آفتاب
در نشست تخصصی مرکز پژوهش‌های "دیپلماسی ایرانی" انجام شد

بررسی تحولات اخیر ترکیه در منطقه

بررسی تحولات اخیر ترکیه در منطقه

در نشست بررسی تحولات اخیر ترکیه در منطقه به علل تغییر رفتار ترکیه نسبت به کشورهای همسایه و همچنین جایگاه فعلی این کشور در منطقه پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صادق ملکی کارشناس ارشد مسائل ترکیه که در این نشست که صبح امروز در مرکز پژوهش های دیپلماسی ایرانی برگزار شد، حضور داشت منطقه را در حال عبور از یک پیچ تاریخی مهم دانست.

وی ادامه داد: اگر خطرات این پیچ تاریخی برای منطقه داشته باشد به درستی درک نشود همه کشورهای منطقه از تبعات آن متضرر خواهند شد.

این کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به روابط تهران- آنکارا خاطرنشان کرد: هر دو کشور جایگاه مهمی در منطقه دارند و باید بر اساس خط تعامل حرکت کنند.

ملکی خاطرنشان کرد: زمانی که حزب عدالت و توسعه در ترکیه روی کار آمد نه چپ‌ها و نه راست‌ها هیچ طرز فکر درستی در رابطه با این حزب نداشتند. برخی در این کشور گمان می‌کردند اردوغان فرزند امام است در حالی که اردوغان فزند ترکیه است.

وی ادامه داد: پس از گذشت مدتی مشخص شد که تلاش دارد ترکیه گذشته را به ترکیه امروزی پیوند دهد و به نوعی همان ترکیه قدرتمند عثمانی را مجسم کند.

این کارشناس مسائل ترکیه تغییر موازنه در عراق را باعث نگرانی دولت ترکیه دانست و افزود: با توجه به تحولات داخلی عراق و تغییر موازنه قدرت در منطقه ترک‌ها احساس کردند که بازنده این تحولات هستند. البته رفتارها و اظهارات ما نیز در تغییر نگاه ترکیه به منطقه بی‌اثر نبوده است.

وی ادامه داد: در همین راستا ترکیه در سوریه به دنبال جبران باخت راهبردی خود در عراق است.

ملکی با اشاره به اظهارات مقام‌های ترکیه برای تجسم دوباره تاریخ زمان عثمانی، گفت: اردوغان در اظهارات مختلف خود می‌گوید ما نوادگان سلطان سلیم و فاتح عثمانی هستیم و وظیفه داریم همان مسیر را ادامه دهیم. داوود اوغلو نیز علناً چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند که همه این سخنان حاکی از نگرش آنها نسبت به تاریخ گذشته و امروز ترکیه است.

وی تأکید کرد: دولتمردان ترکیه در مورد سوریه و عراق علناً سیاست‌های ایران را به چالش می‌کشند و به دنبال بحران‌سازی در روابط دو کشور و همچنین گرفتن بستر ایران در ترکیه هستند.

ملکی ادامه داد: در همین راستا ترکیه اقداماتی را برای از بین بردن بسترهای ایران در این کشور انجام داده است تا جایی که امروز سکولارها و لائیک‌های ترکیه نگرش مثبت‌تری به ایران دارند تا اسلام‌گرایان این کشور.

به گزارش ایسنا،‌ محمدفرهاد کلینی کارشناس ارشد مسائل استراتژیک نیز گفت: هم زمان با توافق ایران و گروه 1+5 ایران تلاش کرد تا ضمن اثبات مواضع خود موقعیتش در منطقه را نیز افزایش دهد و این امر قطعاً در دوران پسابرجام تحقق می‌یابد. به همین دلیل نیز شاهد فرار رو به جلوی ترکیه هستیم.

وی ادامه داد: وقتی به رابطه 10 سال پیش ترکیه نگاه کنیم روابطی عالی و قوی می‌بنیم تا جایی که حتی ترکیه تلاش‌هایی بسیاری برای میانجیگری میان ایران و آمریکا انجام می‌داد تا مسائل بین دو کشور حل و فصل شود.

کلینی با بیان اینکه ترکیه امروز دچار نوعی پارادوکس شده است، گفت: دولت فعلی ترکیه تلاش می‌کند زندگی مسالمت آمیزی بین سکولارها و اسلام‌گرایان ایجاد کند. در حالی که چنین خواسته‌ای با حمایت از افراط‌گرایی و رادیکال در منطقه در تناقض است و همین تناقض در رفتار ترکیه است که جایگاهش در منطقه را متزلزل کرده است.

به گزارش ایسنا، حسین ملائک کارشناس مسائل استراتژیک نیز با بیان اینکه ترکیه در گذشته کاملاً دیدگاه‌های اقتصادی داشته است، گفت: در حالی که ایران همواره رویکردی سیاسی اتخاذ می‌کرد ترکیه بیشتر به جنبه‌های اقتصادی کشور توجه می‌کرد ولی با فروپاشی شوروی ترکیه نیز توجه به سیاست را در کنار اقتصاد در پیش گرفت.

وی ادامه داد: در مدتی ترکیه بسیار پیشرفت کرد و جایگاه ویژه‌ای در منطقه به دست آورد ولی باز هم گرایش‌های شیعی ایران باعث دلخوری آنها بوده و هر از چندی بین دو کشور مسائلی به وجود می‌آید اما بطور کلی هر زمان که ایران جایگاه ویژه‌ای در منطقه به دست آورده است شاهد اقداماتی از سوی ترکیه بوده‌ایم.

انتهای پیام

کد N1068924

وبگردی