آفتاب
رئیس کل دادگستری فارس:

وضعیت امنیت فارس رو به ارتقاست

وضعیت امنیت فارس رو به ارتقاست

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: امروز فهم مشترکی بین اعضای شورای تامین استان در مسائل مختلف وجود دارد و اراده‌ لازم برای تامین آرامش در خور شأن مردم ایجاد شده و وضعیت امنیت فارس در شاخص‌های مختلف روبه ارتقاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، علی القاصی در مراسم تودیع و معارفه دادستان شیراز گفت: رسالت و ماموریت مهم دستگاه قضایی احقاق حقوق مردم و جامعه بوده و به دلیل حساسیت از جایگاه بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه اسباب و عللی در احقاق حق به شکل مستقیم و غیرمستقیم دخیل است، گفت: مهمترین نقش را در این موضوع دستگاه قضایی برعهده دارد.

القاصی با یادآوری اینکه جرم همزاد بشر بوده و امروز با توسعه زندگی، این پدیده دچار دگرگونی شده است، گفت: امروز با جرائم نوظهور و متمایزی مواجه هستیم و به همین اندازه هم واکنش‌های جامعه متفاوت شده است.

وی با اشاره به نظام حقوقی حاکم بر ایران، دادستان را در این نظام دارای جایگاهی بالا و بسیار حساس دانست و گفت: دادستان در راس دادسرا قرار دارد که وظیفه تحقیق و تعقیب مجرم را عهده دار است، دادستان مدعی‌العموم محسوب می‌شود و در سیستم قضایی کشور ما، هم دارای شان نظارتی هم شان قضایی است.

القاصی با بیان اینکه همواره در تمام پرونده‌ها یکی از سه رکن اصلی، دادستان است، گفت: دادستان در فرایند حدوث جرم تا خاتمه دادرسی و اجرای حکم، ذی‌مدخل بوده و نقش آفرین است، اگر این نقش به‌درستی ایفا شود قطعا در امنیت جامعه تاثیری بسزا خواهد داشت.

وی شان نظارتی دادستان را همان مدعی‌العموم بودن دانست و گفت: دادستان وکیل جامعه و مدافع حقوق شهروندان و جامعه است، کسی که این مسئولیت را دارد باید از توانمندی‌های بالایی برخوردار باشد، ویژگی‌هایی که یا در دیگران لازم نیست وجود داشته باشد یا برجسته نیست.

به گفته القاصی، دلسوزی، روحیه برخورد با جرایم، تکلیف‌گرایی، جسارت، تحرک، شجاعت و پیگیری از خصوصیت‌های دادستان است.

القاصی گفت: دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم باید حافظ و مدافع حقوق جامعه و مردم باشد و نمی‌تواند در هیچ شرایطی از حقوق جامعه بگذرد بنابراین داشتن روحیه مطالبه‌گری باید در دادستان بارز باشد.

وی تصریح کرد: حتی اگر قصوری در یکی از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی بروز کند، دادستان باید به آن ورود کرده و به‌موقع و دقیق و کامل با آن برخورد کند.

رئیس کل دادگستری استان فارس همچنین از پیش‌بینی و اجرای بیش از 50 طرح در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف قضایی این استان خبر داد و گفت: این طرح‌ها در موضوعاتی نظیر زمین‌خواری، ساماندهی املاک، انتقال و پیش‌فروش آپارتمان، استفاده قانونی از منابع آب، معضلات اجتماعی و خانوادگی و دیگر ابعاد، تدوین و اجرایی شده است.

القاصی با بیان اینکه هزینه ارتکاب جرم در استان فارس و به واسطه تلاش‌های انجام شده، افزایش یافته و جرایم خشن تا حد محسوسی کاهش یافته است، گفت: امروز و براساس آمار اعلامی شاهد کاهش 33 درصدی در سرقت‌های مسلحانه، 14 درصدی در سرقت به عنف، 29 درصدی در سرقت منازل، 25 درصدی در سرقت اتومبیل و ... در مجموع کاهش 17 درصدی در کل سرقت‌ها هستیم.

رئیس کل دادگستری فارس همچنین از کاهش 14 درصدی جرائم مرتبط با مواد مخدر و کاهش قابل توجه قتل در فارس خبر داد و گفت: امروز فهم مشترک و اراده منسجم و مشترکی در شورای تامین استان برای ارتقای شاخص‌های امنیتی وجود دارد و وضعیت استان به لحاظ مسائل امنیتی رو به بهبود و ارتقاء است.

القاصی از کاهش 5 درصدی ورودی پرونده به دادگاه‌ها و دادسراها در یک‌ماه اخیر خبر داد و این روند را نشان‌دهنده تاثیرگذاری اقدامات انجام شده دانست.

رئیس کل دادگستری فارس در ادامه با قدردانی از یزدانیان، دادستان پیشین شیراز، گفت: آقای یزدانیان شخصا متقاضی انتقال به دادگاه تجدید نظر بود که با این موضوع موافقت شد و آقای صالحی که پیش از این در دادگاه تجدید نظر حضور و مسئولیت حفاظت و اطلاعات دادگستری را برعهده‌ داشت، به‌عنوان دادستان جدید شیراز، معرفی کردیم.

انتهای پیام

کد N1069876

وبگردی