آفتاب
عضوسابق‌تیم‌هسته‌ای‌آمریکا در گفتگو با مهر مدعی شد:

آژانس می‌تواند پرسشهای گذشته و حال هسته‌ای ایران را بررسی کند

آژانس می‌تواند پرسشهای گذشته و حال هسته‌ای ایران را بررسی کند

عضو سابق تیم مذاکرات هسته ای با اشاره به رای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به بسته شدن پرونده «پی ام دی» گفت بر اساس اجرای ان پی تی ایران همچنان باید درباره برنامه هسته ای خود پاسخگو باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز سه شنبه با اجماع قطعنامه پشنهادی گروه ۱+۵ برای بستن پرونده ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران «پی ام دی» را تصویب کرد.

پیش نویس این قطعنامه پیشنهادی هفتم دسامبر از سوی گروه ۱+۵ به اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده بود.

در جلسه فوق العاده دیروز شورای حکام گزارش آمانو درباره ارزیابی نهایی در خصوص مسائل گذشته و حال مطرح و بعد از آن، در خصوص قطعنامه پیشنهادی ۵+۱ تصمیم گیری شد.

مطابق توافق هسته ای ایران و ۱+۵، تعهدات ایران در برجام و متقابلا لغو تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی توسط ۱+۵، بعد از مختومه شدن پرونده هسته ای در شورای حکام لازم الاجرا می‌شود.

با وجود مصوبه دیروز هنوز این نگرانی ها وجود دارند تا برخی قدرت های غربی با بهانه تراشی های جدید در آینده مجددا تلاش کنند موضوعات گذشته را به نحوی مطرح کنند.

در همین رابطه گفتگویی با «ریچارد نیفو» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا و کارشناس امور تحریم ها و امنیت بین الملل و عدم اشاعه تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا و محقق دانشگاه کلمبیا آمریکا انجام شده است که متن این گفتگو در زیر آمده است.

*ارزیابی شما از تصویب قطعنامه پیشنهادی گروه ۱+۵ در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و بسته شدن پرونده «پی ام دی» ایران چیست؟

من معتقد هستم که قطعنامه با بستن رسمی مسئله پی ام دی انتظارات را بر آورد اما در عین حال باید تاکید کرد که وظیفه ایران برای همکاری با آزانس در مسائل پیش رو تغییری نکرده است. من فکر می کنم که ایران در این مرحله می تواند اجرایی کردن تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای (برجام) را از سر گیرد و منتظر رسیدن «روز اجرا» باشد که به زودی فرا خواهد رسید.

*شورای حکام در بند ۹ قطعنامه با استفاد از عبارت «close consideration» به بسته شدن پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران(پی ام دی) رای داد. آیا این واقعا به این معنی است که فعالیت های گذشته ایران دیگر توسط آژانس مورد بررسی قرار نخواهند گرفت؟

من اینطور فکر نمی کنم. شورای حکام ملاحظات رسمی در خصوص موضع پی ام دی را بسته است. اما اجرای پروتکل الحاقی ایران را موظف می کند تا به سوالات آژانس درباره برنامه هسته ای خودش پاسخ دهد. این سوال ها می توانند درباره فعالیت های گذشته و جاری ایران باشند و این کار اگر می خواهیم به یک نتیجه گیری وسیعتر درباره ماهیت کلی برنامه هسته ای ایران برسیم یک باید و ضرورت است. ایران پذیرفته است که پروتکل الحاقی را اجرا کند و با آژانس همکاری کند. اگر ایران مایل است تا دیدگاه جامعه جهانی درباره ماهیت برنامه هسته ایش را تغییر دهد این کار را باید با همکاری آژانس شروع کند. ممکن است در جریان فعالیت های معمول آژانس موضوعاتی مطرح شوند همانطور که مثلا درباره کره شمالی در سال ۲۰۰۴ مطرح شد. تا زمانی که دیگر هیچ سوال جواب داده نشده ای درباره برنامه هسته ای جاری ایران باقی نمانده است، این موضوع مسئله ای نخواهد بود.

*از این به بعد تمرکز آژانس بر اجرای برجام خواهد بود. مکانیسم این کار چگونه خواهد بود؟

این کار با اقدامات ایران در خصوص برچیدن برخی از فعالیت هایش شروع می شود. زمانی که ایران تکمیل شدن برخی اقداماتش را به آژانس گزارش دهد، آژانس با بازدید از محل آن را تایید خواهد کرد. همچنین با مهر و موم کردن بخش هایی و با نصب دوربین ها و تجهیزات نظارتی آژانس این کار صورت خواهد گرفت. همانطور که مدیر کل آژانس اعلام کرد برخی از این کارها ممکن است در برخی موارد هفته ها طول بکشد و در برخی موارد کمتر.

گفتگو: پیمان یزدانی

کد N1068967

وبگردی