آفتاب

گزارشی از به کار گیری کودک سربازان در سودان جنوبی

گزارشی از به کار گیری کودک سربازان در سودان جنوبی

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، چندین فرمانده و مقام ارشد سودان جنوبی که به گفته کودکان، آنها را به عنوان سرباز در این کشور به خدمت گرفتند، باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان ملل می‌گوید، از دو سال پیش که جنگ داخلی سودان جنوبی در گرفته 16 هزار کودک به گروه‌های مسلح پیوسته‌اند.

اسکای ویلر، نویسنده این گزارش گفت: این وحشیانه‌ترین به خدمت گرفتنی است که قلب را به شدت می‌آزارد. نیروها به روستاهای این کودکان رفته، آنها را گرفته و این کودکان را مجبور به مبارزه می‌کنند. این نه تنها نقض قاطعانه حقوق اولیه کودکان بلکه تمامی مردم است و نباید با آنها به عنوان گوشت دم توپ رفتار شود.

یک سوم از 74 پسری که در درگیریهای کنونی جنگیده‌اند در مصاحبه‌ای گفتند، آن‌ها را به زور اسلحه به خدمت گرفته‌اند.

بسیاری از این کودک سربازان گفتند، تا زمانی که با پیوستن در درگیری‌ها موافقت کنند، در بازداشت به سر برده‌اند و یا به راحتی ربوده شده، به دست آن‌ها سلاح داده و به جنگ اعزام شده‌اند.

حدود نیمی از این پسرها که در مصاحبه شرکت داشتند نیز گفتند: ما با میل و رغبت به گروه‌های مسلح پیوستیم تا از خودمان و جوامع‌مان دفاع کنیم.

در این گزارش آمده است: بسیاری از این پسرها معتقدند بدون حفاظت اسلحه یا یک گروه مسلح ممکن بود آن‌ها به راحتی کشته شوند.

نیمی از این کودک سربازان که با آن‌ها مصاحبه شده برای نیروهای دولت یا متحدانشان جنگیده یا کار کرده‌اند.

یکی از برجسته‌ترین اشخاصی که در این گزارش به استفاده از کودک سربازان متهم شده، متیو پولجانگ، یکی از فرماندهان از قوم "بول نوئر" است که به دولت پیوسته است.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین خواستار انجام تحقیقات از دیوید یائویائو، یکی دیگر از مقامات دولتی شد.

دیوید یائویائو از سال 2014 میلادی که با دولت توافق صلحی امضا کرده 1755 کودک سرباز را از گروه‌های خود آزاد کرده است.

اسکای ویلر گفت: این مساله تنها با آزاد کردن این پسرها حل نمی‌شود. فرماندهانی که کودک سربازان را به خدمت گرفته و از آن‌ها برای جاه طلبی‌ها و خواسته‌های بی‌پایان خود استفاده کرده‌اند باید محاکمه شده و به سزای عمل خود برسند.

انتهای پیام

کد N1068115

وبگردی