آفتاب

اتهام فساد، رئیس مجلس اندونزی را مجبور به کناره گیری کرد

اتهام فساد، رئیس مجلس اندونزی را مجبور به کناره گیری کرد

ایرنا نوشت: ستیا نووانتو رئیس مجلس اندونزی به اتهام دریافت سهم 20 درصدی از یک شرکت آمریکایی فعال در اندونزی مجبور به استعفا شد.

به گزارش ایرنا، 'ستیا نووانتو' متهم به درخواست سهم معدن 'فریپورت مک - موران' به ازای اعطای بیشتر سهام عملیاتی این معدن در اندونزی بوده و مدعی شده است قصد دارد این سهم را بین 'جوکو ویدوئو' رئیس جمهوری اندونزی و 'یوسف کالا' معاون وی تقسیم کند.
این اتهام، یکی از بزرگترین رسوایی های سیاسی در اندونزی محسوب می شود.

'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی و 'یوسف کالا' معاون وی با جدیت این اتهام را رد کرده اند.
'فریپورت - مکموران' یک شرکت استخراج معادن و فلزات آمریکایی است که در زمینه تولید مس، طلا، نقره و سنگ معدن فعالیت می کند.

به نوشته روز جمعه رسانه های محلی اندونزی، براساس اسنادی که توسط وزیر انرژی اندونزی در اختیار کمیته اخلاقی مجلس نمایندگان این کشور قرار گرفته، رئیس مجلس از این شرکت سهم 20 درصدی طلب کرده بود.
این اتهام چند هفته پیش و پس از آنکه مدارکی در ارتباط با آن انتشار یافت، باعث ناآرامی های سیاسی در اندونزی شد. در ارتباط با این اتهام برخی دیگر از چهره های شناخته شده اندونزی از جمله مقام امنیتی و همچنین یک تاجر مرتبط با سیاسیون که از وی با عنوان 'ارباب گازوئیل' یاد می شود، متهم شده اند.

اگرچه رئیس مجلس اندونزی با وجود فشارهای سیاسی همه تلاش خود را به کار گرفت در این پست باقی بماند، اما وی در نهایت پس از اینکه تحقیقات شورای اخلاقی مجلس به تحقیقات خود در این مورد پایان داد، مجبور به کناره گیری از ریاست مجلس شد.
در نامه استعفای وی آمده است: من خالصانه پیشنهاد استعفای خود را مطرح کردم، امیدوارم این اقدام در راستای منافع دولت و مردم اندونزی باشد.

براساس تحقیقات انجام شده 'ستیا نووانتو' به دلیل 'تخلف اخلاقی متوسط' گناهکار شناخته شده است.
رئیس شورای اخلاقی مجلس اندونزی اعلام کرد به رغم استعفای ستیا نووانتو از مقام ریاست مجلس، وی همچنان به عنوان عضو مجلس به کار خود ادامه می دهد.

'یوسف کالا' معاون رئیس جمهوری اندونزی که پیش از این خواستار کناره گیری وی از ریاست مجلس شده بود از استعفای وی استقبال کرد و گفت که ستیا نووانتو باید پیش از این نسبت به استعفای خود اقدام می کرد.
اگرچه فساد در اندونزی در سطح گسترده ای وجود دارد، اما تلاش رئیس مجلس این کشور برای گرفتن سهم از یک شرکت خارجی نشان دهنده نبود ثبات برای سرمایه گذاران خارجی در بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیا است.

'ستیا نوانتو' از مقامات ارشد حزب گلکار اندونزی و از نزدیکان سیاسی 'سوهارتو' رییس جمهوری اسبق این کشور مهر ماه سال گذشته توانست ریاست مجلس اندونزی را در اختیار گیرد و سه نامزد از احزاب مخالف دولت نیز به عنوان معاونان وی انتخاب شدند.
تحلیلگران در آن دوران پیش بینی کرده بودند مجلس جدید اندونزی با انتخاب مخالفان 'جوکو ویدودو' رییس جمهوری اندونزی برای پست های کلیدی، یک دوره پنج ساله پرچالش را برای آینده این کشور رقم زده اند.

ائتلاف حامی جوکووی و حزب تلاش دموکراتیک که رئیس جمهور اندونزی به نمایندگی از آن پیروز انتخابات شد 233 کرسی از مجموع 560 کرسی مجلس نمایندگان اندونزی که 41 درصد از کل مجلس است را در اختیار دارند و بقیه نمایندگان از مخالفان جوکووی هستند که ریاست مجلس را نیز بر عهده داشتند.

5252

کد N1070463

وبگردی