آفتاب

انتقاد یک حقوقدان از حجم بالای قوانین

انتقاد یک حقوقدان از حجم بالای قوانین

یک استاد دانشگاه گفت: بهتر است که ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری اصلاح شود چرا که این امر باعث اختلاف بین جامعه وکالت می شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آشوری در بیست و پنجمین همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران که در زنجان در حال برگزاری است با اشاره به قانون آیین دادرسی کیفری، گفت: در مجموع باید از این قانون حمایت کرد. از نوآوری های آن عبارت است از جبران خسارت از زندانی بی گناه، تشکیل پرونده شخصیت و حقوق متهم تحت‌نظر که مثبت و قابل دفاع است.

وی با اشاره به تبصره ماده 80 قانون آیین دادرسی کیفری ادامه داد: در اصلاحات سال 93 در جرایم خرد پرونده بایگانی می شود. در خصوص قرار بایگانی پرونده و شکایت از قرار دادیار که قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان است باید بگویم که این موضوع نقض اصل خلوت کردن پرونده‌هاست.

آشوری تاکید کرد: قبل از تصویب قانون باید با برگزاری نشست های مختلف از حقوقدانان و ... نظرخواهی کنیم.

این حقوقدان با اشاره به اصول 32 تا 38 قانون اساسی، معتقد اسست: میثاق حقوق مدنی و سیاسی در حکم حقوق داخلی ماست. دادخواهی حق همه افراد است. همچنین کسی که بازداشت شده، حق دسترسی به قاضی دارد.

وی با اشاره به ماده 32 قانون مبارزه با مواد مخدر، گفت: طبق این ماده زمانی که شخص اعدام می شد، حق تجدیدنظر خواهی وجود نداشت و رییس دیوان عالی یا دادستان کل اگر خلاف بود می توانستند رای را نقض کنند و حق دسترسی با قاضی نبود اما اخیرا رای وحدت رویه دیوان عالی گفته این ماده منسوخ شده است؛ بنابراین محکومان به اعدام در خصوص مواد مخدر حق تجدیدنظر پیدا کردند.

وی با انتقاد از اینکه حجم قوانین بالاست و امکان آگاهی از همه آنها نیست، گفت: در خصوص تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری تصور نمی کنم رییس قوه قضاییه تعدادی از وکلا را به عنوان وکلای قابل اعتماد اعلام کند؛ چراکه این امر موجب اختلاف بین جامعه وکالت می شود و امیدوارم اصلاح شود.

انتهای پیام

کد N1068957

وبگردی