آفتاب

نیویورک امروز میزبان نشست بحران سوریه

نیویورک امروز میزبان نشست بحران سوریه

منابع دیپلماتیک در سازمان ملل اعلام کردند که نیویورک امروز (جمعه) میزبان نشست بین‌المللی بحران سوریه با حضور وزرای خارجه کشورهای ذیربط با موضوع خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سایت اینترنتی شبکه العربیه، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن در خصوص حل همه مسائل مربوط به سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به این نشست تکیه نمی‌کند اما امید دارد حاضران در مذاکرات درباره سوریه به پیشرفت‌هایی دست یابند.

وی در عین حال تاکید کرد که مواضع آمریکا در این باره که اسد نمی‌تواند بخشی از آینده سیاسی سوریه باشد، تغییری نکرده است.

در همین راستا ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که نظر روسیه و آمریکا در خصوص راه حل مساله سوریه با هم مطابقت دارد.

وی از حمایت کشورش از طرح آمریکا در ارائه قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمام ملل بعد از نشست وزیران در نیویورک خبر داد و از نظام سوریه خواست تا قطعنامه را بپذیرد چرا که راه حل سیاسی در آن وجود دارد گرچه ممکن است خوشایند نظام سوریه نباشد.

پوتین هم‌چنین از نظام سوریه خواست تا آنچه را که در سازمان ملل تعیین خواهد شد، بپذیرد.

وی در ادامه بخش‌هایی از تفاهم انجام شده میان روسیه و آمریکا را در جریان سفر جان کری، وزیر خارجه آمریکا که حامل طرح باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بود، فاش کرد و گفت که این طرح به شورای امنیت ارائه خواهد شد و مسکو از مهمترین موارد آن که میانه و قابل قبول است، حمایت می‌کند اگر چه ما معتقدیم که این طرح نیازمند برخی دستکاری‌هاست.

پوتین گفت: بعد از این که رهبری سوریه از موارد مندرج در این قطعنامه مطلع شد، باید آن را بپذیرد هرچند که ممکن است برخی موارد مندرج در آن خوشایند دمشق نباشد. حل و فصل هرگونه درگیری مسلحانه مستمری که از سال‌ها وجود دارد، همواره نیازمند آن است که همه طرف‌ها راه حل میانه را بپذیرند.

این در حالی است که روز گذشته در آستانه نشست نیویورک ریاض حجاب ازسوی معارضان و با 24 رای به عنوان هماهنگ کننده مخالفان در مذاکرات با دمشق انتخاب شد.

نشست بین‌المللی پیشین درباره سوریه در وین برگزار شد.

انتهای پیام
کد N1070732

وبگردی