آفتاب
تحلیلگران پیش‌بینی کردند:

"ائتلاف اسلامی ضد تروریسم" عربستان زمینه‌ساز مداخله زمینی در سوریه، عراق و لیبی

"ائتلاف اسلامی ضد تروریسم" عربستان زمینه‌ساز مداخله زمینی در سوریه، عراق و لیبی

تشکیل ائتلاف اسلامی ضد تروریسم به رهبری عربستان به معنای این است که کشورهای دارای قدرت نظامی بالا در این ائتلاف مثل ترکیه، مصر، عربستان، اردن و حتی مراکش به مداخله نظامی مستقیم و مشترک در کشورهایی مثل سوریه، عراق و لیبی که تروریست‌ها در آنجا حضور دارند، خواهند پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه القدس العربی، محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور در نخستین حضور علنی رسانه‌ای خود ناگهان از تشکیل ائتلاف نظامی اسلامی جدید با مشارکت 34 کشور عربی و اسلامی علیه تروریسم با انواع و اشکال آن خبر داد.

این یعنی کشورهای عضو این ائتلاف در کشورهایی مثل عراق، سوریه و لیبی که تروریست‌ها در آنجا حضور دارند مداخله نظامی مستقیم خواهند داشت و البته این مداخله قطعا با حمایت غرب انجام خواهد شد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در اظهارات خود در پاریس به همین مساله اشاره کرد و گفت: "اعزام نیروی زمینی برای مقابله با داعش بعید نیست و مانعی در این باره وجود ندارد."

تحلیلگران نظامی غربی در ریاض پیش‌بینی می‌کنند که نخستین مداخله نظامی ائتلاف جدید در سوریه و عراق برای تحت پیگرد قرار دادن داعش از طریق عملیات زمینی و مداخله سریع باشد که در آن ترکیه در شمال و اردن در جنوب بیشترین نقش را داشته باشند. این عملیات با هماهنگی نیروهای غربی ائتلاف به ویژه آمریکا و انگلیس صورت خواهد گرفت.

تحلیلگران معتقدند که مداخله نیروهای نظامی از بین کشورهای ائتلاف اسلامی در جنگ علیه داعش در عراق به ویژه موصل و مناطق سنی نشین نیروهای مردمی شیعه را از سیطره بر این مناطق منع خواهد کرد.

اما مداخله مستقیم ائتلاف جدید در سوریه به مخالفان قدرت بیشتری می‌دهد تا علیه نظام بجنگند. پیش‌بینی می‌شود که این عملیات نظامی برای ایجاد مناطق حائل در مرز سوریه با ترکیه و اردن نیز صورت بگیرد. همکاری در مداخله‌های نظامی مستقیم با نیروهای مخالف سوری و پیشمرگ‌های کرد در شمال عراق خواهد بود.

اگر توافق بین‌المللی به ویژه میان آمریکا و روسیه درباره مداخله‌های نظامی ائتلاف اسلامی و ائتلاف غربی صورت نگیرد پیش‌بینی می‌شود که منطقه به صحنه درگیری‌های شدید با ائتلاف چهارجانبه روسیه، ایران، عراق و سوریه تبدیل شود.

مشارکت تونس و مصر در این ائتلاف نشان می‌دهد که احتمالا نیروهای ائتلاف جدید به مداخله نظامی در لیبی نیز خواهند پرداخت و این مداخله با مشارکت نیروهای اماراتی با هدف مقابله با داعش و گروه‌های تندرو و با مشارکت نظامی هوایی برخی کشورهای عضو ناتو مثل فرانسه و ایتالیا خواهد بود.

بی‌تردید توافق طرف‌های لیبیایی که هفته گذشته در رم صورت گرفت چراغ سبزی را درباره پوشش بین‌المللی ائتلاف جدید برای مداخله در لیبی ایجاد خواهد کرد. مصر نیز قبلا در پی این بود که کشورهای عربی و بین‌المللی چنین موضعی را برای مداخله نظامی مستقیم در لیبی اتخاذ کنند.

اعلام ائتلاف اسلامی جدید در زمانی صورت گرفته که یک ائتلاف عربی به رهبری عربستان و یک ائتلاف غربی به رهبری آمریکا و یک ائتلاف چهارجانبه روسیه، عراق، سوریه و ایران وجود دارند.

مساله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که برخی کشورهای عضو ائتلاف جدید عضو ائتلاف‌های نظامی دیگر نیز هستند اما همانطور که محمد بن سلمان اعلام کرد: این ائتلاف جدا از ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن عمل می‌کند و صفت اسلامی دادن به این ائتلاف نیز آن را با ائتلاف تحت رهبری آمریکا مغایر می‌سازد.

ائتلاف اسلامی جدید شامل بیشتر کشورهای عربی و اسلامی به جز عمان، عراق، ایران، سوریه و الجزایر است.

ظهور سومین مرد قدرتمند خاندان آل سعود یعنی محمد بن سلمان برای نخستین بار در یک کنفرانس مطبوعاتی آن هم برای اعلام تشکیل ائتلاف اسلامی نشان می‌دهد که وی با دستورات پدرش پشت تشکیل این ائتلاف است و وی همان کسی خواهد بود که این ائتلاف را رهبری خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N1068434

وبگردی