آفتاب
در نتیجه سیاست مهاجرتی آمریکا در قبال کوبا؛

کاستاریکا همکاری های سیاسی با سازمان «سیکا» را لغو کرد

کاستاریکا همکاری های سیاسی با سازمان «سیکا» را لغو کرد

کاستاریکا در اعتراض به عدم همکاری سایر کشورهای آمریکای مرکزی به چاره جویی برای حل معضل مهاجرت کوبایی هایی که به تحریک واشنگتن راهی آمریکا می شوند، از ادامه همکاری سیاسی با سازمان «سیکا» صرف نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، کاستاریکا همکاری سیاسی خود را با سازمان «سیستم همگرایی آمریکای مرکزی» موسوم به «سیکا» به حال تعلیق درآورد.

«لوئیس گیلرمو» رئیس جمهوری کاستاریکا این تصمیم را پس از بازگشت از اجلاس سیکا که در السالوادور برگزار شد اعلام کرد و دلیل آن را عدم توفیق به یافتن راه حلی برای برخورد با ۵۰۰۰ کوبایی که در مسیر مهاجرت به آمریکا در کاستاریکا گیر افتاده اند، عنوان داشت.

وی در ادامه گفت: کاستاریکا نمی تواند با سازمانی همکاری کند که به اصل اساسی انسجام و همبستگی احترام نمی گذارد.

با این حال کاستاریکا عضویت خود را در سیکا به طور کامل لغو نکرده و همچنان به همکاری های اقتصادی خود با این سازمان ادامه می دهد.

به گفته گیلرمو، از این پس برای مهاجرین کوبایی که به کاستاریکا وارد می شوند، ویزای تردد صادر نشده و همه آنها به زادگاه خود بازگردانده خواهند شد.

کاستاریکا روزانه پذیرای ۳۰۰ مهاجر کوبایی است و برخی کشورها نظیر نیکاراگوئه می گویند که راه حل این مشکل فقط در گرو تغییر رویکرد واشنگتن است که در راستای تداوم سیاست جنگ سرد با دولت هاوانا، به هر مهاجر کوبایی که پایش به خاک آمریکا برسد، مجوز اقامت می دهد.

نیکاراگوئه نیز از تاریخ ۱۵ ماه نوامبر سال میلادی جاری (۲۰۱۵) مرزهای خود را به روی مهاجرین کوبایی بست و به این ترتیب تعداد ۱۵۰۰ نفر از آنها که در مسیر مهاجرت به آمریکا به پاناما رسیده بودند، در این کشور سرگردان شدند.

مسیر مهاجرت از کوبا برای رسیدن به ایالات متحده آمریکا از پاناما، کاستاریکا، نیکاراگوئه و مکزیک می گذرد. طی سال مالی گذشته تعداد ۴۵۰۰ کوبایی با عبور از مرز مکزیک وارد ایالت «تگزاس» آمریکا شدند.

لازم به یادآوری است که چندی پیش وزارت امور خارجه کوبا از سیاست های مهاجرتی آمریکا انتقاد کرده و آن را در تناقض با تلاش های اخیر که در راستای از سر گیری و عادی سازی روابط دو کشور انجام می شود، عنوان کرد.

به گفته دولت هاوانا، سیاست واشنگتن موجب ترغیب مردم به مهاجرت غیر قانونی از کوبا شده و در مغایرت با روح قوانین مهاجرت است.

کد N1071430

وبگردی