آفتاب
واشنگتن دست بردار نیست؛

تلاش آمریکا برای تنفس مصنوعی به کالبد بی جان پی ام دی

تلاش آمریکا برای تنفس مصنوعی به کالبد بی جان پی ام دی

نماینده ایالات متحده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، ساعاتی قبل از جلسه اخیر شورای حکام اظهار داشت: «ما به بی اعتمادی خود نسبت به برنامه هسته ای ایران (در گذشته و حال) ادامه می دهیم.

گزارش بین الملل مهر ـ سرانجام موضوع جعلی «پی ام دی» در پی قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاریخ پیوست. این جمله ای است که از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان مورد تاکید قرار گرفته و دیگر مسئولین سیاست خارجی کشورمان نیز هر یک به نوعی آن را تایید کرده اند.

واقعیت امر اما این است که اگرچه حل و فصل پرونده «پی ام دی» گام بزرگی در حل و فصل پرونده هسته ای ایران و حرکت به سوی اجرای برجام محسوب می شود، با این حال نباید شیطنت مقامات آمریکایی را نادیده انگاشت.

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از جلسه امروز ـ سه شنبه ـ شورای حکام و در خصوص پرونده پی ام دی می گوید: «آژانس هیچ اطلاعاتی در اختیار ندارد که نشان دهد ایران فعالیت نظامی هسته ای داشته است. ایران و آژانس به همکاری های خود درباره برنامه هسته ای ادامه خواهند داد...»

با این حال نماینده ایالات متحده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، ساعاتی قبل از جلسه اخیر شورای حکام اظهار داشت: «ما به بی اعتمادی خود نسبت به برنامه هسته ای ایران (در گذشته و حال) ادامه می دهیم. ما توانایی آژانس برای تحقیق درباره هر گونه نگرانی بالقوه‌ای را که ممکن است پدید آید محدود نمی‌کنیم!»

رمزگشایی از اظهارات این مقام آمریکایی نشان می دهد که واشنگتن در صدد تنفس مصنوعی به کالبد بی جان پی ام دی برآمده است. واقعیت امر این است که استفاده مقامات آمریکایی از واژه «نگرانی های بالقوه» نشان دهنده رویکرد سیاسی و غیر حقوقی این کشور نسبت به پرونده هسته ای ایران است.

البته نگرانی های بالقوه می تواند در مورد فعالیت های هسته ای سایر کشورهای دنیا نیز وجود داشته باشد، چنانچه این نگرانی در قبال ایالات متحده آمریکا و برنامه هسته ای ممنوعه آن از حالت بالقوه نیز گذشته و به حالت بالفعل درآمده است. این قاعده در خصوص کشورهای دارنده سلاح های هسته ای دیگر نیز صادق است. در چنین وضعیتی مقامات آمریکایی به جای سخن گفتن از نگرانی های بالقوه موجود در خصوص برنامه هسته ای ایران بهتر است از نگرانی های بالفعل جهانی در خصوص فعالیت های هسته یا ممنوعه خود سخن به میان آورند.

نکته مهم تر اینکه ایالات متحده آمریکا با استناد به این نگرانی های بالقوه در صدد مفتوح نگاه داشتن پی ام دی و گریز از آینده به گذشته است. چنین فرمول خطرناکی را می توان از لابه لای تک تک کلمات به کار رفته در اظهارات نماینده آمریکا در آژانس استنباط کرد.

 در این خصوص لازم است مسئولین سیاست خارجی کشورمان ضمن حفظ دستاوردهای قطعنامه اخیر شورای حکام، مراقب تلاش ایالات متحده آمریکا جهت احیای دوباره پی ام دی در آینده باشند. لذا مسئولین کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز باید تلاش های لازم برای جلوگیری از افزایش ضریب بازگشت پذیری پی ام دی ـ با استناد به لابی های سیاسی آمریکا ـ را نیز فراهم آورند.

کد N1067792

وبگردی