آفتاب

اطلاعات مهم پسر قذافی درباره ربوده شدن امام موسی صدر

اطلاعات مهم پسر قذافی درباره ربوده شدن امام موسی صدر

هانیبال قذافی، پسر دیکتاتور پیشین لیبی که در لبنان بازداشت شده است در اعترافاتی مهم و درعین حال ضد و نقیض مسوولیت جنایت علیه امام موسی صدر و همراهانش را به گردن پدرش انداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هانیبال قذافی که اخیرا در جریان ماجرایی پیچیده در لبنان دستگیر شده است، دیروز (دوشنبه) در مقابل بازجویان دستگاه قضایی لبنان اطلاعاتی متناقض و درعین حال مهمی بیان کرد و گفت: پدرش معمر قذافی مسوول جنایت است و در میان برادرانش سیف الاسلام و معتصم بالله و هم‌چنین سرگرد عبدالسلام جلود در جریان این پرونده بوده‌اند.

معمر قذافی از سیف الاسلام خواسته بوده تا پرونده امام موسی صدر را از معتصم تحویل بگیرد. سیف الاسلام اکنون در لیبی در بازداشت است، معتصم بالله، رییس سازمان امنیت ملی لیبی بوده و گفته می‌شود در جریان درگیری‌های لیبی کشته شد، سرگرد جلود (مرد شماره دو لیبی) در آستانه دهه نود از دایره رهبری لیبی کنار گذاشته شد و اجبارا خانه‌نشین شد. بعد از فروپاشی حکومت قذافی، جلود کشور را به مقصد رم پایتخت ایتالیا ترک کرد.

هانیبال در مقابل بازجویان لبنانی اعتراف کرد که در اواخر دهه نود در مقام مشاور کمیته عالی امنیتی، پرونده‌های امنیتی و اطلاعاتی زیادی را مدیریت کرده است.

او هم‌چنین گفته است که امام موسی صدر و همراهانش خاک لیبی را به هیچ وجه ترک نکرده‌اند و می‌تواند با برخی مسوولان لیبی در زمان معمر قذافی که در کشورهای عربی به سر می‌برند تماس بگیرد و درباره این پرونده از آن‌ها اطلاعات دریافت کند.

پایگاه خبری العالم در این زمینه ادامه داد: چند افسر اطلاعاتی ارشد و مقام‌های ارشد امنیتی وقت لیبی ماموریت ترتیب دادن و طراحی سناریوی سفر جعلی امام موسی صدر و شیخ محمد یعقوب به رم ایتالیا و خبرنگار عباس بدرالدین به مالت را برعهده داشته‌اند. براساس این سناریوسازی، فردی با نام و گذرنامه امام موسی صدر از طرابلس لیبی عازم رم می‌شود و درهتل « هولیدای ان» پایتخت ایتالیا اقامت می‌کند و این فرد هم‌چنان زنده است و احتمالا در یک زندان ویژه در طرابلس غربی به سر می‌برد و یا در یکی از کشورهای عربی زندگی می‌کند.

فرزند معمر قذافی که گفته می‌شود از بازجویان لبنانی خواسته است او را تحویل مقام‌های کنونی لیبی ندهند، هم‌چنین بیان کرد که امام موسی صدر به مکانی (زندان و یا خانه) در طرابلس غربی منتقل شده است اما نمی‌داند با شیخ یعقوب و عباس بدرالدین در یک مکان بوده‌اند یا خیر؟

دستگاه قضایی لبنان بعد از بازجویی از پسر قذافی درباره امام موسی صدر حکم به بازداشت وی را به اتهام بیانات ضد و نقیض و کتمان اطلاعات درباره ماجرای ربوده شدن امام موسی صدر و همراهانش در لیبی صادر کرد.

از سوی دیگر شادی حسین، وکیل خانواده امام موسی صدر تاکید کرد: حکم بازداشت برای هانیبال بهترین دلیل است که او دارای اطلاعاتی در خصوص ناپدید شدن امام موسی صدر در لیبی است.

قاضی سمیر حمود نیز درباره دلیل مهلت خواستن و دریافت نکردن شکایت خانواده امام موسی صدر گفت که منتظر است تا قاضی زاهر حماده نتایج بازجویی‌های از هانیبال را اعلام کند.

وی افزود: هانیبال قذافی تحت تعقیب بین‌المللی است و پلیس بین‌الملل (اینترپل) ضد او بیانیه قرمز صادر کرده است.

روزنامه السفیر - چاپ لبنان نوشت: نبیه بری، رییس مجلس لبنان با وجود این که در مراسم ختم خواهرش شرکت داشت اما همواره پرونده بازداشت هانیبال قذافی و شکایت خانواده امام موسی صدر را پی‌گیری می‌کرد.

هانیبال قذافی درباره جریان دستگیر خود در لبنان ادعا کرده که توسط گروهی از مقابل هتل شرایتون در دمشق ربوده شده و سپس تا تحویل به پلیس لبنان در چند خانه نگهداری شده است.

انتهای پیام

کد N1067399

وبگردی