آفتاب

همایش مطالعات اسلامی در غرب برگزار شد

همایش مطالعات اسلامی در غرب برگزار شد

یک استاد دانشگاه در همایش مطالعات اسلامی در غرب گفت: من با توجه به حضورم در لندن و کانادا و سال‌ها تدریس در آنجا شهرشناسی و متدولوژی آن‌ها را به خوبی می‌شناسم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی محقق با اشاره به اینکه سالهای زیادی را در لندن و کانادا به تدریس ادبیات فارسی، فلسفه، کلام و منطق اسلامی مشغول بوده است، اظهار کرد: من شهرشناسان آن جا را می شناختم و حتی با برخی از آن‌ها ملاقات کردم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه قبل از اینکه زبان انگلیسی را یاد بگیرد ترجمه های کتابهای عربی قبلی را درباره اسلام خوانده بود، افزود: من وقتی در کانادا بودم و ابتدا فارسی تدریس می کردم آقای ایزودسوف از شرق شناسان ژاپنی گفت که این شرم آور است که شما چنین دانشمندانی دارید و غرب از آن بی اطلاع است.

وی تاکید کرد: بعد از آن ما برخی از آثار فیلسوفان اسلامی و ایرانی را به لاتین ترجمه کردیم که اثر حاج ملا هادی سبزواری اولین آن‌ها بود.

به گزارش ایسنا،‌ در بخش دیگری از این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین داود رنجبران معاون آموزشی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها به ارائه سخنرانی با موضوع مولفه های گفتمان یهودی در بازنمایی اسلام در مطالعات اسلام شناسی غرب پرداخت.

رنجبران با اشاره به اینکه مفهوم گفتمان بر اساس مولفه های فوکو در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: لازم نیست همه کسانی که در دایره گفتمان یهودی صحبت می‌کنند یهودی باشند. می‌تواند افرادی مسلمان و مسیحی باشد و گفتمان آن‌ها هم در دایره گفتمان های یهودی جای بگیرد.

وی افزود: بر اساس مولفه های فوکو بسیاری از گزاره ها در ابتدا به صورت پراکنده شکل می گیرد و بعد مورد پذیرش عموم جامعه قرار می گیرند و به مرور زمان دارای مقبولیت می شوند.

وی با بیان اینکه اولین گفتمان یهودی در مطالعات اسلامی که به صورت آکادمیک مطرح شد توسط گلدزیهر از شرق شناسان یهودی بود، افزود:‌ گلدزیهر با طرح مولفه هایی همچون این موضوع که آیا منابع اسلامی منابع اصیل هستند یا در اثر گذر زمان اصالت و وثاقت خود را از دست داده اند تردیدهایی را درباره منابع اسلامی مطرح کرد.

رنجبران با اشاره به دیگر مولفه‌های گفتمان یهودی در ارتباط با مطالعات اسلامی در غرب اظهار کرد: اصل اقتباس یکی دیگر از این مولفه هاست به این معنی که آن‌ها گفتند حال که منابع اسلامی اصالت ندارند باید به منابع اصیل رجوع کرد و این منابع اصیل منابع یهودی ها هستند. مولفه دیگر بشری بودن قرآن بود که آن‌ها ادعا کردند. هیچ جا نمی بینید که آن‌ها بگویند قرآن وحی اسلامی است. این مولفه‌ها را بعضی از روشنفکران امروز ما هم دنبال می‌کنند. همچنین یکی دیگر از مولفه ها اسطوره انگاری است. به این معنی که مسلمانان به شدت معتقد به تصورات خود هستند و اسطوره نقش مهمی در منابع آن‌ها دارد.

عباس احمدوند معاون پژوهشی دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: همایشی که امروز به عنوان مطالعات اسلام شناسی در غرب در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده است اولین همایش‌هایی است که در ارتباط با مطالعات اسلامی در غرب در کشور ما برگزار می‌شود.

وی گفت: امیدواریم که در آینده نیز این موضوع به صورت جدی پیگیری شود و اینگونه همایش‌ها با برنامه های منظم تر و گسترده‌تر برگزار شود.

انتهای پیام

کد N1067518

وبگردی