آفتاب
آل هاشم:

پژوهش، مبنای توسعه و تضمین استمرار آن در جامعه است

پژوهش، مبنای توسعه و تضمین استمرار آن در جامعه است

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بسیاری از صاحب نظران، پژوهش را حلقه مفقوده توسعه یا زیر بنای آن می‌دانند و اعتقاد دارند توسعه بدون پرداختن به مبانی پژوهشی، مستمر و پایدار نخواهد بود و دستاوردی نیز به ارمغان نمی‌آورد، بنابراین پژوهش مبنای توسعه و تضمینی برای استمرار آن در جامعه به شمار می‌آید.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم طی سخنانی در همایش تجلیل از پژوهشگران سازمان عقیدتی سیاسی آجا، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه ربیع الاول و روز پژوهش گفت: دین اسلام ارزش و اعتبار زیادی برای تحقیق و پژوهش قائل است و همواره مسلمانان را به تحقیق و پژوهش تشویق نموده و آدمی را وادار می‌سازد تا در سایه تحقیق، جلوه حق را بدان گونه که هست عیان سازد.

نماینده ولی فقیه در ارتش با بیان این که از منظر قرآن انسان در جمیع شئون و ارتباطات خود موظف است براساس تحقیق و پژوهش راهش را ادامه دهد، افزود: اگرچه لفظ پژوهش در کلام الهی ذکر نشده اما الفاظی همچون تفکر، تعقل، تدبر و تذکر بیش از 300 مرتبه در آیه‌های قرآن کریم برای راهنمایی ما آمده و خداوند در قرآن انسان را به تحقیق و پژوهش و در نتیجه یافتن راه حقیقت تأکید نموده است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در ادامه با اشاره به آیه دوم سوره مبارک یوسف عنوان کرد: خداوند تمام هدفش از نزول قرآن را متذکر شدن مردم و تعقل آنان و همچنین تحقیق و پژوهش بر می‌شمارد.

آل هاشم افزود: خداوند متعال در قرآن کریم به تمام کسانی که علم به آنان داده شده، درجات عظیمی می‌بخشد و همچنین حضرت علی(ع) نیز در حدیثی می‌فرمایند "هیچ کردار و علمی مانند پژوهش نیست" و این کلام زیبا حاکی از اهمیت تحقیق و پژوهش در دین مبین اسلام دارد تا جایی که هیچ عملی با آن قابل مقایسه نمی‌باشد.

وی تصریح کرد: رهبر فرزانه انقلاب در مقاطع گوناگون همواره بر فراگیری علم و مرز شکنی دانش تأکید دارند و جوانان و دانشجویان را به فراگیر کردن پژوهش در همه عرصه‌های کشور تشویق و ترغیب می‌کنند و همچنین ایشان اهمیت خاصی برای تحقیق و پژوهش در همه عرصه‌ها به خصوص در حوزه نیروهای مسلح قائل هستند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با بیان اینکه پژوهش عامل اصلی پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود، افزود: بسیاری از صاحب نظران، پژوهش را حلقه مفقوده توسعه یا زیر بنای آن می‌دانند و اعتقاد دارند توسعه بدون پرداختن به مبانی پژوهشی مستمر و پایدار نخواهد بود و دستاوردی نیز به ارمغان نمی‌آورد، بنابراین پژوهش مبنای توسعه و تضمینی برای استمرار آن در جامعه به شمار می‌آید.

به گفته آل هاشم، موفقیت و توسعه پژوهش در هرجامعه‌ای نیازمند گسترش رویکرد و تفکر پژوهشی در آن جامعه است و محققان و پژوهشگران در هر سازمانی باید به مسائل اصلی آن سازمان بپردازند و اولویت آنان نیز مسائل و تحقیقات کاربردی با رویکرد مسئله محور باشد.

وی تأکید کرد: نقطه کمال یک پژوهش، به کارگیری نتایج آن است و گرنه اگر پژوهشی انجام گیرد، در آرشیو بماند و خاک بخورد فایده‌ای ندارد، بنابراین کاربردی نمودن نتایج پژوهش باید به عنوان یک اصل در این حوزه باشد.

آل هاشم با بیان اینکه پژوهش یعنی غواصی در دریای بی پایان دانش و پرواز به سوی دانایی و گذر از لایه لایه ابرهای جهالت، یادآور شد: پژوهش موتور حرکت و محرک پیشرفت و توسعه در هر جامعه‌ای است و خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب ما شاهدیم این بحث در تمامی سازمان‌ها مورد توجه قرار گرفته و سپاسگزاریم از تمامی کسانی که در حوزه تدابیر فرماندهی معظم کل قوا پژوهش های لازم را انجام داده و می‌دهند و ما نیز در همین راستا امروز شاهد رونمایی ازکتاب هایی هستیم که در این حوزه توسط سازمان عقیدتی سیاسی ارتش تهیه و به چاپ رسیده‌اند.

وی در پایان با اشاره به نامه دوم رهبر انقلاب به جوانان غربی به تشریح محورها و اهداف این نامه پرداخت و از پژوهشگران و محققان سازمان عقیدتی سیاسی ارتش خواست در این زمینه اقدام‌های لازم را انجام دهند.

انتهای پیام

کد N1067326

وبگردی