آفتاب

نماینده آمریکا در سازمان ملل: توافق هسته‌ای برای صلح و امنیت خوب است

نماینده آمریکا در سازمان ملل: توافق هسته‌ای برای صلح و امنیت خوب است

نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد، ایران در ماه‌های اخیر با انجام آزمایش موشکی قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل پایگاه خبری سازمان ملل، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل و رییس دوره‌یی شورای امنیت در ماه جاری میلادی در نشست کمیته تحریم 1737 شورای امنیت درباره ایران گفت: ایران با توجه به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گام‌های کلیدی، شامل کاهش سانتریفیوژهایش و تلاش برای انتقال 98 درصد از اورانیوم غنی‌سازی شده‌اش را برداشته است.

پاور افزود: هر زمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند این اقدامات ایران کامل شده است، ما نیز همان روز را روز اجرایی شدن توافق اعلام می‌کنیم و وارد مرحله جدیدی از توافقات می‌شویم ولی پس از آن نیز شورای امنیت در اجرای همه بخش‌های برجام و نظارت بر پیروی از قطعنامه 2231 شورای امنیت نقش مهمی بازی خواهد کرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد، قطعنامه‌های شورای امنیت در ماه‌های اخیر نقض شده‌اند. به عنوان مثال، در اکتبر گذشته ایران موشک بالستیکی را پرتاب کرد که واضح است آن موشک قادر به حمل سلاح اتمی بود، قطعنامه 1929 هنوز هم در حالت اجرایی قرار دارد و این قبیل اقدامات را ممنوع کرده است.

وی افزود: پس از بازنگری این امر توسط هیات مستقل سازمان ملل نتیجه‌گیری شد که قطعا نقض قطعنامه شورای امنیت صورت گرفته ولی شورای امنیت به جای اقدامی موثر و به موقع، تعمق کرده است و ما در نظر داریم به کار کردن با اعضای شورای امنیت ادامه دهیم تا واکنشی مناسب به این مساله انجام گیرد.

رییس دوره‌یی شورای امنیت در ماه دسامبر در بخش دیگری از سخنانش با ادعای این‌که در اواخر ماه سپتامبر محموله‌ای متشکل از سلاح از سوی ایران در سواحل عمان پهلو گرفت که این امر نقض قطعنامه 1747 محسوب می‌شود، گفت: نمی دانیم اعضای شورای امنیت چگونه می‌توانند این نقض‌ها را نادیده بگیرند.

وی افزود: شورای امنیت نمی‌تواند اجازه دهد که ایران حس کند می‌تواند قطعنامه‌های شورای امنیت را بدون مجازات نقض کند.

پاور گفت: احساس معافیت از مجازات در نقض قطعنامه‌های شورای امنیت کمکی به توافق هسته‌ای نمی‌کند، اعضای شورای امنیت که این نقض‌ها را مطرح کرده و واکنش به آن را خواستارند، بی‌ثبات کنندگان نیستند. این ما نیستیم که قانون را می‌شکنیم، بلکه ایران است.

او افزود: آمریکا به همراه دیگر اعضای شورای امنیت به طور مناسب و قاطع این قبیل اقدامات را محکوم می‌کند، ما هم‌چنان با متحدان بین‌المللی کار خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که تدابیر سازمان ملل بهتر اجرایی شوند و هم‌چنان صادرات سلاح ایران را طبق قانون بین‌المللی متوقف خواهیم کرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: همچنان به شناسایی و جلوگیری از رسیدن اقلام مربوط به موشک‌های بالستیک به ایران ادامه خواهیم داد و هم‌چنان خواهان پاسخگویی ایران در نقض قطعنامه‌هایی که توسط این شورا بر این کشور اعمال شده‌اند، هستیم.

وی افزود: پس از روز اجرایی شدن برجام، باز هم تدابیری طبق بند 41 از فصل هفتم منشور سازمان ملل به قوت خود باقی می‌ماند، این تدابیر که توسط شورای امنیت در نظر گرفته شده‌اند برای سالیان متمادی باقی می‌مانند و این شامل محدودیت درباره صادرات مرتبط با تسلیحات و اقلام موشک بالستیکی است.

رییس دوره‌یی شورای امنیت در ماه جاری میلادی تاکید کرد: آمریکا به همراه شرکای خود هم‌چنان به مطرح کردن نقض‌های ایران در شورای امنیت ادامه می‌دهد و فشار می‌آورد تا این نهاد واکنشی مناسب از خود نشان دهد.

او با تکید بر این‌که همه ما از حصول برجام بسیار خوشحالیم و خرسندیم که این توافق وجود دارد، گفت: ما بر این باوریم که این توافق برای صلح و امنیت خوب است ولی باید به یاد داشته باشیم که چگونه به این توافق دست یافتیم، و کار ما در این‌جا هنوز پایان نیافته است.

متیو ری کرافت، نماینده انگلیس نیز در این نشست شورای امنیت گفت: هم اکنون تمرکزها باید بر اجرای سریع و کامل برجام معطوف باشد و ما نگاه‌مان به ایران است تا با اجرای کامل و فوری تدابیری که در توافق برجام آورده شده است، هم‌چنان به جامعه بین‌الملل اطمینان دهد که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صرفا صلح‌آمیز است و صلح‌آمیز هم باقی می‌ماند.

وی درباره آزمایش موشک بالستیک توسط ایران در ماه اکتبر نیز گفت: این موضوع به منظور تحقیقات به شورای امنیت ارجاع داده شده است، این یک فن‌آوری موشکی بوده است که قادر به حمل سلاح هسته‌ای است و طبق پاراگراف نهم قطعنامه 1929 که هم‌چنان به قوت خود باقی است، قطعا ممنوع است.

او افزود: ما هم‌چنین مطلع شدیم هیات کارشناسان که تحقیقات مستقل خود را در این زمینه آغاز کرده بود، توانسته هفته گذشته تحقیقات خود را کامل کند.

نماینده انگلیس در سازمان ملل تصریح کرد: همان‌طور که دیگر همکاران گفته‌اند، آزمایش این موشک نقض تحریم‌های سازمان ملل بوده است. انگلیس از اقدام فوری کمیته تحریم به منظور توجه به این اقدام حمایت می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: داشتن توافقی جامع با ایران به نفع همگی ما در جامعه بین‌المللی است و بهترین راه برای اطمینان از این است که ایران به توانایی اتمی دست نمی‌یابد. انگلیس نیز نهایت سعی خود را درباره اجرای کامل برجام به کار می‌برد و انتظار دارد که تمام طرف‌ها نیز به همین شکل رفتار کنند.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که سردار دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان، با بیان این که موشک عماد یک موشک کاملاً متعارف است خاطرنشان کرد: در اوج فشار و جوسازی که آن‌ها به راه‌انداخته بودند، آزمایش موشک عماد را انجام دادیم و برد و وضعیت آن را اعلام کردیم؛ هدف ما از انجام این آزمایش این بود که می‌خواستیم یک چیز را به دنیا بگوییم که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای منافع ملی خودش عمل می‌کند و هیچ کس و هیچ قدرتی در هیچ جای عالم نمی‌تواند برای ملت و کشور ما تعیین تکلیف کند و هیچ محدودیتی رادر این قضیه نخواهد پذیرفت. از روز اولی که برجام پذیرفته شد تا امروز حتی یک لحظه، یک روز و یک ساعت، نه تنها آزمایشات مختلف ما عقب نیفتاده، نه تنها رزمایش‌ها، کارهای تولیدی و پژوهشی را محدود نکردیم، بلکه ابایی از اعلام آن نیز نداشتیم، زیرا دفاع را حق مسلم و پذیرفته شده خود می‌دانیم و برای دفاع از کشورمان هرگونه سلاح و تجهیزات متعارف را که لازم باشد طراحی، تولید و عملیاتی خواهیم کرد.

دهقان افزود: البته این همه توفیقات حاصل نمی‌شد مگر با لطف حضرت باری تعالی و توجهات حضرت ولی عصر(عج)، ارواح مطهر امام عزیز و شهدای گرانقدر و هدایت‌های مقام معظم رهبری و ایستادگی ملت عزیز و مقاوم ایران و نیز عناصر قدرتی که در سطح ملی ایجاد شده است که ما را در جایگاهی در عالم قرار داد که همه قدرتمندان با این کیفیت عقب‌نشینی کنند و در مذاکراتی سخت، حقوق ملت‌مان را استیفا کنیم و اجازه ندهیم حقوق ملت ایران تضییع گردد و امروز دنیا شاهد است که با مقاومت و ایستادگی ملت ایران یکی از بزرگ‌ترین توطئه‌های نظام سلطه علیه جمهوری اسلامی ایران شکست خورد و حقانیت دولت و ملت ایران به رغم شیطنت‌های فراوان برای جهانیان به اثبات رسید.

انتهای پیام

کد N1069007

وبگردی