آفتاب

چرا فعالان سبز با انرژی هسته‌ای مخالفند؟

چرا فعالان سبز با انرژی هسته‌ای مخالفند؟

سازمان‌های دولتی و دانشگاهی می‌گویند انرژی هسته‌ای کاربردی‌ترین راه‌حل برای جلوگیری از گرمایش جهانی است اما مخالفان دیرینه محیط زیستی مانع از آن شدند که انرژی هسته‌ای در توافق‌نامه سازمان ملل در پاریس مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری دیلی کالر، رابرت بیرس از موسسه منهتن در این باره گفت: برای چندین دهه، گروه‌های محیط زیستی از طریق بد جلوه دادن صنعت هیدروکربن و انرژی هسته‌ای پول به دست آورده‌اند. آن‌ها مرتبا بر خلاف همه مدارک و حتی برخلاف محاسبات اساسی دعا می‌کنند که انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند تمام نیازهای ما را برآورده کنند.

گروه‌های محیط زیستی در مخالفت با انرژی هسته‌ای تاریخی طولانی دارند. این گروه‌ها از طریق افزایش هزینه نیروگاه‌های هسته‌ای و اعتراضات گسترده در ایجاد تاخیر تصنعی در ساخت و ساز نیروگاه‌ها مانع متداول شدن انرژی هسته‌ای شده‌اند.

برای مثال معترضان گرین پیس در اوایل ماه دسامبر کشتی انتقال زباله هسته‌ای را به ستوه آوردند. در ماه مارس پس از این که معترضان گرین پیس بنر ضد هسته‌ای را از پلی آویزان کردند، پلیس 5 تن از آنان را دستگیر کرد. گرین پیس حتی یک تبلیغات تلویزیونی را در بریتانیا به نمایش گذاشت که در آن تروریست‌ها برای ایجاد یک انفجار هسته‌ای هواپیمایی را به نیروگاه انرژی هسته‌ای می‌زدند.

محیط زیست‌گراها هم‌چنین به شدت علیه انرژی هسته‌ای لابی گری کرده‌اند . باشگاه سیرا (sierra club) یک گروه محیط زیستی برجسته بخش ضد هسته‌ای را در وب سایتش برقرار کرده و فک شیت‌های ضد هسته‌ای تولید می‌کند.

این سازمان فاش نمی‌کند که چه مقدار از دارایی 108 میلیون دلاری‌اش را در کمپین‌های ضد هسته‌ای مصرف می‌کند، با این حال این گروه 10 میلیون دلار را در طول دو سال گذشته در کمپین‌های مشابه ضد زغال سنگ مصرف کرد.

رابرت بیرس در این باره گفت: امروز این موضوع ورای مناقشات است. اگر ما قرار است امیدی به کاهش انتشار دی اکسیدکربن داشته باشیم، مجبور خواهیم بود تا از انرژی هسته‌ای بهره‌برداری کنیم. و با این وجود گروه‌هایی مانند گرین پیس، باشگاه سیرا و دیگر گروه‌ها به انکار این واقعیت ادامه می‌دهند. این گروه‌ها انکارکنندگان واقعی هستند.

انرژی هسته‌ای خطراتی به همراه دارد اما تحقیقات نشان می‌دهد در مورد خطرات تشعشعات به طور گسترده‌ای مبالغه صورت گرفته است. اگر شما کنار یک نیروگاه انرژی هسته‌ای زندگی کنید هر سال در معرض تشعشعات کم‌تری هستید به نسبت آن مقداری که در فقط یک پرواز از نیویورک به لس آنجلس دریافت می‌کنید.

کارشناسان انرژی تمایل دارند تا از انرژی هسته‌ای به عنوان راه‌حلی برای گرمایش جهانی حمایت کنند.

پنل میان دولتی تغییر آب و هوا ادعا می‌کند سرمایه‌گذاری اساسی در انرژی هسته‌ای برای تاثیر قابل توجه گذاشتن بر گرمایش جهانی حیاتی است.

آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرد ظرفیت هسته‌ای جهان تا سال 2050 باید بیش از دو برابر شود تا به طور چشمگیری گرمایش را محدود کند.

میشل سینگر از موسسه انرژی هسته‌ای می‌گوید: انرژی هسته‌ای برای محیط زیست مناسب است زیرا انرژی هسته‌ای بزرگ‌ترین منبع الکتریسیته است که گازهای گلخانه‌یی منتشر نمی‌کند. در واقع انرژی هسته‌ای پاسخ‌گوی 63 درصد الکتریسیته از منابع بدون کربن است.

با این حال همه محیط‌زیست‌گراها مخالفت انرژی هسته‌ای نیستند.

اتاق فکرهای محیط زیستی آینده‌نگر مانند موسسه بریک‌ثرو معتقدند که انرژی هسته‌ای برای رشد اقتصادی و حل گرمایش جهان ضروری است.

این موسسه باور دارد که هر کسی که به درستی نگران تغییر آب و هوا است نیاز دارد تا مخالفتش با انرژی هسته‌ای را مورد بازنگری قرار دهد. انرژی هسته‌ای بهترین فرصت ماست و ما مجبوریم تا به سرعت انتشار کربن را کاهش دهیم.

انرژی هسته‌ای با این که 19 درصد الکتریسیته مورد استفاده در ایالات متحده در سال گذشته را فراهم کرد اما هیچ کربن یا آلودگی هوایی را منتشر نکرده است اما همه منابع انرژی دیگر مانند گرما زمین،‌ بادی و خورشیدی فقط 17.1 درصد منابع بدون کربن تولید الکتریسیته را فراهم کردند.

در سال گذشته انرژی خورشیدی و بادی فقط 0.4 و 4.4 درصد از الکتریسیته ایالات متحده را تامین کردند.

تا دسامبر 2015، 66 راکتور جدید در سراسر جهان در حال ساخت است که در 25 سال گذشته بزرگ‌ترین رقم به شمار می‌رود. این راکتورهای جدید به کمک 437 راکتور هسته‌ای صلح‌آمیز دیگر خواهند رفت.

انتهای پیام

کد N1069208

وبگردی