آفتاب
کلباسی در گفت‌وگو با ایسنا:

وقف، صدقه‌ای است که هرگز قطع نمی‌شود

وقف، صدقه‌ای است که هرگز قطع نمی‌شود

قائم مقام پیشین ستاد اقامه نماز گفت: امروزه باید متناسب با جمعیت جامعه پیش‌بینی‌هایی برای ترویج وقف در جامعه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلباسی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره نقش رسانه‌ها در ترویج سنت حسنه وقف با بیان این‌که «ترویج خوبی‌ها و ناهنجاری‌ها عمدتا از سوی رسانه‌ها شکل می‌گیرد» اظهار کرد: رسانه به معنی عام کار تبلیغ را در اختیار دارد. رسانه شامل کتاب، صدا و سیما، شبکه‌های مجازی و امثال این‌ها می‌شود. ترویج یک سنت نیکو و کار خیر در جامعه از طریق رسانه‌ها امکان پذیرتر است و رسانه نقش اول را در جامعه ایفا می‌کند.

وی افزود: ترویج وقف که باقیات‌الصالحات است از طریق رسانه امکان‌پذیرتر است و نقش موثرتری در جامعه دارد. ما اگر بتوانیم موضوع وقف را با هنر آمیخته کنیم راحت‌تر می‌توانیم در بین مردم اثر بگذاریم. اینکه در رابطه با وقف تبلیغ مستقیم و سخنرانی داشته باشیم خوب است ولی نمی‌تواند نقش هنر را ایفا کند. در مورد وقف بهتر است دست اندرکاران از هنر برای ترویج وقف استفاده کنند.

قائم مقام پیشین ستاد اقامه نماز ادامه داد: ما کمتر روستا و شهری را پیدا می‌کنیم که از وقف بهره نبرده باشد. عمده مساجد، حسینیه‌ها، مدارس و حتی حوزه‌های علمیه ما وقفی‌ هستند. بهتر است که در راستای وقف آثار فاخر هنری ساخته شود و به این موضوع توجه کنیم که آثار عمیقی در جامعه می‌گذارد.

کلباسی گفت: در گذشته افراد حتی مسجد را نیز وقف می‌کردند. مسجد مکانی است که در آن تجمع انسان‌ها امکان‌پذیر می‌شود حتی وقف در مورد مساله نماز هم می‌تواند تاثیرگذار باشد چرا که برپایی نماز جماعت نیازمند یک فضایی است که با وقف می‌توانیم این فضا را در اختیار داشته باشیم.

وی افرود: امروز باید متناسب با جمعیت جامعه پیش‌بینی‌هایی برای ترویج وقف در جامعه داشته باشیم. اگر قرار است یک مسجد وقفی بسازیم به این فکر نکنیم که اگر زمین این مسجد پاساژ شود تاثیر اقتصادی بیشتری دارد بلکه باید بدانیم مسجد از نظر فرهنگی همواره در بین مردم تاثیر بیشتری بر جای می‌گذارد. وقف یک صدقه‌ای است که همواره ادامه دارد و هرگز قطع نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N1068031

وبگردی