آفتاب

انتشار برنامه آژانس جدید مرزی اتحادیه اروپا

انتشار برنامه آژانس جدید مرزی اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا برنامه‌های آژانس جدید مرزی اتحادیه اروپا را منتشر کرد که براساس آن، این اتحادیه می‌تواند در شرایط اضطراری نیروهای حفاظتی را حتی با مخالفت دولت ملی در مرزهای یک کشور مستقر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته فایننشال تایمز، این برنامه مناقشه آمیز تازه‌ترین موضوع از مجموع پیشنهادات تحت حمایت آلمان است که سعی می‌کند شرایط اروپا در مقابل پناهجویان را با جمع کردن قوا در بروکسل کنترل کند.

این آژانس جدید که "گارد ساحلی و مرزی اروپا" نام دارد 1000 نیروی دائمی دارد و می‌تواند در صورت درخواست 1500 پرسنل مازاد را هم در مواقع بحرانی به مرزها و سواحل اعزام کند.

بودجه سالانه این آژانس 322 میلیون یورو خواهد بود که تقریبا دو برابر بودجه آژانس "فرانتکس"، آژانس مرزی فعلی اتحادیه اروپاست.

برنامه‌های اعلام شده متعلق به این آژانس باید به تصویب کشورهای عضو اتحادیه و پارلمان اروپا برسند اما یکی از مقامات کمیسیون اروپا می‌گوید، این برنامه تاکنون از سوی فرانسه و آلمان به عنوان دو کشور بزرگ و مهم اتحادیه اروپا حمایت شده‌اند.

فرانس تیمرمانس، معاون ریسس کمیسیون اروپا که مسئولیت مدیریت واکنش بروکسل به بحران پناهجویان را برعهده دارد از برنامه‌های آن آژانس دفاع و عنوان می‌کند: من این برنامه را یک شبکه امن می‌دانم که نهایت اقدام ممکن در شرایط اضطراری است. به نظرم اکثر کشورهای عضو اگر درگیر مشکل شوند چنین کمکی را می‌پذیرند.

تشکیل این آژانس بخشی از بسته پیشنهادی برکسل برای مقابله با موج پناهجویانی است که از خاورمیانه و شمال آفریقا به اروپا می‌آیند.

این اقدامات با افزایش تعداد پناهجویان در اتحادیه اروپا و وحشت از دست دادن کنترل اوضاع در مرزها اکنون حالت فوری و اضطراری به خود گرفته‌اند. حملات اخیر پاریس همچنین نگرانی‌ها درباره وضعیت ویزای شینگن را افزایش داده است.

این در حالی است که با آغاز فصل سرما تعداد پناهجویانی که با عبور از یونان و ترکیه سعی می‌کنند خود را به اروپا برسانند به شدت کاهش یافته است.

در این میان با وجود تاکید تیمرمانس بر این مساله که از قدرت فراملیتی آژانس جدید استفاده چندانی نخواهد شد اما به نظر می‌رسد که اساسا این طرح برای یونان دوخته شده باشد. یونان طی ماه‌های اخیر درخواست اتحادیه اروپا برای ارائه کمک "فرانتکس" و سایر آژانس‌های این اتحادیه را رد می‌کرد. آتن تنها طی چند هفته اخیر آن هم پس از تهدید مقامات اتحادیه در تعلیق وضعیت شینگن یونان تن به برخی از این کمک‌ها داده است.

براساس طرح و برنامه جدید آژانس گارد ساحلی و مرزی اتحادیه اروپا اما کشورهای اتحادیه اروپا می‌توانند حتی با مخالفت دولت آتن به ورود نیروهای کمکی به این کشور رای دهند.

با این حال برخی مقامات معتقدند، ارائه چنین قدرتی به اتحادیه اروپا به بروز تنش بین کشورهای عضو خواهد انجامید.

انتهای پیام

کد N1068858

وبگردی