آفتاب

تحلیل یورونیوز درباره ائتلاف مبارزه با تروریسم به رهبری عربستان

تحلیل یورونیوز درباره ائتلاف مبارزه با تروریسم به رهبری عربستان

عربستان سعودی خبر تشکیل اتحاد نظامی کشورهای مسلمان برای مبارزه با ترویسم بین‌المللی را اعلام کرده است. گزارش شده که بیش از 30 کشور مسلمان از جمله مصر و ترکیه به این ائتلاف خواهند پیوست. همه آن‌ها کشورهای با اکثریت مذهب سنی هستند. ایران شیعه و متحدانش در این ائتلاف حضور ندارند. چگونه روسیه و ایران دو بازیگر مهم منطقه این طرح ابتکاری سعودی‌ها را بررسی می‌کنند؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از شبکه خبری یورونیوز، کرملین از بیان هرگونه سخن قابل توجه خودداری کرده و می‌گوید برای بررسی این طرح زمان بیش‌تری مورد نیاز است اما کرملین از هر گونه تلاش مشترک برای مبارزه با افراط‌گرایی استقبال کرده است.

برخی تحلیل‌گران مدعی شدند که این ائتلاف به جای مبارزه با تروریسم برای تقویت رهبری اعضایش در منطقه (به خصوص عربستان سعودی) در برخورد با دیگر ائتلاف‌ها ایجاد شده است. در عین حال ریاض از سوی مقامات روسی به تامین مالی گروه‌های تروریستی به ویژه در سوریه متهم می‌شود.

کنستانتین کوساچیوف، رییس کمیته سنای روسیه در امور بین‌الملل اصرار دارد که موفقیت این ائتلاف عمدتا به ظرفیت آن در ایجاد صلح و آشتی بین کشورهای شیعه و سنی وابسته خواهد بود.

کوساچیوف هم‌چنین نسبت به موفقیت این ائتلاف بدون ایران و عراق که روسیه با آن‌ها همکاری دارد ابراز تردید کرد.

فرانز یکنزویچ از کمیته دفاع و امنیت سنا و کسی که برای شوروی در جنگ افغانستان می‌جنگید با تمجید از کلیت تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد چنین ائتلافی به انتقاد از نبود ایران و عراق پرداخت و گفت این ائتلاف می‌تواند برای کسب دیگر اهداف مورد استفاده قرار گیرد.

ایران هنوز ظاهرا به طرح عربستان سعودی که ایران و متحدانش را کنار گذاشته واکنش نشان نداده است.

برخی تحلیل‌گران معتقدند که عربستان سعودی جبهه جدیدی را در رقابت فعلی برای کسب رهبری منطقه و نیز جهان اسلام در برابر ایران باز کرده است.

مسلمان ایران و عربستان سعودی در حال حاضر در نبردهای سوریه و نیز عراق و یمن هزینه‌هایی را کرده‌اند. پس از مرگ ملک عبدالله در ژانویه 2015 و به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز، موضع ریاض علیه همسایه شیعه‌اش به شدت پرخاشجویانه شده است.

اشتیاق ایران برای نزدیک شدن به روسیه به منظور حفاظت از نفوذ منطقه‌یی‌اش به نظر می‌رسد روابط بین تهران و دیگر کشورهای عرب مسلمان را پیچیده کرده است.

از سوی دیگر حکیم اعظم علی، عضو کمیته دفاع و امنیت پارلمان عراق این طرح را ائتلاف قومی خواند.

محمدبن سلمان، وزیر دفاع عربستان روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که این عملیات تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم در عراق، سوریه، لیبی، مصر و افغانستان را هماهنگ خواهد کرد. اما او درباره چگونگی انجام تلاش‌های نظامی اطلاعات بیش‌تری را ارائه نکرد.

در همین حال شیخ محمد بن راشد المکتوم، نخست‌وزیر امارات متحده عربی که به این ائتلاف پیوسته گفت:‌ جهان از مرحله‌ای بسیار حساس در حال گذر است شاید این دوره پیچیده‌ترین و بحرانی‌ترین مرحله در تاریخ باشد. نتیجه این مرحله آینده جهان را روشن می‌کند.

امارات متحده عربی، اردن، پاکستان، بحرین، بنگلادش، بنین، ترکیه، چاد، توگو، تونس، جیبوتی، سنگال، سودان،‌ سیرالئون، سومالی، گابن، گینه،‌ فلسطین، کومور، قطر، ساحل عاج، کویت، لبنان، لیبی، مالدیو، مالی، مالزی، مصر، مراکش، نیجر، موریتانی، نیجریه و یمن 33 کشوری هستند که در این ائتلاف همراه عربستان حضور خواهند داشت.

بر اساس گزارش آژانس سعودی پرس بیش از 10 کشور دیگر اسلامی از جمله اندونزی حمایت خود را از این ائتلاف اعلام کرده‌اند و در این زمینه اقدامات ضروری اتخاذ خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N1069232

وبگردی