آفتاب
جوکار در گفتگوی تفصیلی با مهر:

ترکیه بدنبال سهم خواهی/اصولگرایان به دامن اعتدالیون غلت نمی خورند

ترکیه بدنبال سهم خواهی/اصولگرایان به دامن اعتدالیون غلت نمی خورند

نماینده مردم یزد در مجلس با بیان اینکه جریان اعتدال و اصلاحات با هم تفاوت های زیادی دارند و نمی توان این دو جریان را به هم بند زد تا کید کرد: هیچ یک از اصولگرایان به سمت جریان اعتدال غلت نخواهند خورد.

خبرگزاری مهر- فهیمه رضیان: محمد جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اهداف ائتلاف جدید ترکیه، قطر، عربستان را تشریح کرده و معتقد است این ائتلاف و کشور های غربی به دنبال سهم خواهی از پیروزی ها در سوریه و همچنین بازسازی چهره خود در منطقه و جهان هستند زیرا انگشت های اتهام در ماجرا داعش به سوی این کشورها نشانه رفته است.

وی که بنا دارد در انتخابات آتی هم از حوزه انتخابیه یزد نامزد شود، معتقد است اصلاح طلبان و اعتدال نمی توانند با هم به وحدت برسند و اختلافات زیادی میان این دو طیف وجود دارد.

جوکار که عضو فراکسیون اصولگرایان است معتقد است جریان های سیاسی اصولگرای خارج از مجلس باید انتخابات را برنامه ریزی و هدایت کنند چراکه جریان های سیاسی داخل مجلس از چنین ظرفیتی برخوردار نیستند.

وی معتقد است در صورتی که طیفی از اصولگرایان به طیف اعتدال نزدیک شده و فهرست واحد بدهند نخواهند توانست اقبال مردم را جلب کنند و در راه خطرناکی قدم می گذارند.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

به نظر شما به چه علت ائتلاف جدید میان ترکیه، قطر و عربستان شکل گرفته است؟

این کشور ها در ابتدا به دنبال این بودند که رژیم سوریه را تضعیف کرده و رژیم مورد نظر خود را روی کار بیاورند. مدیریت همه این صحنه ها در راستای تامین منافع آمریکا است. و با نظر مثبت آمریکا این ائتلاف جدید شکل گرفته است البته آمریکا معتقد است که تمام تحولات منطقه باید به نفع این کشور رقم بخورد. موجودیت اسرائیل برای آمریکائی ها حائز اهمیت است و همه تحولات، در راستای منافع رژیم صهیونیستی مدیریت می شود.

ائتلافی که کشورهای منطقه با محوریت عربستان و ترکها با قطر و برخی کشورهای دیگر تشکیل داده اند، تاکنون دستاوردی برای هیچ کدام از این کشورها نداشته است. مدیریت اصلی این ائتلاف بر عهده آمریکائی ها است که هم می خواستند بیداری اسلامی را منحرف کنند و هم جبهه مقاومت را از هم بپاشند.

در واقع پس از ایجاد همگرایی در میان جبهه مقاومت، کمک های ایران، روسیه، حزب الله، اجازه نداد که آمریکا و هم پیمانان منطقه ایش به اهداف خود دست یابند و جبهه مقاومت به خوبی توانست از پس تروریست ها بر بیاید. عملیات های بسیار مهمی در سوریه انجام شد که این نشان از پیشرفت جبهه ائتلاف جدید دارد.

برخی کشورها تلاش دارند تا این ائتلاف جدید را تحت الشعاع قرار دهند. اجلاس وین نیز در همین راستا بود. این کنفرانس برای نجات تروریست ها و تکفیری ها برگزار شد اما نتوانستند در این زمینه کاری انجام دهند این در حالی است که امروز تروریست ها و تکفیری ها بخشی از نیروهای خود را به عراق گسیل کردند زیرا به شدت در سوریه تحت فشار قرار گرفته اند.

بنابر این در حال حاضر آمریکا به دنبال ایجاد جبهه جدیدی علیه محور مقاومت است. معرکه گیری های جدید ترکیه در انهدام هواپیمای روسیه و سپس عدم پشتیبانی ناتو از ترکیه و تنها گذاشتن ترک ها، اکنون در حقیقت ترکها این احساس را دارند که در منطقه در حال انزوا هستند. بنابراین می خواهند این شکست ها را جبران کنند و دست به اقداماتی می زنند که دچار ابهام است و هیچ اصول روشنی در مورد اقدامات آنها نمی توان دید.

ترکیه در حال سهم خواهی است. آنها به دنبال اشغال عراق نیستند. آنها به دنبال سهم خواهی از ائتلافی که با محوریت ایران تشکیل شده است، هستند. ترکیه عددی نیست که بخواهند یک کشور را اشغال کنند و از پس این کار برنمی آیند. زمانی که مواهب اقتصادی آنها در به دست آوردن نفت مفت از داعش قطع شود، از هیچ طریقی جبران نخواهد شد.

ترکیه در حال سهم خواهی است. آنها به دنبال اشغال عراق نیستند. آنها به دنبال سهم خواهی از ائتلافی که با محوریت ایران تشکیل شده است، هستند. حدود یک ماه پیش که یک گروه پارلمانی از انگلیس به ایران می آید و از ایران درخواست می کند که به ائتلافی جدید بپیوندد در واقع به نوعی می خواهند خودشان را در این پیروزی سهیم کنند. در حالی که این کشورها خودشان این بی ثباتی و تشتت را در منطقه ایجاد کرده اند.

بوی پیروزی به مشام ترک ها و انگلیسی ها رسیده و تلاش دارند که خودشان را در این پیروزی سهیم کرده و گذشته کریه خود را جبران کنند. در حال حاضر انگشت اتهام بی ثباتی های منطقه به سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه دراز است که تروریست ها را ایجاد کرده اند.

اگرچه کشورهای منطقه مثل عربستان، ترکیه و قطر تلاش دارند که چهره خود را بازسازی کنند و اعلام کنند که ما هم در معادلات منطقه ای حضور داریم اما این تحرکات واقعی نبوده و جنبه صوری دارد.

ترکها نباید قصد کشورگشایی داشته باشند و یا در معرکه عراق به عنوان مبارزه با تکفیری ها وارد شوند زیرا کشور عراق آنها را دعوت نکرده است. ترکها مهمانان ناخوانده ای هستند که می خواهند در این رزم وارد شوند. اما عاقبت این کار را جز رسوایی و خواری ترکها، عربستان و قطر نیست.

آقای ولایتی پس از سفری که به سوریه داشتند اعلام کردند قدرت های بزرگی قصد پیوستن به ائتلاف ایران، روسیه و سوریه را دارند، شما چنین موضوعی را محتمل می دانید؟

زمانی که انگلیسی ها درخواست پیوستن ایران به ائتلاف جدیدی را داشتند، به آنها اعلام کردیم که ائتلاف تشکیل شده و اگر می خواهند، آنها به ائتلاف ما بپیوندند. البته باید اصول، قواعد و چارچوبهای ما را بپذیرند. خارج از این چارچوب ها به هیچ عنوان اجازه داده نخواهد شد کسی اقدامی انجام دهد.

یکی از این چارچوبها باقی ماندن بشار است. ما نباید اثبات کنیم که بشار بماند. آنها باید اثبات کنند که چرا بشار که در یک فرایند دموکراتیک با رای مردم انتخاب شده است، باید برود.

به نظر شما احتمال حل بحران سوریه در کوتاه مدت وجود دارد؟

اگر در روند اقداماتی که ائتلاف، مقاومت انجام می دهد مشکلی ایجاد نشود و یا غربی ها دخالتی نکنند، می توان در کوتاه مدت موضوع سوریه و عراق را جمع کرد. اما اینها به دنبال سنگ اندازی هستند که این امر زمان را طولانی خواهد کرد.

مقام معظم رهبری در جلسه با مسئولان وزارت خارجه اصول قانون اساسی در حوزه سیاست خارجی را به مسئولان این وزارتخانه یادآور شدند، علت انتخاب این موضوعات از سوی رهبری برای سخنرانی در جمع مسئولان وزارت خارجه چه بود؟

به نظر من، مقام معظم رهبری دست روی نکته خوبی گذاشتند. قانون اساسی به عنوان میثاق ملی. اصول قانون اساسی در مورد سیاست خارجی بسیار روشن است و وزارت خارجه ما به این توصیه ها نیاز دارد.

ما واقعا باید در سیاست خارجی به موقع، متقن و منطقی برخورد کنیم. اگر به موقع اقدام نشود، مشکلاتی ایجاد می شود. اگر محکم، استوار، شجاعانه و منطقی نیز عمل نکنیم، حتماً شکست می خوریم.

بخشی از فرمایشات رهبری در خصوص مذاکرات با دشمنان است. تاکیدی که رهبری دارند این است که اگر دشمنان با توهم ابهتِ ابرقدرتی وارد مذاکرات شوند با اعمال فشار تلاش می کنند طرف مقابل خود را مات کنند. مذاکره به معنای کوتاه آمدن در بخش هایی و کسب امتیاز در بخش های دیگر است. آمریکائی ها قرار نیست که در سطح برابر با ما مذاکره کنند. آمریکائی ها در قد و قواره یک کشور برتر و با اقتدار و قلدر می خواهند وارد مذاکرات شوند. اینجاست که رهبری توصیه می کنند که مواظب خنجر دشمن باشید.

آمریکائی ها در مذاکرات خود از افراد با تجربه و کهنه کار استفاده می کنند. ما باید مواظب باشیم که طرف مقابلمان دوست است یا دشمن؟

علاوه بر این رهبری در آن سخنرانی در خصوص نفوذ شبکه ای هم صحبت کردند، به نظر شما چه خطراتی نسبت به نفوذ شبکه ای در نهادهای حساس از جمله در وزارت خارجه وجود دارد؟

قبل از کودتای ۲۸ مرداد انگلیسی ها در کشور ما حضور داشتند. نقطه مقابل نهضت ملی شدن نفت، انگلیسی ها بودند اما کودتای ۲۸ مرداد را آمریکائی ها شکل دادند. آمریکائی ها با هزینه کردن پول و وعده و وعید، بهره گیری از اراذل و اوباش، نخبگان سیاسی وابسته، افراد جنجالی و ... فضا را برای کودتا آماده کردند.

آمریکائی ها با ساک های پول وارد ایران شدند و در هماهنگی با انگلیسی ها زمینه کودتا را فراهم کردند. امروز هم آمریکائی ها از طریق شبکه نفوذ عمل می کنند. در داخل کشور شبکه هایی وجود دارد که لایه های اول و دوم آنها هیچ مشکلی ندارد اما دست دشمن در لایه های چهارم و پنجم آن کاملاً مشخص است.

در عرصه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی نفوذ شبکه ای وجود دارد. اخیراً در فضای رسانه ای تعدادی دستگیر شده اند که با نفوذ شبکه ای قصد تخریب سیستم را داشتند. جیسون رضائیان نیز در راستای ایجاد شبکه نفوذ به کشور ما وارد شد. دشمن قصد ایجاد شبکه های نفوذ در کشور را دارد تا بتواند یارگیری کرده و در وقت مناسب از آنها استفاده کند.

در حوزه سیاست خارجی نباید ساده اندیشی کنیم. باید زیرک باشیم و همه پدیده ها را زیر نظر بگیریم و با بهره گیری از تجربیات گذشته، وضعیت حال و آینده خود را برنامه ریزی کنیم. در صورت اجرای این استراتژی، دچار خطا نمی شویم. اما اگر بخواهیم گذشته را رها کرده و بر اساس حال، آینده را رقم بزنیم، به خطا می رویم.

در حوزه سیاست خارجی بر اساس واقعیت های موجود، آرمان ها و اهدافمان باید برنامه ریزی کرده و کار را جلو ببریم. امروز در دنیا بسیاری از کشورها و ملت ها وجود دارند که با ما هم فرهنگ هستند. ما در راستای انسجام این فرهنگ ها باید گام برداشته و برنامه داشته باشیم. در حوزه سیاست خارجی باید جامع نگری بیشتری داشت و تنها در یک ریل خاص نباید فعالیت کرد.

امروز هم باید جریان کلان اصولگرایی در سطح کشور اتحاد کرده و کار را شروع کنند. واگذار کردن فعالیت های انتخاباتی اصولگرایان به این دو فراکسیون کار درستی نیست. باید بیشترین وقتمان را روی ائتلاف در بیرون از مجلس بگذاریم. احتمال وحدت دو فراکسیون اصولگرای مجلس و نقش آفرینی شان در انتخابات مجلس وجود دارد؟

مجلس جای مهمی است. اما اینکه دو فراکسیون با هم برای فعالیت های انتخاباتی یکی شوند، خطا خواهد بود. در همه دوره های انتخابات مجلس، جریان های سیاسی خارج از مجلس انتخابات را برنامه ریزی می کردند. امروز هم باید جریان کلان اصولگرایی در سطح کشور اتحاد کرده و کار را شروع کنند. واگذار کردن فعالیت های انتخاباتی اصولگرایان به این دو فراکسیون کار درستی نیست. باید بیشترین وقتمان را روی ائتلاف در بیرون از مجلس بگذاریم.

نظر شما در مورد تبدیل فراکسیون رهروان به جمعیت یا حزب چیست؟

درست است که نمایندگان با آراء مردم انتخاب می شوند، مردم به نماینده خود رای داده اند تا مشکلات خود را در مجلس پیگیری کرده و حل کنند. به نمایندگان رای نداده اند که گروه و جمعیت سیاسی تشکیل دهند. من اعتقاد دارم این جریان ها باید خارج از مجلس شکل بگیرد. ایجاد جریان ها در مجلس و ایجاد فشارها بر آنها برای جمع کردن رای برای طرح ها و لوایح در بلند مدت مشکل ایجاد خواهد کرد.

اخیرا اقای لاریجانی جلساتی را با آقای ناطق نوری داشته است به نظر می رسد گفتگو هایی در راستای شکل گیری ائتلاف جدیدی وجود دارد. در اینباره نظری دارید؟

آینده را نمی توان پیش بینی کرد، اصولگرایان به اصولی پایبند هستند که برایشان اهمیت دارد و نباید این اصول را زیر پا بگذارند. در فروع و علاقه مندی ها و روش ها می توانیم اختلاف داشته باشیم که امری طبیعی است. من اعتقاد دارم باید اجازه دهیم جامعه و مردم از پایین به بالا در این خصوص در شهرستان ها و استان ها تصمیم بگیرند و این مرکزیتی که داریم برای فعالیت های انتخاباتی درست می کنیم، اشتباه است.

اگر اصولگرایان ائتلاف کنند، مردم به آنها اعتماد می کنند. اما اگر در مسیرهای طولانی تر، بی تضمین و پرخطر جلو بروند، احتمال دارد مردم نیز تجدید نظر کنند.

باید بازخورد کارمان را در سطح اجزاء کوچک جامعه یعنی شهرها و شهرستان ها بررسی کنیم. باید به مردم بها بدهیم. هرجا که مردم ورود پیدا کرده و همراهی کرده اند، در آنجا موفقیت برای جریان اصولگرایی اتفاق افتاده است. هرجایی که با نظر مردم مخالف بود، باز با همین شیوه و روش باید پای کار برویم. نقش مردم حائز اهمیت است و باید این نقش را برای کل جریان اصولگرایی تعریف کرده و اعتماد سازی ایجاد کنیم. این اعتماد در وهله اول به معنای ایجاد وحدت است. اگر اصولگرایان ائتلاف کنند، مردم به آنها اعتماد می کنند. اما اگر در مسیرهای طولانی تر، بی تضمین و پرخطر جلو بروند، احتمال دارد مردم نیز تجدید نظر کنند.

حوزه  انتخابیه شما(یزد) از مراکز مهم فعالیت اصلاح‌طلبان است. در حال حاضر فعالیت های انتخاباتی اصلاح طلبان را چطور ارزیابی می کنید؟

اصلاح طلبان هنوز به جمع بندی نرسیده اند و شاید هم نتوانند به جمع بندی دست یابند. باید کار را به عهده مردم گذاشت تا خود مردم قضاوت کنند. اختلافات زیادی در درون اصلاح طلبان وجود دارد و این اختلافات را نمی توان با بند زدن حل کرد بلکه حل آن نیازمند جراحی بزرگ است.

اصلاح طلبان هنوز به جمع بندی نرسیده اند و شاید هم نتوانند به جمع بندی دست یابند.   اختلافات زیادی در درون اصلاح طلبان وجود دارد و این اختلافات را نمی توان با بند زدن حل کرد که حل آن نیازمند جراحی بزرگ است. جریان اصلاحات و اعتدال با هم قطعاً فرق می کند. دیدگاه های مختلفی دارند و نمی توان این دو جریان را به هم بند زد. اصولگرایان نیز به سمت جریان اعتدال غلت نخواهند خورد. مجلس آینده، مجلس اصولگرا خواهد بود و مجموع جریان فکری که آن مجلس را اداره خواهد کرد، اصولگرایان خواهند بود. زیرا مردم ما اعتماد بیشتری به جریان اصولگرایی دارند.

صدا و سیما اخیراً طرح دو تابعیتی ها را مورد بررسی قرار داده است که تا امروز طرحی که ما درباره دو تابعیتی ها نوشته بوده ایم، به جایی نرسیده است. دو تابعیتی ها معضل و مشکل هستند. چرا که ۵۰ درصد هویت ملی دارند و حب به وطنشان در حالت خوش بینانه ۵۰ درصد است. از نظر انگیزشی، انگیزه ای بسیار پایین برای کار در کشور دارند، مگر اینکه زمینه ای برای سوء استفاده در داخل کشور پیدا کنند و بعد از آن، فرار می کنند.

زمانی که تعلق خاطر به کشور نداشته باشند به سیاست ها و برنامه ریزی ها آسیب می زنند و نمی توانند در سیستم کار کنند. زمانی که فردی فرزندانش در کشور دیگری زندگی می کنند عرقی به این کشور ندارند. وزارت خارجه اعلام کرده فهرست مقامات دو تابعیتی را ندارد.

کد N1067961

وبگردی