آفتاب

لاوروف: دولت متحد سوریه ظرف 6 ماه ممکن است تشکیل شود

لاوروف: دولت متحد سوریه ظرف 6 ماه ممکن است تشکیل شود

وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که دولت متحد سوریه می‌تواند ظرف شش ماه تشکیل شده و انتخابات در مدت زمان 18 ماه برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و جان کری، همتای آمریکایی وی پس از رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص طرح صلح سوریه گفت‌وگو کردند. در پی رای گیری مذکور، لاوروف در جمع خبرنگاران بر اهمیت مشارکت تمام طرف‌ها در مذاکرات تاکید کرد.

لاوروف در نیویورک گفت: تنها با سهیم کردن تمام بازیگران و عوامل که بر اتفاقات جاری در سوریه نفوذ دارند می‌توان به نتایج خوبی رسید.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه بار دیگر تاکید کرد که تنها خود مردم سوریه می‌توانند سرنوشت کشورشان را مشخص کنند.

وی افزود: همه با این اصول موافق هستند اما برخی حاضر نیستند دست از تعیین پیش‌شرط و یا ارائه نظراتشان برای چگونگی پیشبرد این روند دست بردارند. حتی برخی هنوز گزینه نظامی را در نظر دارند که از طرف ما کاملا غیرقابل قبول است. چارچوب اصلی در وین تایید شده که گامی بسیار مهم بود.

لاوروف همچنین درباره سرنوشت اسد گفت که روسیه نمی‌تواند اجازه دهد یک کشور برای سرنوشت و آینده کشور دیگری تصیم گیری کند.

لاوروف در ادامه تاکید کرد که مرز سوریه و ترکیه همچنان باید بسته بماند تا حمایت از گروه‌های تروریستی داخل سوریه از خارج کاهش یابد.

وی افزود: می‌شنویم که برخی می‌گویند که بدون حل مساله اسد نمی‌توان مبارزه با تروریسم هماهنگی داشت. این منطق و رویکردی بسیار خطرناک است.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که لیست گروه‌های تروریستی تاکنون بسیار متناقض بوده است و برخی کشورها دیدگاه‌های متضادی در این رابطه دارند.

از سوی دیگر، کری گفت که معیارهای بیشتر برای تعیین یک گروه به عنوان تروریست در مرحله بعدی گفت‌وگوها درباره سوریه تعیین می‌شود.

جان کری در جمع خبرنگاران گفت که مذاکرات میان دولت و اپوزیسیون سوریه احتمالا اواخر ژانویه 2016 آغاز می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر ادامه پیشرفتی که از سوی شورای امنیت در روز جمعه حاصل شد، گفت: برای اولین بار از زمان آغاز جنگ سوریه سازمان ملل متحد موفق شد تا به صورت موفقیت آمیز یک نقشه راه برای حل صلح آمیز بحران از طریق روند سیاسی ارائه کند.

انتهای پیام

کد N1071437

وبگردی