آفتاب

کاهش اعدام‌ها در آمریکا

کاهش اعدام‌ها در آمریکا

یک پایگاه اینترنتی آمریکایی گزارش داد در سال 2015 کمترین میزان مجرمین در آمریکا به نسبت هر سال دیگری از دهه 1970 تاکنون به اعدام محکوم شده‌اند و این یک اتفاق تاریخی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه هافینگتون پست، برخی ایالتهای آمریکا نظیر پنسیلوانیا، نبراسکا و کنتیکات به طور غیر رسمی مجازات اعدام را معلق کرده یا کاملا آن را از قوانینشان کنار گذاشته‌اند اما برخی ایالتها نظیر تگزاس و اوکلاهما همچنان تلاش دارند تا اتاقهای اعدام خود را فعال نگه دارند.

در سال 2015 نرخ اعدامها در آمریکا در مجموع نسبت به حدود دو دهه گذشته به کمترین سطح خود رسید.

همچنین از زمانی که دادگاه عالی این کشور در دهه 1970 اعلام کرد بسیاری از نظامهای صدور حکم اعدام ایالات این کشور بیرحمانه و غیر عادی هستند و از سال 1972 تا 1976 مجازات اعدام را در این کشور لغو کرد، سال 2015 سالی بوده که در آن کمترین میزان مجرمین در آمریکا به اعدام محکوم شدند.

رابرت دانهام، مدیر اجرایی مرکز اطلاع رسانی مجازات اعدام در آمریکا که گزارشی درباره اعدامهای این کشور به مناسبت نزدیک شدن پایان سال جاری میلادی نوشته و امروز(چهارشنبه) منتشر شد، می‌گوید: سال 2015 یک سال تاریخی از چند جنبه بوده است.

بر اساس گزارش دانهام در سال جاری میلادی مجموعا 28 مورد اعدام تنها در شش ایالت آمریکا انجام شده و این کمترین میزان اعدامهای صورت گرفته در آمریکا از سال 1991 تاکنون است. همچنین در سال 2015 تنها 49 مجازات اعدام صادر شده که نسبت به سال گذشته کاهش 33 درصدی داشته است.

حتی ایالتهایی مثل تگزاس، میسوری و جورجیا که مسئول اکثر اعدامهای سال 2015 بوده‌اند مدارکی را نشان داده‌اند که ثابت می‌کند مجازات اعدام رو به کاهش است. دانهام به هافینگتون پست تصریح کرد: افرادی که امسال در این ایالتها اعدام شدند در دهه‌های 1980 و 1990 حکم اعدام دریافت کرده بودند.

وی افزود: امسال ایالات مونتانا، ویرجینیا و جورجیا برای هیچ کسی حکم اعدام صادر نکردند و در تگزاس نیز تنها برای سه نفر حکم اعدام صادر شد.

دانهام خاطرنشان کرد در دهه‌های 1980 و 1990 تدابیر حمایتی برای محکومین به اعدام ضعیف تر بود و در آمریکا اوج وحشت از جرم و جنایت وجود داشت.

در حال حاضر مجازات اعدام تنها در 31 ایالت آمریکا در دفاتر باقی مانده و حتی اجرای آنها در این ایالتها به شکل متوازنی صورت نمی‌گیرد. منطقه ریورساید کانتی ایالت کالیفرنیا به تنهایی مسئول 16 درصد از همه مجازاتهای اعدام جدید در سال 2015 بوده است.

دانهام خاطرنشان کرد: سه ایالت تگزاس، میسوری و جورجیا 86 درصد از همه اعدامهای سال جاری میلادی را اجرا کرده‌اند. این ایالتها به همراه ایالت فلوریدا چهار ایالتی هستند که مسئول 93 درصد از اعدامها بوده‌اند. از طرف دیگر ایالتهایی وجود دارند که مجازات اعدام در دفاترشان هست اما به ندرت از آن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال ایالت کانزاس از سال 1965 تاکنون هیچ کسی در آن اعدام نشده است.

انتهای پیام

کد N1068820

وبگردی