آفتاب
سیدرضا تقوی:

روش‌های موثر برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر شناسایی شوند

روش‌های موثر برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر شناسایی شوند

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: باید ساختار و نیروی انسانی اجرای امر به معروف و نهی از منکر تامین شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی در اجلاسیه مشترک ائمه جمعه و فرماندهان نیروی انتظامی استان مازندران با موضوع راهکارهای اجرایی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر گفت: نیروی انتظامی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر خوب عمل کرده است و فلسفه وجودی این جلسه هماهنگی بیشتر نیروی انتظامی و ائمه جمعه است و ائمه جمعه باید پشتیبان نیروی انتظامی در این خصوص باشند تا با قدرت و قوت بیشتری محقق شود.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: اولین مشکل در این امر این است که برخی مردم امر به معروف و نهی از منکر را یک واجب عمومی و همگانی نمی‌دانند و همانگونه که نماز و روزه برای مردم مهم است به امر به معروف و نهی از منکر توجه نمی‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، برای نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر وجود قانون را نیاز دانست و گفت: قانون عنصر مهمی است که به تصویب رسیده است و نیاز به نیروی انسانی آموزش دیده معتقد نیز هست که بتواند قانون را اجرایی کند و در نهایت به ساختار سازی مناسب نیز برسد.

وی تامین بودن این سه مقوله را متذکر شد و گفت: اگر هر کدام از این عناصر مانند قوانین، نیروی کارآمد و ساختار وجود نداشته باشد اجرای امر به معروف و نهی از منکر دچار مشکل خواهد شد و ائمه جمعه باید نیروی خوبی را گزینش کند تا برای امر به معروف و نهی از منکر آموزش‌های لازم هم به این افراد داده شود.

تقوی امر به معروف و نهی از منکر را برای فضاهای عمومی جامعه ضروری دانست و گفت: باید در فضاهای عمومی به سمت هنجارها پیش برویم و باید برای این فضاها طرح و برنامه داشته باشیم همچنین برای تابلوهای شهری، نامگذاری مغازه ها، مراسم‌ها، فرهنگ عمومی، لباس، معماری و ... برنامه تدوین کنیم.

وی افراد جامعه را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: یک گروه قانون پذیر هستند و خود به قانون احترام می‌گذارند و دسته بعدی قانون گریز هستند و در مقابل مراقبین و پلیس رعایت می‌کنند ولی در غیاب آنها قانون‌گریز هستند و دسته سوم قانون ستیز هستند و چه در حضور و چه در غیاب مراقبین و پلیس قانون ستیزی می‌کنند و باید با هر کدام از این سه دسته برخوردهای متفاوت انجام گیرد.

تقوی با اشاره به وجود منکرات تخصصی که باید با راهکارهای تخصصی خودش با آنها برخورد شود، اظهار کرد: بسیاری از منکرات را شاید ما منکر نشناسیم مثلا بیکاری منکر است و فقر انسان را به کفر می‌رساند و باید سرمایه گذاران را تشویق کنیم با سرمایه گذاری راه را برای ایجاد اشتغال فراهم آورند این یک معروف است ولی گاهی یک روسری برای ما از این مسئله مهم‌تر تلقی می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور از ائمه جمعه خواست روش‌های موثر را برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر برگزینند و گفت: روش‌ها نیز به اندازه ارزش‌ها مهم هستند و باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد تا این امر یک فرهنگ همگانی شود و اگر عده‌ای مسئول باشند برای امر به معروف و نهی از منکر و مابقی نباشند راه را به خطا رفتیم.

انتهای پیام

کد N1069973

وبگردی