آفتاب
یک مدرس حوزه:

ایجاد جامعه اسلامی در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است

ایجاد جامعه اسلامی در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است

مسئول پژوهش حوزه علمیه امام صادق (ع) استان زنجان گفت: تلاش برای ایجاد یک جامعه اسلامی که رو به پیشرفت و ترقی است در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است که باید در هدف وحدت داشته باشند.

حجت‌الاسلام کریم حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، با اشاره به روز 27 آذرماه سال‌روز شهادت آیت‌الله دکتر محمد مفتح که روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: این شهید با عملکردی که در ایجاد وحدت بین این دو نهاد داشت توانست به این هدف خود دست یابد.

وی افزود: امروزه هر جامعه‌ای که خواهان پیشرفت و ترقی است باید نگاه جدی به کرسی‌های علمی خود داشته باشد که در کشور ما نیز باید حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها بسیار نزدیک به یکدیگر عمل کنند تا به نتایج قابل قبولی دست یابند.

حسنی تصریح کرد: دانشگاه به‌عنوان مراکز تخصصی همواره در حوزه علمی فعال و صاحب نظر هستند و حوزه‌های علمیه نیز در جایگاه اشاعه مسائل دینی در جامعه دایر هستند که اگر این دو در کنار یکدیگر باشند قادر خواهند بود خلاءهای خود را در زمینه‌های مختلف جبران و پاسخ‌گوی نیازها باشند.

وی یادآور شد: وحدت حوزه و دانشگاه به چه معناست و چگونه باید به آن پاسخ گفت؟ آیا مراد از این وحدت تلفیق این دو نهاد با یکدیگر است؟ سوال‌هایی است که باید برای‌شان جواب تعیین کرد، وحدت حوزه و دانشگاه به معنای آن است که این دو در هدف واحد وحدت داشته باشند و آن هدف در انقلاب نمایان است که باید در مسیر اهداف انقلاب اسلامی حرکت کنند تا در ایجاد یک جامعه اسلامی تلاش شود.

این مدرس حوزه خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه باید دارای یک برنامه هدفمند سالانه باشد و تنها معطوف به تشکیل یک جلسه در طول سال و گرامی‌داشت 27 آذرماه نباشد، بلکه در این عرصه اساتید دانشگاهی در کنار طلاب به ایراد برنامه‌های خود بپردازند تا در تشکیل یک جامعه اسلامی شریک باشند و این زمانی محقق می‌شود که دانشگاه و حوزه در کنار یکدیگر باشند.

حسنی افزود: به‌کارگیری شبکه‌های ارتباطی در فضای مجازی، تشکیل کارگروه‌های مختلف، حضور اساتید حوزه و دانشگاه در دو نهاد و رفت و آمد سیال در مراکز حوزه و دانشگاه و مبادله اساتید بین دو مرکز مواردی است که کمک شایانی در قوت بخشیدن به این هدف می‌تواند داشته باشد.

این مسئول تصریح کرد: متاسفانه امروزه این رفت و آمد در بین دو حوزه به کندی صورت می‌گیرد که باید اصلاح شود، در غیر این صورت باید شاهد جدایی این دو نهاد از یکدیگر باشیم.

حسنی خاطرنشان کرد: سعادت جامعه در گرو اتحاد بین حوزه و دانشگاه است، چرا که این دو نهاد هم‌سنگر هستند و در خدمت جامعه و انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند و باید برای نزدیک شدن به یکدیگر در یک راستا حرکت کنند.

انتهای پیام

کد N1071401

وبگردی