آفتاب

«مهرستان» و «سوران»، شهرستان‌هایی که روستا باقی ماندند

«مهرستان» و «سوران»، شهرستان‌هایی که روستا باقی ماندند

در حالی «مهرستان» و «سیب‌سوران» در دی‌ماه سال 86 به عنوان شهرستان‌های جدید به تقسیمات کشوری اضافه شدند که هنوز وضعیت محورهای منتهی به این شهرستان‌ها با شهرستان‌های اطراف از نوع روستایی یا فرعی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سیستان‌و‌بلوچستان، بر اساس تعریف مرکز آمار ایران، راه روستایی راهی با عرض آسفالت 5.5 متر است که وظیفه ایجاد ارتباط بین روستاهای مختلف و یا چند روستا با یک شهر را بر عهده دارد.

البته مرکز آمار ایران در این دسته‌بندی، تعریف دیگری را نیز بر اساس شاخص‌های مختلف برای مسیرهای منتهی به مراکز شهرستان‌ها و مناطق پر تردد تعیین کرده است، که بر همین اساس راه‌های اصلی و فرعی با عرض هفت و 11 متر تعریف شده است.

با این وجود اما با گذشت هشت سال از اضافه شدن دو شهرستان «مهرستان» و «سیب‌سوران» به تقسیمات کشوری، مردم محلی می‌گویند محورهای ارتباطی این شهرستان‌ها با شهرستان‌های اطرافشان کم عرض و غیراستاندارد است، بطوریکه آن‌ها برای رفت‌و‌آمد به آنجا باید مسافت‌های طولانی‌ را بپیمایند.

بر اساس اطلاعات دریافتی خبرنگار ما، اکثر مردم شهرستان‌های مهرستان، سیب‌سوران و سراوان برای رفت‌و‌آمد به شهرستان‌های «ایرانشهر»، «سرباز» و «چابهار» به دلیل غیراستاندارد بودن محورهای ارتباطی اصلی به آنجا باید صد‌ها کیلومتر اضافه بر مسیر واقعی طی کنند.

برای نمونه مردم شهرستان‌های سراوان و مهرستان برای سفر به ایرانشهر باید به ترتیب بین 300 تا 400 کیلومتر بپیمایند، درحالی‌که آن‌ها می‌توانند این مسیر را در صورت اصلاح محور «مهرستان-ایرانشهر» با طی 120 تا 220 کیلومتر بپیمایند، یعنی بین 180 تا 280 کیلومتر صرفه‌جویی در رفت‌وآمد.

در همین رابطه مردم این سه شهرستان برای تردد با شهرستان‌ هم مرز دیگر خود یعنی «سرباز» نیز با این مشکل مواجه هستند، آن‌ها برای رفت‌وآمد به این شهرستان باید یا مسیر غیراستاندارد و خطرناک «مهرستان-سرباز» را انتخاب کنند یا اینکه از طریق محورهای شهرستان‌های دیگر و پیمودن صدها کیلومتر اضافه، به سرباز بروند.

طرح ارتقاء وضعیت راه مهرستان و سوران تهیه شده است

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان‌و‌بلوچستان معتقد است که باید سه محور ارتباطی «مهرستان-ایرانشهر»، «مهرستان-سرباز» و «مهرستان-سیب‌سوران» از حالت روستایی یا فرعی به وضعیت راه اصلی ارتقاء یابد.

مسعود مالکی در این بار به خبرنگار ما گفت: اکنون محورهای ارتباطی شهرستان‌های «مهرستان-ایرانشهر»، «مهرستان-سرباز» و «مهرستان-سیب‌سوران» از نوع روستایی یا فرعی است، که طرح ارتقاء هر سه محور به راه اصلی توسط مهندس مشاور تهیه و تدوین شده و باید پس از موافقت وزارت راه و شهرسازی، برای تأمین اعتبار به کمیسیون 215 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال شود.

وی هدف از ارسال این طرح‌ها به کمیسیون 215 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را دریافت ردیف‌های اعتباری ملی برای اجرای آن‌ها عنوان کرد، افزود: با توجه به نیاز اعتباری بالا برای ارتقاء وضعیت این محور‌ها، دریافت مجوز کمیسیون 215 سازمان برنامه‌ریزی برای استان مهم و ضروری است.

این مسئول اضافه کرد: تا زمانی کمیسیون 215، اجرای طرح‌های ارتقاء این محورها را تصویب نکند، تأمین اعتبار این طرح‌ها از طریق استان انجام می‌شود و چون اعتبارات استانی نیز محدود و کم است، اجرای طرح‌ها زمان بر بوده و شاید تکمیل آن از عهده اعتبارات استانی خارج باشد.

مالکی در ادامه به دلایل ارسال این طرح‌ها به وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: در ابتدا باید این سه طرح با حضور مشاور در وزارتخانه راه و شهرسازی مطرح و تصویب شود، ولی با توجه به اینکه از استان‌های مختلف طرح‌های مشابه زیادی به وزارتخانه ارسال می‌شود، ارائه طرح‌ها ارتقاء سه محور «مهرستان-ایرانشهر»، «مهرستان-سرباز» و «مهرستان-سیب‌سوران» در وزارت راه کمی زمان بر است.

وی درعین‌حال وعده داد تا یکی دو ماه آینده این طرح‌ها در وزارت راه تعیین تکلیف و برای دریافت ردیف اعتبار ملی به کمیسیون 215 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال شود.

ارتقاء محور مهرستان-ایرانشهر 84 میلیارد تومان نیاز دارد

مدیرکل راه و شهرسازی همچنین در مورد اعتبار مورد نیاز برای ارتقاء این سه محور، عنوان کرد: مشخصات فنی راه‌ها متفاوت است برای نمونه عرض راه‌های روستایی، فرعی و اصلی به ترتیب 5.5، هفت و 11 متر است که برای ارتقاء آن‌ها باید همه مراحل احداث ساختمان راه در دو طرف جاده اجرا شود.

مالکی اضافه کرد: ارتقاء هر کیلومتر محور فرعی به اصلی حدود 700 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد بطوریکه تنها 60 کیلومتر از 120 کیلومتر محور «مهرستان-ایرانشهر» که در حوزه کاری این اداره کل است، 42 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، 60 کیلومتر دیگر نیز که در محدوده مدیریتی راه‌و شهرسازی جنوب استان است نیز همین قدر اعتبار نیاز دارد.

مالکی در بخش دیگری هزینه احداث کامل راه‌های مختلف را وابسته به شرایط جغرافیایی و مکان اجرای پروژه دانست و ادامه داد: ساخت کامل هر کیلومتر راه اصلی در زمین‌های دشت بین یک تا 1.2 میلیارد تومان است اما احداث همین یک کیلومتر راه در محدوده‌های کوهستانی 1.5 میلیارد تومان است.

انتهای پیام

کد N1068441

وبگردی