آفتاب

برگزاری نشست بزرگ برجام در واشنگتن

برگزاری نشست بزرگ برجام در واشنگتن

سیدحسین موسویان در مهمترین نشست برجام در واشینگتن گفت: ایران در سالهای قبل از برجام آزمایش موشکی داشته و در سالهای بعد از برجام هم خواهد داشت و این ربطی به برجام ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شورای آتلانتیک با همکاری موسسه ایران پروجکت آمریکا، اقدام به برگزاری نشست هسته ای با حضور مهمترین شخصیت های سیاسی جهان کرد.

در این گردهمایی 350 تن از مقامات فعلی و سابق آمریکا، سفرا و دیپلماتهای ارشد خارجی مقیم واشینگتن، اصحاب رسانه و متخصصین برجسته از مراکز مطالعاتی و آکادمیک آمریکا و تعدادی از ایرانیهای مقیم واشینگتن حضور داشتند. برخی چهره های حاضر در این نشست عبارت بودند از:

در این گردهمایی مهم، استفان مال هماهنگ کننده اجرای برجام در دولت آمریکا، آدام زوبین مدیرکل وزارت خزانه داری آمریکا، کتز کاتزمن متخصص مرکزتحقیقات کنگره آمریکا، حسین موسویان سخنگوی سابق تیم هسته‌ای ایران، دیوید آلبرایت رییس موسسه علوم و امنیت بین الملل آمریکا، تام پیکرینک سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، ویلیام لوئرز رییس مدیر ایران پروجکت و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، گرالد آرود سفیر فرانسه در آمریکا، نادره چاملو، مشاورسابق بانک جهانی، جیم والش از دانشگاه ام آی تی، داون پورت مدیرخلع سلاح انجمن کنترل تسلیحات آمریکا و علی واعظ از گروه بین المللی بحران و تعدادی دیگر از شخصیت های سیاسی و علمی حضور داشتند.

سید حسین موسویان، معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی، سفیر اسبق کشورمان در آلمان و عضو تیم پیشین هسته‌ای در این نشست پیرامون برجام گفت:

از نوامبر 2013 تا کنون، ایران به کلیه تعهدات خود در قالب توافقات انجام شده با قدرتهای جهانی بطور دقیق و کامل و به موقع عمل کرده است. آژانس و قدرتهای جهانی هم این پایبندی را تایید کرده اند. لذا این دلیل و نشانه خوبی است که ایران به اجرای تهعدات خود پایبند بوده و خواهد بود.

نکته دوم اینکه از ابتدا تا کنون برجام در تهران و واشینگتن با مخالفتهای جدی مواجه بوده است. اما ماهیت مخالفتها در دو پایتخت متفاوت بوده است. در ایران مخالفین برجام هیچ مشکلی با تعهدات در چهارچوب معاهده ان پی تی ندارند. آنها مخالف تعهدات فراتر از ان پی تی هستند. اما مخالفین در واشینگتن معاهده ان پی تی و حتی تعهدات فراتر از ان پی تی برایشان اهمیتی ندارد. آنها دنبال تغییر رژیم در ایران از طریق تحریم و فشار و جنگ هستند.

نکته سوم اینست که ابعاد مخالفتها در تهران و واشینگتن با برجام نیز متفاوت بود. من در زمان بررسی برجام توسط کنگره در آمریکا بودم و شاهد بودم که دولت اوباما چه تلاش گسترده و وسیعی برای عبور از کنگره انجام داد. درروزهای اوج بررسی برجام توسط مجلس به ایران رفتم. من واقعا به این نتیجه رسیدم که مخالفتها در ایران بسیار گسترده تر و پیچیده تر بود.

نکته چهارم اینکه مدیریت پرونده هسته ای توسط رهبری تهران بهتر از رهبری واشینگتن انجام شد زیرا در ایران دولت، مجلس، شورای امنیت و مقام معظم رهبری نهایتا برجام را تایید کردند و این اجماع ملی پشتوانه محکمی برای اجرای کامل برجام در آینده است. اما رهبری واشینگتن نتوانست حمایت کنگره را بگیرد و هنوز اکثریت کنگره مخالف است.

نکته پنجم: در ایران هیچ کشور خارجی نمی تواند در مورد برجام و سیاست خارجی ایران مداخله کند. اما در واشینگتن کشورهای خارجی مثل اسراییل و عربستان و لابی های مختلف مثل ایپک در مورد برجام و در سیاست خارجی آمریکا مداخله و تاثیرگذاری می‌کنند.
لذا من از اجرای کامل برجام توسط آمریکا اطمینان ندارم اما مطمئن هستم ایران به تعهداتش پایبند خواهد بود.

نکته ششم اینکه برای ایران سخت ترین مرحله اجرای برجام، بازرسی های مربوط به پی ام دی بود چون شامل بازرسی از مراکز نظامی می شد. ایران نسبت به بازرسی از تاسیسات نظامی خود بسیارحساس است نه بخاطر اینکه در آنجا کار هسته ای انجام بدهد بلکه بخاطر جاسوسی کشورهای خارجی بویژه آمریکا و اسراییل است.

ایران معتقد است که این کشورها دنبال کشف توان نظامی ایران برای حمله یا خرابکاری در تاسیسات نظامی ایران هستند. خدا را شکر که این مرحله با موفقیت انجام شد و ایران با دسترسی مدیریت شده، نیازهای آژانس را برآورده کرد.

این دیپلمات پیشین کشورمان در ادامه به ادعای دیوید آلبرایت رییس موسسه مطالعاتی علوم و امنیت بین الملل پاسخ داد. آلبرایت در سخنان خود مدعی شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه ایران برنامه ساخت سلاح هسته ای داشته است را تایید کرد. موسویان در پاسخ به وی گفت:

اولا: متن دقیق جمع بندی آژانس را برای شما میخوانم:" آژانس هیچ نشانه ای دال بر انحراف مواد هسته‌ای به سمت ساخت سلاح در برنامه هسته ای ایران پیدا نکرد"
درحقیقت آژانس بعد از 14 سال ادعای ایران را تایید کرد که برنامه هسته ای ایران انحرافی به سمت ساخت سلاح در برنامه هسته ای ایران نداشته و لذا صلح آمیز بوده است.

ثانیا: حداکثر ادعای آژانس این است که ایران تحقیقاتی در این زمینه داشته است. ایران این ادعا را هم قبول ندارد، اما انجام تحقیقات علمی مربوط به سلاح هسته ای طبق معاهده ان پی تی و مقررات آژانس ممنوع نیست زیرا که آلمان سالهاست مرکزی دارد که تحقیقات ساخت سلاح هسته ای انجام میدهد و آژانس و اروپا وآمریکا هم میدانند.

ثالثا: آژانس در گزارش نهایی خود، طبق نظر رابرت کلی، مدیر وقت آژانس در برنامه هسته ای نظامی عراق و آفریقای جنوبی و لیبی، هیچ مدرک وسند و اطلاعات جدیدی در مورد پی ام دی نتوانسته ارائه دهد. لذا صرفا برای حفظ آبروی آمریکا و توجیه ارجاع پرونده به شورای امنیت و تحریمهای تحمیلی، مدعی شده که کار ایران در حد تحقیق بوده که اینهم قانونی است. بنابراین این حرف آژانس هم سیاسی است ونه فنی.

دیوید آلبرایت در پاسخ به موسویان گفت در معاهده ان پی تی مشخصا ذکر نشده که تحقیقات آزاد است. موسویان گفت: در سال 2003 هم آمریکاییها میگفتند که در معاهده ان پی تی مشخصا قید نشده که غنی سازی مجاز است. ما میگفتیم اگر مجاز نیست چرا آمریکا و اروپا و ژاپن و برزیل و دیگران غنی سازی دارند. بالاخره آمریکا پذیرفت که غنی سازی قانونی و حق کشورهای عضو ان پی تی است. ادعای شما در مورد تحقیقات هم مثل همان ادعای اولیه در مورد غنی سازی است. اگر تحقیقات غیرقانونی بود آژانس باید مانع آلمان میشد که سالهاست که انجام میدهد و الان هم دارد. یک کلمه در مقررات آژانس در مورد ممنوع بودن تحقیقات وجود ندارد.

دیوید آلبرایت در این نشست اذعان کرد که برجام برای ایران برد و برای آمریکا باخت بوده است.

در این نشست استفان مال مسئول اجرای برجام دردولت آمریکا و آدام زوبین مدیرکل بخش تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری حضور داشته و در ضمن سخنرانی خود مدعی شدند که تحریمها ایران را به پای میز مذاکره آورد.

موسویان در پاسخ به این ادعا و سئوالی که توسط یکی ازحضار درمورد احتمال تقلب توسط ایران مطرح شد گفت:

آمریکا همیشه ادعا کرده و بعدا هم خواهد کرد که تحریمها ایران را به پای میز مذاکره آورد. این واقعیت ندارد. اصول برجام را مقایسه کنید با طرحی که ما در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی دادیم. خواهید دید که همه اصول یکی است. یعنی حرف ایران قبل از تحریم و بعد از تحریم یکی بود. غنی سازی زیر 5% را ایران اول پیشنهاد کرد نه اینکه تحت فشار آن را پذیرقته باشد.
حقیقت این است که آمریکا دید هرچه بیشتر تحریم کرد ایران هم برنامه هسته ای خود را بیشتر توسعه داد تا به مرز گریز رسید. بعد هم که انتخابات ریاست جمهوری در ایران انجام و فضای سیاسی جهانی نیز تغییر کرد. واقعیت این بود که آمریکا خط قرمز "غنی سازی صفر" را کنار گذاشت و "بمب صفر" را به عنوان ملاک توافق پذیرفت. این تغییر موضع آمریکا دلیل اصلی حصول توافق هسته ای بود.

موسویان هم چنین به ادعاهای مربوط به آزمایش موشکی ایران گفت: آزمایش موشکی ایران ربطی به سلاحهای هسته ای ندارد و درقالب سلاح های متعارف است. ضمن اینکه فراموش نکنید که در دوران جنگ تحمیلی، عراق بیش از 1800 موشک استفاده کرد و هزاران نفر را شهید کرد.

آمریکا هم مستمرا دهها میلیارد دلار سلاح پیشرفته متعارف در اختیار همسایگان ایران قرار داده و میدهد و لذا ایران باید برای حفظ بالانس، توان سلاحهای متعارف خود را افزایش دهد و این هم ربطی به سلاحهای هسته ای و کشتار جمعی و برجام ندارد. ایران در سالهای قبل از برجام آزمایش موشکی داشته و در سالهای بعد از برجام هم خواهد داشت.

5252

کد N1071195

وبگردی