آفتاب

پوتین: تنش زدایی با دولت کنونی ترکیه ممکن نیست

پوتین: تنش زدایی با دولت کنونی ترکیه ممکن نیست

ایرنا نوشت: رییس جمهوری روسیه در حالی که تنش های سیاسی کشورش با ترکیه ناشی از سرنگونی هواپیمای روس، روابط دو کشور را تیره کرده است، اعلام کرد: داشتن روابط سیاسی با حکومت ترکیه در شرایط کنونی در سایه مواضع سران آن بسیار دشوار و در واقع ناممکن است.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری روسیه روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی بزرگ سالانه خود با حضور صدها خبرنگار داخلی و خارجی گفت: سرنگونی هواپیمای نظامی سوخو-24 روسیه را توسط جنگنده ترکیه اقدامی خصمانه می دانیم.
وی افزود: آنچه که ما را بیزار کرد، رفتار مقام های ترکیه بود، اگر حادثه اتفاقی بود آنها می باید با ما تماس می گرفتند و وضعیت را از این طریق حل و فصل می کردند.
رییس جمهوری روسیه اضافه کرد: اما در مقابل ، شاهد بودیم که طرف ترک به بروکسل مراجعه کرد تا حمایت ناتو را کسب کند و این در حالی بود که پیمان ناتو به مناقشه ترکیه با روسیه نیازی ندارد.
وی گفت: ترکیه ما را در روابط با خود در وضعیت دشواری قرار داد و رفتار سران این کشور با هیچ معیار بین المللی مطابقت نمی کند.
پوتین گفت: اگر ما نشان دادیم که برای همکاری آماده هستیم مقام های ترکیه می باید با ما تماس می گرفتند و می گفتند به چه به مکانی در سوریه که محل استقرار ترکمن هاست، حمله نکنیم.
وی ادامه داد: آنها فکر می کردند با سرنگونی هواپیمای روسیه ما از سوریه فرار می کنیم.برعکس ما نیروهای خود در این کشور را افزایش دادیم. قبلا در سوریه پدافند هوایی نبود الان در این کشور مجموعه های پدافند هوایی اس-400 را مستقر کردیم. اگر قبلا ترکیه حریم هوایی سوریه را نقض می کرد بگذارید، الان امتحان کند.
رییس جمهوری روسیه گفت: اگر مقام های ترکیه خواستند با سرنگونی هواپیمای روس به آمریکا خوش خدمتی کنند نمی دانم واشنگتن به چنین خدمتی نیاز داشت یا خیر. پس از این واقعه شاهد تعرض نیروهای ترکیه به شمال عراق بودیم. آیا، این پیامد یک معامله است.
وی افزود: وقتی وضعیت را تجزیه و تحلیل می کنم به این نتیجه می رسم که در وضعیت کنونی داعش یک مساله درجه دوم شده است.
رییس جمهوری روسیه گفت: شاید ترکیه با سرنگون کردن هواپیمای روس می خواست به غرب نشان دهد که هر چند جامعه این کشور را اسلامی کرده اما طرفدار غرب است.
وی در باره روابط انسانی روسیه و ترکیه، بویژه روابط اقوام ترک زبان ساکن روسیه با ملت ترکیه گفت که این روابط باید ادامه بیابد اما دستیابی به توافق با حکومت ترکیه بسیار دشوار است.
پوتین با بیان این که به دلایل نامعلومی هواپیمای روسیه را سرنگون کردند، تاکید کرد: در عرصه سیاسی روابط با ترکیه را ناممکن می دانم اما روابط انسانی امکانپذیر است.
وی افزود: در ترکیه بسیاری از افراط گرایان مستقر شده اند و با آن ها مبارزه نمی شود. با توجه به خطری که ممکن است این افراد با ورود به روسیه ایجاد کنند، تدابیری برای محدودیت روادید اعمال کردیم.
کنفرانس مطبوعاتی رییس جمهوری روسیه ادامه دارد و خبرنگاران مختلف در ارتباط با مسایل این کشور و موضوعات مهم بین المللی و منطقه ای سوالات خود را مطرح می کنند.

4949

کد N1069986

وبگردی