آفتاب
تحلیل بین الملل؛

وعده سرخرمن اروپا به اردوغان/مذاکرات پیوستن ترکیه به اروپا آغازشد

وعده سرخرمن اروپا به اردوغان/مذاکرات پیوستن ترکیه به اروپا آغازشد

مشکلات و اختلافات اساسی که برخی اعضای اتحادیه اروپا با ترکیه دارند موضوع پیوستن ترکیه به این اتحادیه را چنان دشوار می سازد که عنوان وعده سرخرمن اروپا با آنکارا چندان بی مسما نیست.

گروه بین الملل: مذاکرات بروکسل و آنکارا بر سر پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا بار دیگر آغاز شده است. این مذاکرات طی سالهای اخیر به حالت معلق در آمده بود. قرار است مذاکرات جدید ذیل فصل هفدهم (از 35 فصل موجود) در خصوص پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا صورت گیرد. فصل هفدهم این مذاکرات مربوط به سیاستهای اقتصادی و مالی ترکیه است.

این در حالیست که هنوز حدود 24 فصل دیگر از مذاکرات طرفین به قوت خود باقی مانده است. اما حتی اگر همه این فصول مذاکراتی یکی پس از دیگری طی شود موانع دیگری وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت!

یکی از اصلی ترین این موانع، مخالفت ماهوی برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپاست. بر اساس آنچه پیش بینی می شود، مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا تا سالهای آتی به طول خواهد انجامید. در سال 2017 انتخابات سراسری فرانسه برگزاری خواهد شد که در آن احتمال پیروزی رقیب اولاند یعنی نیکولا سارکوزی یا فرد دیگری از جناح راست میانه  بالاست. سارکوزی از اصلی ترین مخالفان ماهوی و ذاتی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپاست. حتی فرانسوا اولاند رئیس جمهور فعلی فرانسه نیز در این خصوص رویکرد مثبتی ندارد.

علاوه بر فرانسه، برخی کشورهای دیگر اروپایی نیز در سیاستهای اعمالی و پنهانی خود در مقابل عضویت ترکیه در اروپای واحد موانعی ایجاد کرده اند. دو کشور یونان و قبرس را نیز باید به لیست مخالفان عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اضافه کرد.

پس از وقوع بحران قبرس و تقسیم این کشور به دو بخش شمالی و جنوبی، اتحادیه اروپا صرفا بخش جنوبی این کشور را به رسمیت شناخته و بخش شمالی آن را اشغال شده و غیر قانونی می داند. در چنین شرایطی ترکیه ناچار خواهد بود برای عضویت در اتحادیه اروپا مسئله قبرس و اتحاد دو بخش شمالی و جنوبی(ترک نشین و یونانی نشین) را حل کند. چالشی که حل و فصل آن آسان به نظر نمی رسد. یونان نیز متعاقب وقوع بحران قبرس، از مخالفان عضویت ترکیه در اتحادیه اروپاست.

هم اکنون ترکیه مخالف دیگری را نیز در مسیر عضویت خود در اتحادیه اروپا مشاهده می کند! این مخالف بزرگ جمهوری چک است. رئیس جمهور جمهوری چک صراحتا مخالفت خود را با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اعلام کرده است. «میلوش زمان» با انتقاد از سیاستهای ترکیه در منطقه اعلام کرده است که ترکیه به جای اینکه متحد ناتو باشد، به مانند یکی از متحدان داعش عمل می کند. وی همچنین با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در ازای کمک ترکیه به اروپای واحد بر سر بحران پناهندگان به شدت مخالفت کرده است.

همان گونه که مشاهده می شود، برخی اعضای اتحادیه اروپا مخالفتهای صریح و تند و تیزی با عضویت ترکیه در اروپای واحد دارند. برخی از این مخالفتها ریشه ای است. این در حالیست که باید همه اعضای اتحادیه اروپا موافقت خود را با این موضوع (عضویت ترکیه در اروپا) اعلام کنند. برخی مقامات اروپایی اعلام کرده اند که ترکیه در بهترین حالت ممکن می تواند به عنوان شریک با اولویت برای اروپا در نظر گرفته شود، پیشنهادی که با مخالفت شدید آنکارا مواجه شده است. در هر صورت، برگزاری دوباره مذاکرات پیوستن ترکیه به اروپای واحد متضمن عضویت این کشور در اروپای واحد نخواهد بود. موضوعی که اردوغان و داوود اوغلو نیز نسبت به آن واقف هستند.

کد N1069089

وبگردی