آفتاب
پس از ثبت نام برای مجلس خبرگان؛

رازینی: قانون اساسی ایران بر قوانین سایر کشورها برتری دارد

رازینی: قانون اساسی ایران بر قوانین سایر کشورها برتری دارد

یک عضو فعلی مجلس خبرگان گفت:‌ قانون اساسی ما به دلیل بهره‌مندی از مجلس خبرگان ، وجود رهبری و شورای نگهبان نسبت به سایر کشورها برتری دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین علی رازینی معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه در جمع خبرنگاران حاضر در وزارت کشور اظهار کرد: در همه کشورها قانون اساسی محور تشکیلات کشور است. قانون اساسی ما از این جهت دارای ویژگی برجسته‌ای است، به عنوان مثال در قانون جمهوری اسلامی مسأله ولایت فقیه تصریح شده، این در حالی است که در سایر کشورها هیچ ارتباطی بین قوای سه گانه وجود ندارد و قوای دیگر تابع قوانین دیگری هستند و قوای مجریه تسلط به قوای دیگر دارد.

وی ادامه داد: اما در جمهوری اسلامی این سه قوه تحت نظارت ولایت فقیه هستند و این موضوع چه در زمان امام خمینی(ره) و چه در زمان رهبری رمز ماندگاری نظام مقدس ما است.

وی با بیان این‌که «وجود رهبری در نظام ما مکانیزم خاصی دارد» گفت: مردم ما مستقیما در انتخاب رهبر دخالت ندارد؛ چراکه تشخیص این مهم برای مردم دشوار است. یعنی مردم با توسل به مجلس خبرگان رهبرشان را انتخاب می‌کنند. مجلس خبرگان یعنی افراد خبره‌ای که توان شناخت اعلم را دارند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی مسأله تعیین رهبری اهمیت بالایی دارد و این معیاری است که با موازین شرعی ما منطبق است. این عملکرد کاملا هوشمندانه و آگاهانه است که افراد خبرگان بدون فشار بر احزاب و گروه ها بر اساس معیارهای شرعی و اسلامی رهبر را انتخاب می‌کنند.

وی همچنین تصریح کرد: بر این اساس قانون اساسی ما بر قوانین سایر کشورها برتری پیدا می‌کند؛ چراکه از مجلس خبرگان، رهبری و شورای نگهبان برخوردار است. ما همیشه پایبند به قانون بوده و همه اصول بر اساس قانون می‌چرخد.

وی در پاسخ به این پرسش که رهبری چگونه انتخاب می‌شود اظهار کرد: شیوه انتخاب رهبری در قانون اساسی با انتخاب نمایندگان مجلس و رئیس جمهور متفاوت است. در مورد خبرگان نمایندگان کسی را که مورد صلاح است که رهبر باشد را انتخاب می‌کنند و این عملکردشان به معنای عدم کنترل رهبری نیست.

انتهای پیام

کد N1069944

وبگردی