آفتاب
/درحال تکمیل/

پوتین: نسبت به نقض حریم هوایی سوریه به ترکیه هشدار می‌دهم

پوتین: نسبت به نقض حریم هوایی سوریه به ترکیه هشدار می‌دهم

پوتین در آخرین کنفرانس خبری خود در سال جدید میلادی به ترکیه نسبت به نقض مجدد حریم هوایی سوریه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از سایت شبکه خبری المنار، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آخرین کنفرانس خبری خود در سال جاری میلادی با حضور 1400 خبرنگار عنوان داشت: اقدام ترکیه در ساقط کردن جنگنده روسی یک اقدام خصمانه بود و از آن زمان تاکنون ترکیه با ما در ارتباط نبوده بلکه به ناتو پناه برده است.

وی افزود: ما به ترکیه در خصوص نقض حریم هوایی سوریه هشدار می‌دهیم و تاکید می‌کنیم که آنکارا نباید بار دیگر حریم هوایی سوریه را نقض کند.

پوتین تاکید کرد: ترکیه همگان را در یک شرایط بسیار نامطلوب و تنگنا قرار داده است. ما بار دیگر تاکید می کنیم که سرنوشت اسد به دست مردم این کشور تعیین می شود و از طرح آمریکا برای حل این بحران حمایت می کنیم. موضع روسیه درباره بشار اسد ثابت است. تنها راه حل بحران سوریه، راهکار سیاسی است و داعش اکنون حتی در آمریکا هم حضور دارد.

پوتین افزود: به هیچ طرف خارجی اجازه نخواهیم داد درباره اینکه چه کسی بر سوریه حکومت کند، تصمیم گیری کند. ما به حمایت از نیروهای ارتش سوریه تا زمان دستیابی به توافق درباره روند سیاسی در این کشور ادامه خواهیم داد. باید سازوکار شفافی برای نظارت بر انتخابات سوریه تعیین شود تا ملت سوریه در انتخابات مشخص کنند چه کسی بر این کشور حکومت کند. ما خواستار همکاری بین ارتش سوریه و بعضی گروه های مسلح در جنگ با داعش شدیم. ما برای دستیابی به راهکاری در سوریه که از حمایت همه طرف ها برخوردار باشد، همکاری خواهیم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: ترکیه نباید بعد از استقرار سامانه S400 و ارتقای سامانه "باک ام یک" سوریه بار دیگر حریم هوایی این کشور را نقض کند.

پوتین در این کنفرانس خبری تاکید کرد که کشورهای غربی و ترکیه داعش را در عراق به وجود آوردند تا بتوانند به نفت این کشور دست پیدا کنند.

پوتین افزود: مقامات ترکیه به هیچ یک از اهداف خود نرسیدند و وضع را وخیم تر کردند. پس از سرنگونی جنگنده روسی ترکیه با ما تماس نگرفت. دولت ترکیه می توانست با ما پیش از سرنگونی هواپیما تماس بگیرد، اما آنچه ما را ناخرسند کرد توسل آنکارا به ناتو بود.

رئیس جمهور ترکیه گفت: سرنگونی هواپیمای روسی اقدامی از سر خصومت و دشمنی بود و من علت اقدام ترکیه را در سرنگونی هواپیمای نظامی روسیه بر فراز سوریه درک نمی‌کنم. در پی سرنگونی جنگنده روسی از سوی ترکیه ، هیچ چشم اندازی برای بهبود روابط با مقامات کنونی حاکم بر ترکیه نمی‌بینم. این برای ما بسیار دشوار است که با کادر رهبری کنونی حاکم به ترکیه به توافق برسیم.

پوتین تاکید کرد : آنها با این کار واقعا چه چیزی به دست آوردند ؟ شاید با این اقدام فکر می کردند ما از سوریه خارج می شویم. ولی غافل از اینکه روسیه چنین کشوری نیست.

وی خاطر نشان کرد: ما حضور نظامی خود را در سوریه پس از سرنگونی هواپیمای تقویت کردیم و اگر ترکیه ایها جرات دارند در حریم هوایی سوریه به پرواز درآیند.

وی در ادامه افزود: مقامات ترکیه به هیچ کدام از اهداف خود دست پیدا نکردند بلکه تنها شرایط وخیم تر شد. زمانی که ما برای همکاری اعلام آمادگی می‌کنیم از پشت به ما خنجر می‌زنند و هیچ بارقه امیدی برای بهبود روابط با ترکیه نمی‌بینم.

پوتین همچنین تاکید کرد: مقامات ترکیه از تندروها در خاک کشورشان حمایت می‌کنند و غیرممکن است که بتوان با رهبران کنونی این کشور در ارتباط بود.

وی عنوان داشت: ما به حملات هوایی خود علیه داعش در سوریه تا زمان دستیابی به روند انتقالی ادامه می دهیم.

پوتین همچنین تاکید کرد: حملات هوایی ما در سوریه از نیروهای مسلح مخالف که علیه داعش مبارزه می‌کنند حمایت می‌کند. ما نیاز به ایجاد پایگاه در سوریه نداریم و زمانی که بخواهیم کسی رامورد هدف قرار بدهیم این کار را می‌کنیم. ما می توانیم پس از نابود کردن تروریسم، نیروهای خود را در مدت دو روز از سوریه خارج کنیم. به حملات هوایی در سوریه تا زمانی که ارتش این کشور به مبارزه با تروریسم ادامه دهد، ادامه خواهیم داد. ترکیه پس از سرنگون کردن هواپیمای نظامی ما چه انتظار داشت؟ آیا تصور می کرد ما از سوریه فرار خواهیم کرد؟

پوتین عنوان داشت: ما پیشتر نیز اعلام کردیم که باید تلاش‌های ارتش سوریه و برخی گروه‌های مسلح علیه داعش متحد و یکپارچه شود.

وی در ادامه افزود: هیچ راهکاری برای حل بحران سوریه به جز راهکار سیاسی وجود ندارد و داعش در حال حاضر حتی در آمریکا نیز حضور دارد. داعش نفت را از طریق کردستان عراق به ترکیه قاچاق می‌کند.

ولادیمیر پوتین در خصوص اوکراین نیز گفت: پیش بینی می کنیم روابط اقتصادی با اوکراین در اوایل سال 2016 پس از لغو منطقه آزاد تجاری با این کشور وخیم شود. ارتش روسیه در اوکراین حضور ندارد. تجارت آزاد با اوکراین در صورتی که این کشور معیارهای مورد نظر اتحادیه اروپا را اجرا کند، غیرممکن خواهد شد. ما خواهان اعمال تحریم‌های اقتصادی بر اوکراین نیستیم. ما هیچ منافعی در ادامه بحران در روابط با اوکراین نداریم و باید توافقنامه مینسک اجرا شود.

رئیس جمهور روسیه همچنین تاکید کرد که آماده توسعه روابطش با آمریکا و هرکس که در انتخابات 2016 ریاست جمهوری این کشور به پیروزی برسد، می‌باشد.

ادامه دارد
کد N1069810

وبگردی