آفتاب

بازدید وزیر دفاع آمریکا از اینجرلیک و تمجید از ائتلاف سعودی

بازدید وزیر دفاع آمریکا از اینجرلیک و تمجید از ائتلاف سعودی

اشتون کارتر روز سه‌شنبه برای اولین بار به عنوان وزیر دفاع آمریکا از پایگاه هوایی اینجرلیک در نزدیکی مرز سوریه که اکنون به پایگاهی برای انجام عملیات هوایی آمریکا و متحدانش علیه داعش تبدیل شده است، بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه واشنگتن پست، دولت اوباما از ترکیه و دیگر متحدانش خواسته است اقدامات نظامی خود را در پاسخ به عملیات داعش گسترش دهند.

کارتر در آغاز سفر خود به خاورمیانه با بازدید از پایگاه هوایی اینجرلیک این فرصت را به دست آورد که از نزدیک حملات آمریکا علیه مواضع داعش را مورد ارزیابی قرار دهد.

کارتر در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما به دنبال تسریع و تشدید حملات علیه مواضع داعش هستیم.

این بازدید یک روز پس از برگزاری نشست فوق‌العاده توسط باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا با مقامات ارشد امنیتی این کشور انجام گرفت.

فرانسه و آلمان به تازگی تلاش‌های نظامی خود را برای مبارزه با داعش گسترش داده‌اند، در همین راستا کارتر اعلام کرد که کشورهای دیگر از جمله ترکیه، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای دیگر اروپایی باید همین کار را انجام دهند.

با افزایش حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش تعداد نیروهای این کشور مستقر در این پایگاه از چند صد نفر به 1300 نفر افزایش یافته است.

اکنون این پایگاه هوایی میزبان جنگنده‌هایی از آمریکا، ترکیه، قطر و آلمان است. نزدیک به 45 فروند از 59 فروند جنگنده بدون سرنشین و با سرنشین متعلق به آمریکا است.

این پایگاه این اجازه را به جنگنده‌های آمریکا می‌دهد که به نواحی شمالی نزدیک تر باشند.

هم چنین به نوشته روزنامه حریت، وی با تمجید از تشکیل ائتلاف جدید سعودی "علیه تروریسم"، این ائتلاف را در راستای درخواست آمریکا برای اتخاذ نقش بزرگ تر توسط کشورهای سنی در مبارزه علیه داعش اعلام کرد.

کارتر در ادامه از ترکیه خواست که اقدامات بیشتری برای ارتقای امنیت مرزی خود انجام دهد.

این بازدید در حالی انجام گرفت که کارتر چند روز گذشته از خواسته خود مبنی بر اتخاذ نقش فعال تر از سوی کشورهای عربی و سنی در مبارزه علیه داعش سخن گفته بود.

ایده تاسیس ائتلاف سعودی ایده‌ای نبود که در طول چند هفته اتخاذ شود بلکه پیشنهاد تاسیس این ائتلاف توسط ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در ماه مارس هنگامیکه اردوغان برای تبریک به وی به ریاض آمده بود، اعلام شد.

انتهای پیام

کد N1068211

وبگردی