آفتاب

قلیچدار اوغلو: رقبایمان در یک جبهه علیه ما متحد شده‌اند

قلیچدار اوغلو: رقبایمان در یک جبهه علیه ما متحد شده‌اند

رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه می‌گوید، بحران فعلی در روابط آنکارا با مسکو و بغداد ثابت کرده است که سیاست خارجه اشتباه دولت، رقبای ترکیه را به دشمنانش تبدیل و آنها را در جبهه‌ای علیه آنکارا متحد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه حریت در این باره تاکید کرد: اگر با همه همسایگانتان دشمن شوید، رقبای ترکیه را با یکدیگر متحد کرده‌اید. ترکیه این شرایط را با سیاست خارجه سرشار از اشتباهاتش ایجاد کرده است. آنها راه را با "تنش صفر با همسایگان" آغاز کردند اما به "همسایه صفر" رسیدند.

قلیچدار اوغلو با اشاره به بحران فعلی ترکیه و روسیه بر سر سرنگونی جنگنده روسی و همچنین بحران ترکیه و عراق به دلیل استقرار نیروهای ترکیه‌ای در نزدیکی موصل بدون درخواست اجازه دولت مرکزی، دولت آنکارا را به عدم مدیریت درست بحران‌ها با همسایگانش متهم کرد؛ بحران‌هایی که در حال تخریب تمامی روابط ترکیه با همسایگانش است.

وی در ادامه سخنانش با انتقاد شدید از گزینه‌ها و انتخابات سیاست خارجه عدالت و توسعه تاکید کرد: دولت به جای ایجاد روابط سالم در مسیر درست، جنگ به راه انداخته و بعد سعی می‌کند برای حل این جنگ‌ها راه‌حل‌های صلح‌آمیز بیابد اما در همین حال در حال ایجاد دشمن برای کشور است. دولت در حال متحد کردن رقبای ترکیه در یک کمپ و ایجاد جبهه‌ای بسیار قوی علیه کشور است.

رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه سپس به بحران عراق پرداخت و به سخنان نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق درباره مواضع آنکارا در قبال بغداد اشاره کرد و افزود: "مالکی زمانی به من گفت، ما یک کشور مستقل هستیم؛ پرچم خود و قانون اساسی خود را داریم؛ ما به عنوان یک کشور مستقل در سازمان ملل حضور داریم، بنابراین با ما مثل یکی از استان‌های ترکیه برخورد نکنید."

وی با توجه به اخبار اخیر مبنی بر خروج برخی از نیروهای ترک از عراق ادامه داد: نیروهایتان را در عراق مستقر کردید در حالی که دولت مرکزی هیچ اطلاعی از آن نداشت. شما باید به آنها اطلاع می‌دادید. طوری در این کشور نیرو مستقر کردید انگار که کشور خودتان است. این قابل قبول نیست. حال هم که در حال خارج کردن این نیروها هستید.

در مساله روسیه نیز قلیچدار اوغلو جدای از نگرانی‌ها درباره قطع صادرات گاز به ترکیه به بعد دیگری از مساله اشاره و اظهار کرد: این دولت حتی درباره امنیت ترکیه فکر نمی‌کند. چرا ترکیه در حوزه انرژی به یک کشور آنقدر وابسته است؟

وی در ادامه به مساله پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا و گشایش بخش‌هایی از این روند پرداخت و خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا پس از مساله سوریه به اهمیت ترکیه پی برد. این بلوک باید بخش‌های بیشتری از روند پیوستن ترکیه را به جریان بیاندازد.

این سیاستمدار ترک علاوه بر این به تداوم درگیری‌ها و خشونت‌ها در استان‌های جنوب شرق ترکیه اشاره و عنوان کرد: اگر به شرق و جنوب شرق ترکیه نگاه کنید شاهد هیچ اتفاقی نسبت به سوریه نخواهید بود. مردم در این مناطق کشته می‌شوند و گلوله های سرگردان به در و دیوار می‌خورند. چه چیز ترکیه را به اینجا رسانده؟ ترکیه به سرعت در حال ورود به موقعیتی وحشتناک است و کنترل اوضاع از دست دولت خارج شده است.

انتهای پیام

کد N1067449

وبگردی