آفتاب

پیشمرگ‌های کرد عراق حمله بزرگ داعش را ناکام گذاشتند

پیشمرگ‌های کرد عراق حمله بزرگ داعش را ناکام گذاشتند

گزارش‌ها حاکی از آن است که کردهای عراق توانسته‌اند یکی از سنگین‌ترین حملات داعش را علیه مواضع خود دفع کنند و همزمان آمریکا نیز وعده داده است برای بازپس‌گیری موصل، کمک نظامی بیشتری در اختیار نیروهای کرد عراق قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیشمرگ‌های کرد عراق با حمایت هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا توانسته‌اند بزرگترین حمله نیروهای گروه تروریستی داعش طی پنج ماه گذشته را با شکست مواجه کرده و تلفات سنگینی را به آنها وارد کنند. حملات تروریستهای داعش از چند محور در اطراف شهر موصل در شمال عراق در روز چهارشنبه آغاز شد و تا بامداد پنجشنبه به طول انجامید.

به گزارش منابع نظامی آمریکا، در جریان این حملات، هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی به حمایت از پیشمرگ‌های کرد، نیروهای داعش را هدف بمباران قرار دادند. در این عملیات، حدود یکصد و هشتاد تن از تروریستهای داعش از پای درآمدند و نیروهای کرد نیز از کشته شدن شماری از افراد خود خبر داده‌اند.

هدف حملات روز چهارشنبه داعش، مواضع پیشمرگ‌های کرد عراق در نزدیکی موصل بود و تروریستهای داعش به منظور تصرف این مواضع به اسلحه نیمه سنگین، اتومبیل‌های بمب‌گذاری شده، راکت و بولدوزرهای زرهی مسلح بودند.

این حملات در پنج محور در مناطقی واقع در شمال غرب اربیل، مرکز کردستان عراق صورت گرفت و به گفته شورای امنیت منطقه‌ای کردستان، تروریستها با استفاده از تعدادی اتومبیل بمب‌گذاری شده، عملیاتی تهاجمی را آغاز کردند.

از جمله نقاطی که هدف حمله قرار گرفت، منطقه بعشیقه در نزدیکی موصل بود که واحدهای نظامی ترکیه اخیرا به بهانه آموزش واحدهای کرد عراقی وارد آن شدند.

به گزارش بی.بی.سی، منابع کانادایی هم گفته‌اند که در جریان درگیری‌های چهارشنبه و پنجشنبه، هواپیماهای نیروی هوایی این کشور در یک رشته عملیات علیه نیروهای داعش شرکت داشتند. به گفته این منابع، مستشاران واحد ویژه ارتش کانادا هم که برای آموزش پیشمرگ‌های کرد در منطقه به سر می‌برند در زمینه هدایت آتش پیشمرگ‌ها به آنان کمک کردند.

به گفته سخنگوی ارتش آمریکا، حملات روز چهارشنبه "سنگین‌ترین" عملیات تهاجمی داعش از تابستان به بعد بود اما پیشمرگ های کرد توانستند این حمله را با وارد کردن تلفات سنگین به این تروریستها دفع کنند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا پس از ملاقات با مقامات کردستان عراق گفت، موافقت کرده است تجهیزات و تسلیحات جدیدی را در اختیار نیروهای کرد قرار دهد. به گفته مقامات نظامی آمریکا، این وسایل برای تجهیز دو تیپ کامل کافی است. وی همچنین گفت که در دیدار با مقامات کردستان عراق، آینده جنگ به خصوص نقش پیشمرگ‌های کرد در محاصره و بازپس گیری موصل مورد بررسی قرار گفت.

یکی از نظامیان ارشد آمریکایی در عراق گفته است که احتمال دارد که هدف از حمله روز چهارشنبه داعش، ایجاد اختلال در طرح‌های عملیاتی برای بازپس گیری موصل بوده باشد. شهر موصل، از شهرهای مهم عراق، تابستان سال گذشته توسط تروریستهای داعش تصرف شد.

انتهای پیام

کد N1070933

وبگردی