آفتاب
آملی‌لاریجانی:

وقف به محرومیت‌زدایی در جامعه اسلامی کمک می‌کند

وقف به محرومیت‌زدایی در جامعه اسلامی کمک می‌کند

رئیس قوه قضائیه با اشاره به این‌که «وقف باید در راستای محرومیت‌زدایی از جامعه اسلامی باشد» گفت: می‌توان با ساخت خانه‌هایی در قالب وقف آن را به صورت چند ساله به افراد بدون خانه واگذار کرد تا موثر واقع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در همایش بزرگداشت واقف خیراندیش میرزا هاشم آملی(ره) با اشاره به این‌که «وقف تنها در انحصار جامعه اسلامی نیست بلکه یک معنای انسانی و معنوی خاصی دارد و برای وقف جهاد معنوی و اقتصادی تعریف شده است» عنوان کرد: اثر معنوی وقف مهم‌تر از اثرات دیگر است و در میان روایات نیز دارای اعتبار بیشتری است.

وی با بیان این‌که «یکی از تلقیات صدقه وقف است» افزود: موت به معنای نابودی نیست زیرا انسان برای فنا خلق نشده است بلکه برای بقا خلق شده است، اما از آن جایی که ما انسان‌ها باید وابستگی‌های دنیایی را رها کنیم و آن کسی شویم که می‌بیند، درک می‌کند، ایمان دارد و باقی است از باطن خود باخبرتر می‌شویم.

آملی‌لاریجانی با اشاره به این‌که «انسان هرچه در این دنیا بکارد همان را درو می‌کند و زرع ما مربوط به این عالم است که در همین دنیا باقی می‌ماند» یادآور شد: اگر زاد و توشه‌ای می‌خواهیم باید آنجایی که بدن را رها می‌کنیم دستمان خالی نباشد و این همان رزق الهی است.

وی تصریح کرد: درباره غربت و خالی بودن در آن دنیا بسیار تذکر داده شده است و باید بدانیم برای آن عالم چه در دست داریم، روایات می‌گوید سه چیز بعد از موت به سراغ انسان می‌آید و یکی از مباحثی که دست انسان را می‌گیرد وقف است که به داد انسان می‌رسد، مساله دیگری که در کنار وقف بیان می‌شود انفاق است. انفاق جدا از وقف است زیرا انفاق وقف نیست ولی وقف مصداقی از انفاق است.

رئیس قوه قضائیه گفت: هر وقفی در آن نوعی انفاق است، کسی که وابستگی به مالکیت را از خود رها کند به معنای وقف است، در قرآن درباره ثمرات انفاق آیات زیادی بیان شده است و قرآن به زبان‌های مختلف انفاق را بیان کرده است، خداوند اثر انفاق را یک دانه به 700 دانه تعبیر می‌کند که نشان می‌دهد اثر انفاق چگونه است در حالی که این یک مثل است و واقعیت بسیار بیشتر از این نصیب انسان می‌شود.

وی با اشاره به این‌که «یکی از آثار مربوط به وقف، جهاد اقتصادی است و یکی از ثمرات بزرگ وقف باید توجه به محرومیت‌زدایی باشد» افزود: زیبنده جامعه اسلامی نیست که در آن گرسنه‌ای باشد، وضع امروز ما واقعا وضع اسلامی نیست زیرا در جامعه اسلامی نباید گرسنه‌ای باشد.

رئیس قوه قضائیه با بیان این‌که «در مضامین قرآنی و روایات مساله سهم فقرا و ضعفا در اموال اغنیا ذکر شده است که لرزه بر اندام انسان می‌اندازد» تصریح کرد: همه ما مسئول هستیم زیرا در جامعه ما نباید با این کیفیت اموال فقرا نادیده گرفته شود.

انتهای پیام

کد N1069800

وبگردی