آفتاب

انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان به سال 2016 موکول شد

انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان به سال 2016 موکول شد

ایرنا نوشت: سی و سومین جلسه پارلمان لبنان ویژه انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور که قرار بود امروز (چهارشنبه) برگزار شود به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر در صحن برگزار نشد و این انتخاب به جلسه سی و چهارم در اوایل ماه نخست سال آینده میلادی(2016)، موکول شد.

به گزارش ایرنا، تنها 44 تن از نمایندگان برای شرکت در جلسه سی و سوم مجلس لبنان ویژه انتخاب رییس جمهوری سیزدهم این کشور در صحن علنی پارلمان حضور یافتند.
پارلمان لبنان 128 نماینده دارد.
نبیه بری رییس مجلس لبنان 7 ژانویه سال 2016 مصادف با 17 دی ماه 94 را برای برگزاری جلسه سی و چهارم پارلمان به منظور انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور تعیین و اعلام کرد.
درحالی که برخی بعداز اعلام نامزدی غیررسمی سلیمان فرنجیه رئیس حزب جریان المرده و عضو گروه 8 مارس و نزدیک به سوریه و مقاومت توسط سعد الحریری رئیس حزب جریان المستقبل فکر می کردند، کار تمام شده و لبنان سال جدید را با پیام رئیس جمهور آغاز خواهد کرد، خیلی زود این رویا نقش بر آب شد.
حمایت قاطع حزب الله از نامزدی ژنرال میشل عون رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح و تغییر در مجلس لبنان و اختلافات شدید درون گروه 14 مارس و حتی حزب جریان المستقبل با وجود حمایت آمریکا و سعودی ها از ابتکار سعدالحریری ، این ابتکار در سال 2015 به بار ننشست و همه منتظر شروع سال جدید و تحولات جدید خواهند بود.
از 25 ماه مه 2014 تاکنون، با رفتن « میشل سلیمان»رئیس جمهور سابق از کاخ ریاست جمهوری(بعبدا)، درهای این کاخ بسته مانده است.
براساس این گزارش، جلسات مجلس لبنان برای انتخاب رییس جمهوری با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که برای انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز است.
در جلسات دوم به بعد باید دو سوم نمایندگان حضور یابند اما هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق (نصف به علاوه یک یعنی 65 رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.
رئیس جمهور لبنان را نمایندگان مجلس این کشور ازمیان نامزدهای طایفه مسیحی مارونی انتخاب می کنند.
با احتساب جلسه امروز تاکنون 31 جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور سیزدهم این کشور به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشده است.
تنها جلسه اول پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهورجدید با اکثریت قاطع و بی سابقه تشکیل شد و در این جلسه « سمیر جعجع» نامزد گروه 14 مارس شکست سختی را از « برگه های سفید» متحمل و پرونده ترورهای او در لبنان بار دیگر گشوده شد.
این نخستین بار نیست که کرسی ریاست جمهوری این کشور خالی می ماند.
درسال 1988هنگامی که دوره ریاست جمهوری « امین الجمیل » به پایان رسید، تا پس از توافق طائف که به جنگ داخلی 15 ساله لبنان پایان دهد و به انتخاب « رینیه معوض» به عنوان رییس جمهوری جدید منجر شد، کرسی « بعبدا» خالی ماند.
درسال 2007 میلادی نیز تا زمان انتخاب «میشل سلیمان» به عنوان جایگزین « امیل لحود»، دوره لبنان رییس جمهوری لبنان هشت ماه به طول انجامید و درهای بعبدا( کاخ ریاست جمهوری) بسته ماند.

4949

کد N1069200

وبگردی