آفتاب
/مناظره، فرصتی برای یادگیری/

مبلغی: باید اخلاقِ فهم و گفت‌و‌گو را ایجاد کرد

مبلغی: باید اخلاقِ فهم و گفت‌و‌گو را ایجاد کرد

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با استقبال از مناظرات دانشجویی گفت: باید اخلاق فهم و اخلاق گفت‌وگو را ایجاد کنیم.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دیدار با هیئت اجرایی مسابقات ملی مناظره دانشجویی با اشاره به پیش روندگی در فضای دانشجویی گفت: اصولاً یک نوع پیش روندگی، حتی فراتر از سطح اساتید، وجود دارد. زیرا دانشجو جوان‌تر است و احساس و نگاه جدید دارد. طبیعتاً استادان از نظر علمی دارای نگاه نهایی هستند. قانون حاکم بر نسل‌ها تغییر کرده است و تداخل در نسل‌ها به وجود آمده و نظم و تحول نسل‌ها را بر هم زده، باید به لوازم و اقتضائات نسلی توجه داشته باشیم چرا که اگر غفلت کنیم ممکن است زمینه فعالیت از بین برود.

وی ادامه داد: نقد هم، در مسئله نسل‌ها مدخلیت دارد. باید دید که نسل‌ها چه نیاز‌هایی را بر لیست مباحث اجتماعی می‌افزایند که فقه باید پاسخگوی آن‌ها باشد. این مسائل هم از حیث اخلاق اجتماعی می‌تواند مورد بحث قرار گیرد هم در زمینه فعالیت‌های علمی.

مبلغی گفت: سوالی که مطرح می‌شود این‌ است که آیا مناظره می‌تواند واژۀ مناسبی برای این فعل باشد؟ واژۀ مناظره در تبارشناسی‌اش وضعیت خاصی داشته و در فضا‌های دیگر هم کارکرد‌های خوبی نداشته به طور مثال در رسانۀ ما. شاید مثلاً واژه «حِوار» که در قرآن است به معنای گفت‌و‌گو مناسب‌تر باشد و بایستی به شکل و ادبیات کار‌هم توجه شود.

وی با تأکید بر آزاد اندیشانه کردن فضا اظهار کرد: باید بتوانیم فضای آزاداندیشی را ایجاد کنیم و ببینیم چطور می‌توانیم این مناظرات را به سمت آزاد اندیشی ببریم.

وی با اشاره به گزاره‌های مسابقات مناظره گفت: موضوعاتی که بنده در این برنامه می‌بینم موضوعات خوبی هستند. باید موضوعات پایه‌ای و دارای مبنای نظری نیز توجه شود. البته به دلیل اینکه فضا، دانشجویی است باید جزیی‌تر به مسائل پرداخت و از کلی گویی دور شد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: ما باید به دانشجو فضای گفت‌وگو بدهیم نه اینکه چون دانشجوست او را محدود کنیم. گاهی حرف‌های اساسی‌تر را دانشجویان می‌زنند. علم چیزی است که خصوصاً نسل‌های جدید باید تماما حرفشان را در مورد آن مطرح کنند. در واقع باید به سمت عمق اندیشی رفت.

وی با اشاره به ایجاد اخلاق گفت‌و‌گو در دانشجویان گفت: علاوه بر اخلاق گفت‌و‌گو، فراتر از آن اخلاق فهم را هم باید ایجاد کنیم، به نظر بنده 4 مرحله وجود دارد و اگر به خوبی مد‌ نظر قرار بگیرد فرهنگ مربوط به آن هم مدنظر قرار گیرد خوب می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اندیشیدن مرحله اوّل است و اگر این مرحله نباشد مراحل بعدی رخ نمی‌دهد. دیگری عرصۀ اندیشه است در مرحله اندیشه باید اخلاق اسلامی را رعایت کرد. قرآن می‌گوید "القول" یعنی هر قولی محدودیتی ندارد؛ "و بشر عبادی الذین یستمعون القول...". مرحلۀ بعدی استماع است. باید شعاعی را که مخاطبان می‌بینند تعریف کرد. خود مخاطب امروزه بخشی از ماجرای فکر و اندیشه است و نباید کسی را به زور پای بحث نشاند. پس باید مخاطب را هم در این برنامه به بازی گرفت و دیگری هم مرحلۀ عمل است. "فیتبعون احسنه". یک مرحله پیش از این هم وجود دارد و آن گزینش اصلح است. ما نباید تلاش کنیم تا با مدیریت، فکری را تحمیل کنیم.

مبلغی اضافه کرد: ببینید که قرآن چرا احسن گفته است؟! این یک نوع ادب مواجهه است و ما نباید صاحب یک قول را متهم کنیم به منحرف و باطل و این یک تعریف اجتماعی است. لذا از این آیه در این برنامه خیلی خوب می‌توان استفاده کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: برنامۀ شما حاوی یک فرآیند علمی است که از نقطه‌هایی شروع می‌شود و متکی به خود دانشجوست و خود دانشجو تمرین کار پژوهشی می‌کند و جنبۀ علمی و آموزشی دارد. در این زمینه هر چه ما بتوانیم اخلاق را رعایت کنیم و در هر 4 مرحله واقعاً پایبند اخلاق باشیم قطعاً این مسابقه مصداق آن بیان حدیثی می‌شود که می‌گوید "ما کان لله ینموا" یعنی چیزی که در مسیر زیبایی و رشد است و این «لله» برای همین است.

مرحله کشوری مسابقات ملی مناظره دانشجویان(نشان خواجه نصیرالدین طوسی)، با شعار «مناظره، فرصتی برای یادگیری» از 28 الی 30 آذر با شرکت 12 تیم از استان‌های مرکزی، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران، زنجان، قزوین و ایلام، با همکاری جهاد دانشگاهی واحد امیرکبیر در این دانشگاه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N1068220

وبگردی