آفتاب

طرف های درگیر لیبی توافقنامه صلح امضا کردند

طرف های درگیر لیبی توافقنامه صلح امضا کردند

طرف های درگیر لیبی برای تشکیل دولت وحدت ملی، با نظارت سازمان ملل متحد در شهر صخیرات مغرب توافقنامه صلح امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، چهار سال بعد از سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی، طرف های درگیر این کشور را به دو بخش تقسیم کردند، بخشی که در شرق، دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی را تشکیل داد و دولت موازی که طرابلس را مقر خود اعلام کرد و هر کدام از این دولت ها از ائتلاف مخالفان سابق و گروه های مسلح حمایت می کنند.

طبق توافقی که با نظارت سازمان ملل صورت گرفته است، یک شورای ریاستی برای تشکیل دولت یکپارچه تشکیل می شود. این در حالی است که افراطیون هر دو طرف با این موضوع مخالفت می کنند و همچنان ابهاماتی در مورد چگونگی اجرای این توافقنامه در کشوری که قدرت اصلی دست گروه های مسلح است، وجود دارد.

در همین حال فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به لیبی توافقنامه صخیرات پایه گذار انتقال سیاسی مسالمت آمیز در لیبی دانست. وزیر امورخارجه مغرب نیز در این باره گفت که این توافق را می توان تولد کشور جدید لیبی دانست.

توافقنامه صخیرات که پس از ۱۴ جلسه گفتگو بین طرف های درگیر لیبی به دست آمده است، بر تشکیل دولت وحدت ملی تاکید می کند و فایز سراج ریاست آن را به عهده خواهد داشت.

از سوی دیگر، محمد شعیب، رییس هیات پارلمانی لیبی در حاشیه این توافق از تلاش های جامعه جهانی در حمایت از دولت وحدت ملی لیبی و ارتش این کشور را که درحال مبارزه با تروریست ها هستند، قدردانی کرد.

گفتنی است سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، آمریکا و دیگر کشورهای عربی پس از نشست طرف های لیبی در رم یکشنبه گذشته تاکید کردند که توافق تنها راه پایان دادن به درگیری ها در لیبی است.

کد N1070300

وبگردی