آفتاب

حضور "مخفیانه" نیروهای آمریکایی در جنگ با طالبان در هلمند

حضور "مخفیانه" نیروهای آمریکایی در جنگ با طالبان در هلمند

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد، نیروهای عملیات ویژه آمریکا مخفیانه نقش محوری‌تری در تلاش‌ها برای حفظ مناطق مهم ولایت هلمند افغانستان و جلوگیری از افتادن آن‌ها به دست طالبان ایفا کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات غربی و افغان نوشت: آمریکا برای این درگیری‌ها حمایت هوایی و نیروی زمینی بیشتری اختصاص داده است. این اقدام در پی گزارش‌های هشدار دهنده مبنی بر اینکه بخش‌های وسیعی از ولایت هلمند به دست طالبان افتاده، صورت گرفت.

روزنامه مذکور هفته گذشته به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت: نیروهای عملیات ویژه آمریکا هفته‌هاست که در هلمند می‌جنگند و در بازه زمانی‌ای که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا سال گذشته میلادی پایان رسمی عملیات‌های نظامی در افغانستان را اعلام کرده، تعداد این نیروها در بیشترین حد است. این پنهان کاری نگرانی پنتاگون از این مساله را نشان می‌دهد که مشارکت نیروهای عملیات ویژه چیزی فراتر از یک ماموریت آموزشی، مشورتی و حمایتی یعنی به عنوان نقش نظامی آمریکا که قرار بود در دسامبر سال 2014 میلادی پایان یابد، تلقی شود.

در ادامه این گزارش آمده است، یگان‌های زمینی کارکشته در هلمند شامل نیروهای عملیات ویژه و اسکادران تاکتیک‌های ویژه نیروی هوایی آمریکاست. مداخله آمریکا در هلمند در بحبوحه افزایش گزارشات درباره تضعیف روحیه نیروهای امنیتی افغان و هشدار نسبت به اینکه طالبان قادر است هلمند را تصرف کند، صورت گرفت. اگر شبه‌نظامیان طالبان قادرند حضور دولت در مناطق مرکزی و لشگرگاه را دور بزنند، پس این مساله شکستی شدید برای دولت افغانستان خواهد بود و به طالبان در جنوب افغانستان قدرت خواهد داد.

انتهای پیام

کد N1067513

وبگردی