آفتاب

انصارالله: نمایندگان منصور هادی فقط به دنبال آزادی 3 عنصر خود هستند

انصارالله: نمایندگان منصور هادی فقط به دنبال آزادی 3 عنصر خود هستند

ایرنا نوشت: 'انصارالله' می گوید در نشست بی ین، نمایندگان دولت مستعفی و فراری منصور هادی به جای تمرکز روی مسایل مهم فقط به دنبال آزادی سه عنصری هستند که برای دولت منصور هادی حائز اهمیت هستند و به موضوعات دیگر کوچکترین توجهی ندارند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا از محل نشست گروه های یمنی در بی ین سوییس، نشست سه روزه میان نمایندگان انصارالله و نمایندگان «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن که به آل سعود وابسته هستند، از روز 15 دسامبر (24 آذرماه) در بی ین سوییس آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.
دومین روز از نشست محرمانه طرف های یمنی در حالی به پایان رسید که برخی گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که تبادل اسرا، یکی از مهم ترین موضوعاتی بود به آن پرداخته شد.
رسانه های وابسته به ریاض از آغاز مذاکرات و حتی قبل از آن جنگ روانی به راه انداخته اند و خط خبری خود را به سوی مقصر جلوه دادن انصارالله در صورت شکست مذاکرات ژنو 2 علیرغم کارشکنی های طرف حامی ریاض سوق داده اند.
گزارش های زیادی منتشر شده است که حکایت از آن دارد که هدف اصلی نمایندگان انصارالله برای شرکت در مذاکرات، توقف جنگ و برقراری آتش بس و کمک به مردم بی گناه یمن است اما ظاهراً حامیان دولت مستعفی و فراری منصور هادی تلاش می کنند تا با جلب حمایت نماینده سازمان ملل، مانع از اجرایی شدن توافق هفت بندی نشست «مسقط» شوند.
منابع آگاه و مطلع می گویند که طرف تحت حمایت ریاض بدون توجه به پایان دادن به رنج و مشقت مردم یمن، تلاش خود را بر آزادی تنها سه عنصری که برای دولت منصور هادی حائز اهمیت است، متمرکز کرده است و به موضوعات و مطالبات انصارالله هیچ گونه توجهی ندارد.
این سه نفر، «محمود صبحی» وزیر دفاع سابق یمن، «ناصر منصور» برادر منصور هادی و «فیصل رجب» فرمانده سابق نظامی منطقه عدن هستند و شواهد حکایت از آن دارد که باقی زندانیان در اختیار انصارالله ، اهمیتی برای طرف تحت حمایت ریاض در مذاکرات ندارند..
صبحی در واقع وزیر دفاع سابق یمن و یک چهره برجسته برای دولت هادی به حساب می آید و نمایندگان وابسته به ریاض امیدوارند که او آزاد شود تا بتواند ارتش یمن را در راستای اهداف منصور هادی متحد کند.
برادر منصور هادی نیز در واقع هماهنگ کننده داعش و القاعده در یمن بوده و یکی از سرکردگان القاعده در این کشور به حساب می آید.
گزارش ها حکایت از آن دارد که تمامی تلاش نمایندگان منصور هادی در مذاکرات بی ین آزادی این سه نفر است و این در حالی است که آنها حتی حاضر نیستند در قبال اینگونه مطالبات حتی به برقراری آتش بس در مذاکرات متعهد شوند.
رسانه های وابسته به آل سعود در جنگ روانی خود تأکید می کنند که انصارالله در حال کارشکنی در مذاکرات است، اما برخی منابع آگاه از مذاکرات اعلام کرده اند که نمایندگان دولت مستعفی و فراری منصور هادی در مذاکرات می گویند که آتش بس هیچ ارتباطی به تبادل زندانیان ندارند و تأکید دارند که آتش بس در صورت اجرای توافق 2216 به صورت خودکار اجرا می شود.
با این حال، انصارالله از قبل از مذاکرات نیز تأکید بر این مسئله داشت که از مطالبات خود کوتاه نمی آید و بنابراین آزادی اسرا یکی از شرایط اصلی انصارالله محسوب می شود و بحث تبادل اسرا به آتش بس بدون محدودیت زمانی منوط است.
علیرغم تمامی فضاسازی های رسانه های تحت فرمان سعودی و تلاش برای عملی نشدن مطالبان انصارالله، نمایندگان انصارالله هیچ گونه عجله ای برای پایان دادن به مذاکرات ندارد و هیچ گونه اجباری نمی بیند که از مطالبات خود عقب نشینی کنند.
برخی منابع آگاه از دیدار یک کمیته نظامی که وظیفه اجرای آتش بس را دارد با نمایندگان انصارالله و نماینده سازمان ملل در بی ین خبر می دهند و گزارش ها حکایت از آن دارد که کمیته ای برای وارد کردن کمک های بشردوستانه به یمن تشکیل شده و پیش نویسی هم برای اجرایی کردن آن آماده شده است تا به این فرآیند تسریع بخشند.
نشست طرفین یمنی همچنان ادامه دارد و قرار است نتیجه گیری کمک های بشردوستانه به بحث گذاشته شود؛ نمایندگه منصور هادی که به ریاض وابسته هستند نشان داده اند که خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات نیستند و به غیر از پیگیری آزادی سه عنصر خود بیشتر بر رفع تحریم ها و حصر تعز تأکید دارند و وضعیت دیگر مناطق درگیر یمن که مردم آن در شرایط اسفناکی به سر می برند در دستور کارشان قرار ندارد.
برخلاف جوسازی هایی که از سوی عربستان علیه انصارالله در حال شکل گیری است، کمیته میهنی یمن و انصارالله هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند و معتقدند که رفع تحریم ها و حصر باید شامل تمامی شهرهای یمنی شود.
علیرغم وجود موانعی در مسیر پیشرفت مذاکرات صلح یمن، برخی گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که مذاکرات به نتیجه برسد و برخی منابع نزدیک به مذاکرات از جو مثبت گفت وگوهای ژنو درباره یمن خبر داده اند.
با اینحال، نمایندگان منصور هادی در میز مذاکرات تلاش می کنند تا به موضوعات حاشیه ای بپردازند و با منحرف کردن محور اصلی گفت وگوها، مذاکرات را بی نتیجه گذارند و انصارالله را در مقابل چشمان جامعه جهانی مقصر جلوه دهند اما واقعیت آن است، تا زمانیکه عربستان به نقض آتش بس در یمن ادامه دهد نه تنها مذاکرات نتیجه ای در پی نخواهد داشت بلکه واکنش های انصارالله به تجاوزهای سعودی ها را نیز به همراه خواهد داشت.
جنبش انصارلله یمن اعلام کرده که هدف از شرکت در این گفت وگوها برقراری آتش بس و قطع تجاوزهای ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان به یمن است. عربستان به همراه برخی کشورهای عربی و با پشتیبانی آمریکا از ششم فروردین سال جاری حملات گسترده ای را علیه یمن آغاز کرد تا «عبد ربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به حاکمیت بازگرداند و از حکومت انقلابی های یمن که امنیت شهرهای این کشور را تأمین می کنند، جلوگیری کند.
در اثر جنایات ائتلاف عربی - آمریکایی به یمن از ششم فروردین تاکنون بیش از 27 هزار نفر از مردم این کشور شهید یا مجروح شده اند.
تاکنون چندین نشست میان گروه های یمنی در کشورهای سوییس، اتریش و عمان به منظور دستیابی به آتش بس برگزار شده که هربار به دلیل کارشکنی سعودی ها به شکست منجر شده است.
عربستان روز سه شنبه برای سومین بار طی چندماه گذشته اعلام کرد که در یمن آتش بس برقرار می کند، ولی با گذشت ساعاتی از این اعلام، جنگنده - بمب افکن های سعودی و متحدان آن چند نقطه از یمن را بمباران کردند. دیروز نیز مناطقی در یمن از سوی بمب افکن های عربستان و ائتلاف عربی - آمریکایی بمباران شد.

4949

کد N1069898

وبگردی