آفتاب

هشدار چین به هند/دهلی از اقدامات مداخله جویانه در منطقه دست بکشد

هشدار چین به هند/دهلی از اقدامات مداخله جویانه در منطقه دست بکشد

وزارت خارجه چین به هند هشدار داد که از اقدامات مداخله جویانه در منطقه دست بردارد چرا که این اقدامات سبب دامن زدن به تنش ها و درگیری ها خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «روزنامه پاکستان»، روابط بین چین و آمریکا بواسطه درگیری های و منازعات در دریای چین جنوبی متزلزل است و در  این میان هند نیز در تشویش این روابط نقش بسیار موثری دارد.

در این راستا هند در تلاش است تا ژاپن را به عضو یت دائم برای شرکت در رزمایش مشترک «مالابار» که هرساله برگزار می شود، درآورد. این اقدام هند سبب خشم شدید «پکن» شد و وزارت خارجه این کشور به هند هشدار دادکه دست از این اقدامات مداخله جویانه بردارد.

در این بیانیه همچنین آمده است: موضع چین در جهت حضور ژاپن در این رزمایش کاملا واضح است و بنابراین کشورهای منطقه از دامن زدن به تنش ها و درگیرها در منطقه خودداری کنند.

علاوه براین  ژاپن و هند روز گذشته برای اولین بیانیه مشترکی را صادر کردند، دراین بیانیه دو کشور از وضعیت موجود در دریای چین جنوبی اظهار نگرانی کرده بودند.

وزارت خارجه چین نیز در عکس العمل به این اقدام بیان داشته بود: اقدامات پکن در دریای چین جنوبی اقدامات سازنده ای است که مطابق با قوانین بین المللی صورت می گیرد.

لازم به ذکر است که چند ماه پیش نیز، برای نخستین بار در هشت سال گذشته رزمایش دریایی مالابار با حضور هند، آمریکا و ژاپن در خلیج بنگال برگزار شد.

مالابار یک رزمایش مشترک سالیانه بین هند و آمریکا محسوب می شود که نیروی دریایی استرالیا نیز در سال ۲۰۰۷ به آن پیوسته است.

ناظران بیان کردند که با توجه به رویارویی فزاینده نظامی چین و آمریکا در دریای چین جنوبی، شروع یک رزمایش سه جانبه در منطقه بنگال می تواند پیام های روشنی برای پکن داشته باشد.

چین نیز به آمریکا هشدار داده است از اعزام ناوهای خود به جزایر تحت مالکیت این کشور در دریای چین جنوبی خودداری ورزد و سعی در آزمودن قدرت نظامی چین نداشته باشد.

کارشناسان نظامی و امنیتی می گویند که هر چند هدف از برگزاری این رزمایش تقویت امنیت اقیانوس هند، امدادرسانی و مقابله با دزدان دریایی عنوان شده ولی مهمترین هدف این کشورها مقابله با نفوذ روزافزون چین است.

کد N1068620

وبگردی