آفتاب

تلاش فرانسه در شورای امنیت برای قطع منابع مالی داعش

تلاش فرانسه در شورای امنیت برای قطع منابع مالی داعش

وزیر دارایی فرانسه اعلام کرد، کشورش پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه داده تا از این راه مانع از آن شود که جریان تروریستی داعش از جمله از طریق فروش نفت درآمد کسب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میشل ساپین، وزیر دارایی فرانسه در پاریس به خبرگزاری فرانسه گفت، ارائه پیش‌نویس قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد باید با فشارهای جهانی همراه شود تا بتواند به نتایج دلخواه بیانجامد.

او ابراز خوشبینی کرد که شورای امنیت سازمان ملل این پیش‌نویس را به اتفاق آرا تصویب کند. او گفت، با تصویب این قطعنامه مشخص می‌شود که شورای امنیت مبارزه برای خشک کردن ریشه درآمد تروریست‌ها را به عنوان یکی از اهداف مهم خود تعیین کرده است.

دولت فرانسه پس از حملات تروریستی پاریس که ۱۳۰ کشته و بیش از ۲۰۰ مجروح برجای گذاشت، خواستار مبارزه‌ای همه‌جانبه و جهانی با سازمان‌های تروریستی شد. این حملات تلخ‌ترین و مرگ‌بارترین فاجعه تروریستی فرانسه پس از جنگ جهانی دوم تلقی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساپین از همه کشورهای جهان خواسته است مبارزه با تروریسم را با اقداماتی مناسب پیش برند.

فرانسه در پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌ شده به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار آن شده که مبارزه با درآمدهای جریان تروریستی داعش که از جمله از راه فروش نفت حاصل می‌شود، به عهده نهاد جهانی مبارزه با پول‌شویی گذاشته شود.

مرکز این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در پاریس است و ۳۴ کشور جهان در آن عضویت دارند. وزیر دارایی فرانسه تصویب این قطعنامه را اقدامی مؤثر در مسدود کردن منابع مالی داعش می‌داند؛ چرا که دیگر کشورها را ملزم به رعایت آن می‌کند.

در پیش‌نویس قطعنامه آمده است، کشورهایی که خلاف آن عمل می‌کنند، در فهرستی قرار خواهند گرفت و اقدامات تنبیهی بین‌المللی علیه آنها اعمال خواهد شد.

قرار است بررسی پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی فرانسه به شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (پنج‌شنبه) انجام شود و وزرای دارایی هر ۱۵ عضو شورای امنیت در این بررسی حاضر باشند.

انتهای پیام

کد N1069417

وبگردی