آفتاب

ظریف :هنوز فهرست قابل قبولی از گروه‌های معارض و تروریست‌های سوری ندیده‌ایم

ظریف :هنوز فهرست قابل قبولی از گروه‌های معارض و تروریست‌های سوری ندیده‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان ساعاتی قبل از برگزاری نشست نیویورک درباره سوریه گفت: ما هنوز فهرست قابل قبولی از اسامی گروه‌های معارض و تروریست موجود در سوریه ندیده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد جواد ظریف بعد از دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد در نیویورک درباره محورهای دیدارش با مقامات این سازمان گفت: سوریه، برجام و تحولات یمن سه محور اصلی این دیدار بود که در آن بر ضرورت حضور صحیح و مبتنی بر قوانین بین‌المللی معارضه‌ای که برای مردم سوریه قابل قبول است و برای صلح در سوریه تلاش کند، تاکید کردیم و نه معارضه‌ای که به طور رسمی با القاعده، داعش، جبهه النصره و احرار الشام وابستگی دارد.

او درباره اجرای برجام نیز به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا درباره نحوه اراده ویزا به شهروندانی که قصد سفر به این کشور را دارند اشاره کرد و گفت: در مورد اجرای برجام و اقداماتی که می‌تواند مخل اجرای برجام باشد مثل تصمیمی که در مجلس نمایندگان آمریکا در مورد ویزا سفر به آمریکا برای شهروندان کشورهایی که در واقع رفع ویزا برخوردار هستند بحث‌هایی در این زمینه شد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره دیدار با همتای چینی خود نیز گفت: با دوستان چینی در مورد بازسازی راکتور اراک صحبت کردیم و نحوه همکاری در این زمینه که گفت‌وگوهای خوبی را داریم و همین‌طور در مورد مساله سوریه و یمن هم صحبت‌های خوبی شد.

ظریف به دیدارش با همتای آلمانی خود نیز اشاره کرد و گفت: با آلمانی‌ها هم در این روزها موضوعات مختلفی مانند اجرای برجام یا سوریه را داریم که در این زمینه‌ها با هم گفت‌وگو کردیم.

طرف ایرانی شرکت کننده در نشست نیویورک درباره سوریه در پاسخ به این سوال که چشم‌انداز این نشست را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: معتقدیم در جلسه اول و دوم وین، روندی را شروع کردیم که نیاز بود در مورد گروه‌های تروریستی و گروه‌های معارضه قابل قبول، برای حضور در مذاکرات و دولت وحدت ملی، توافق صورت گیرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در نیویورک افزود: به نظر می‌آید هنوز در این زمینه آمادگی لازم پیدا نشده است و باید ببینیم چه خواهد شد اما ما با تلاش برای رسیدن به نتیجه‌ای منطقی و پایان دادن به معضل مردم سوریه و جنگ و خونریزی و افراط در منطقه و جهان وارد این جلسه می‌شویم ولی فکر می‌کنم هنوز نیاز به کار جدی است تا بتوانیم این جلسه را با موفقیت تمام کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش انگلیسی این مصاحبه نیز بر ضرورت حضور جدی و فراگیر معارضه غیر تروریست سوریه تاکید کرد و گفت: ما از این روند حمایت کرده‌ایم و از خیلی وقت پیش، دولت وحدت ملی را پیشنهاد کرده بودیم.

او افزود: امیدواریم این امر به حرکتی جدی تبدیل و گروه‌های مختلف معارضه را شامل شود، نه فقط یک گروه از معارضه را و همزمان باید معارضه با وابستگان رسمی به داعش، جبهه النصره و دیگر انشعاب های القاعده نیز مستثنی شود.

ظریف هم‌چنین درباره کشتار شیعیان نیجریه نیز گفت: واقعه ای تاسف‌بار بود و فکر می‌کنم که همه تلاش‌ها باید به کار گرفته شود تا از نا امنی‌ها و خونریزی‌های بیش‌تری در نیجریه جلوگیری شود.

وی با حساس خواندن این موضوع به تماس با همتای نیجریه‌یی خود در همان روز حادثه و نیز تماس دکتر روحانی با رییس‌جمهور این کشور اشاره کرد و گفت: ما به منظور احاطه بر وضعیت، با دولت نیجریه در حال کار کردن هستیم و امیدوارم بتوان این وضعیت را کنترل کرد.

انتهای پیام

کد N1070484

وبگردی