آفتاب

روحانی:بسته‌شدن پی ام دی پیروزی اخلاقی سیاسی ملت ایران بود/ 1

روحانی:بسته‌شدن پی ام دی پیروزی اخلاقی سیاسی ملت ایران بود/ 1

رییس جمهور بسته شدن PMD را تنها یک موفقیت حقوقی و یا فنی ندانست و گفت: این موفقیت آغاز برای حرکت‌های بعدی ایران خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی در برنامه زنده گفت‌وگوی تلویزیونی درباره قطعنامه شورای حکام و مختومه شدن پی ام دی، با تبریک این موفقیت به ملت ایران گفت: دیروز روزی بود که یکی از مراحل موفقیت‌های ملت ایران در صحنه سیاسی و بین‌المللی متبلور و ظاهر شد.

رییس جمهور ادامه داد: از تابستان 1381 تاکنون اتهامات فراوانی از طرف گروهک های تروریستی، سازمان‌های اطلاعاتی غرب، قدرت‌های بزرگ غربی بر علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه ایران در یک نقطه‌ای غنی‌سازی به طور مخفیانه کرده و اقدام به ساخت بمب می‌کند و اطلاعات شفاف و لازم را به آژرانس ارائه نمی‌کند، مطرح شده و براساس آن قطعنامه‌های فراونی علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست‌های شورای حکام و نیز شورای امنیت سازمان ملل علیه ملت ایران اتخاذ و تصویب شد.

وی موفقیت دیروز ملت ایران را تنها یک موفقیت حقوقی و یا فنی ندانست و گفت: گرچه بسته شدن پی ام دی، موفقیت بزرگ حقوقی و فنی برای مردم ما بود که بعد از قریب به 14 سال روشن شد که این نظام، نظامی است که با صداقت با مردم خود و جهان سخن گفته و به آنان دروغ نمی گوید و به عهد خود وفادار بوده و اگر عهدنامه‌ای را امضا و قبول کرده، پایبند آن بوده است.

رییس شورای عالی امنیت ملی از پیروزی ایران در صحنه دیروز به عنوان یک پیروزی اخلاقی، سیاسی و یک موفقیت بزرگ حقوقی یاد کرد وگفت: هم آژانس به عنوان مرجع فنی این مسئله و ارزیابی کننده فنی و هم شورای حکام به عنوان مرجع نهایی تصمیم گیری در آژانس اعتراف کردند که جمهوری اسلامی ایران در طول سالیان گذشته هیچ گاه از مسیر تخطی نکرده و هیچ گاه به دنبال ساخت بمب اتمی نبوده است. آنها اعلام کردند که ایران پایبند به تعهد دینی خود یعنی به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده که رهبری آن را به صورت یک فتوای دینی مطرح کردند.

وی یادآور شد: در نشست شورای حکام نه تنها موضوع ابعاد احتمالی نظامی معروف به پی ام دی خاتمه یافت بلکه اتهاماتی که بعد از 2012 همواره مورد رسیدگی آژانس بود و می گفت این مسئله قابل حل و فصل نیست ، حل شد.  همچنین شش قطعنامه‌های صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران نیز که بابت مسائل هسته‌ای ایران صادر شده بود نیز لغو شد.

روحانی اثر لغو این قطعنامه‌ها و عملیاتی شدن آن را منوط به اجرای تهعدات ایران دانست و افزود: به ملت بزرگ ایران این توفیق را که آغازی برای حرکت‌های بعدی خواهد بود به عنوان یک موفقیت بزرگ تبریک گفته و از آنان به خاطر ایستادگی، صبر، تحمل و حمایت‌شان تشکر می‌کنم.

رییس جمهور همچنین از هدایت‌های رهبری و همه مسئولینی که در این راستا تلاش کردند از جمله مسئولان وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع که بار سنگین حل و فصل پی ام دی را بر عهده داشتند نیز تشکر کرد.

2929

کد N1069140

وبگردی