آفتاب
«شی جین پینگ» هشدار داد؛

فضای سایبری نباید به عرصه ای برای رویارویی کشورها تبدیل شود

فضای سایبری نباید به عرصه ای برای رویارویی کشورها تبدیل شود

رئیس جمهوری چین با حضور در دومین کنفرانس جهانی اینترنت از ضرورت یک سیستم دموکراتیک و شفاف برای کنترل فضای مجازی سخن گفت و جامعه بین المللی را به همکاری برای مقابله با تروریسم سایبری فرا خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «شی جی پینگ» رئیس جمهوری چین تامین امنیت سایبری را به نفع همه کشورها دانست و از ضرورت مبارزه همگانی با جرایم اینترنتی نظیر هک اسناد دولتی و جاسوسی سایبری از صنایع سخن گفت.

 با این حال وی گفت: نباید اجازه داد که فضای مجازی به عرصه ای برای رویارویی کشورها تبدیل شود بلکه برعکس، کشورها باید به اتفاق در رفع تهدید های اینترنتی مشارکت کنند.

وی ادامه داد: کشورها باید با همکاری در فضای سایبری از جرایمی چون حملات تروریستی، پورنوگرافی و قاچاق مواد مخدر جلوگیری کنند.

به گفته جی پینگ، جامعه بین المللی باید بر پایه احترام و اعتماد متقابل با شری که در قالب حملات سایبری و تروریسم سایبری  دامن جهان را گرفته، مقابله کند و زمینه های گفتمان و همکاری را با هدف بالا بردن سطح آگاهی جهانی و تامین فضای سایبری امن، آزاد و مطمئن افزایش دهد.

وی  پایه گذاری یک سیستم چند جانبه، دموکراتیک و شفاف را برای اداره و کنترل اینترنت بسیار ضروری دانست.

لازم به ذکر است که مساله تأمین امنیت سایبری به یکی از مسائل چالش برانگیز بین چین و آمریکا تبدیل شده است چرا که واشنگتن در ماه های اخیر هکرهای چینی را از جمله مظنونین اصلی سرقت اینترنتی اطلاعات بیش از چهار میلیون کارمند فدرال معرفی کرده است. از سوی دیگر واشنگتن می گوید احتمال جاسوسی سایبری در عرصه اقتصاد و تجارت نیز به قوت خود باقی است.

چندی پیش نیز برخی منابع آمریکایی از آغاز کمپین مبارزه با سرقت اینترنتی و جاسوسی اقتصادی و احتمال اعمال تحریم علیه برخی از شرکت ها و تجار چینی خبر دادند. در این میان کاخ سفید دایره فرضیات خود را فراتر برده و حتی شرکت ها و تجار روسی را نیز در مقام اتهام قرار می دهد.

کد N1068389

وبگردی