آفتاب
مدیر کل اسناد اوقاف کشور خبر داد

ثبت بیش از 170 هزار موقوفه در سامانه موقوفات کشور

ثبت بیش از 170 هزار موقوفه در سامانه موقوفات کشور

مدیر کل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: تاکنون افزون بر 170 هزار موقوفه کل کشور در سامانه ثبت موقوفات به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، حجت‌الاسلام حسین اژدری در همایش و نشست تخصصی "وقف، خدمات متقابل موقوفات و توسعه امور شهری" افزود: از این تعداد موقوفات ثبت شده نیز 700 نیت مربوط به واقفان ثبت شده است که همه این موقوفات براساس نیت واقفان انجام شده و خواهد شد.

وی اظهار کرد: قدیمی‎‎ترین وقف‎‎نامه کشور مربوط به یک‌هزار و 115 سال پیش در استان اصفهان و سپس موقوفه 900 ساله در استان قزوین و بعد از آن موقوفه مسجد جامع یزد که برای 700 سال قبل است.

مدیر کل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: انسا‎‎ن‎های دوراندیش که قیامت و مرگ را دیده‎‎اند، برای ماندگاری خود نسبت به وقف اقدام کردند و این زیباترین سنت الهی است که در آن تمرکز ثروت از بین رفته و دیگر اقشار نیز از آن بهره مند می‎شوند.

اژدری ادامه داد: در حال حاضر تخصصی‎‎ترین بیمارستان‎‎های کشور، وقفی است و این سنت الهی سهم بزرگی در سلامت و معیشت و رفاه اجتماعی و برطرف کردن معضلات دارد.

وی افزود: اگر احیای موقوفات انجام می‎‎شد، اکنون در جامعه معضلاتی مانند طلاق و زندان و غیره را نداشتیم چرا که بسیاری از ثمرات موقوفات برای رفع معضلات اجتماعی و بر آورده شدن درخواست‎‎های عمومی است.

مدیر کل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: از شهرداران و شوراهای اسلامی درخواست داریم تا همواره وقف را مثل مال و سرمایه خودشان بدانند و برای زمین‎‎های وقفی، ضعیف‎‎ترین طرح‌های خود را قرار ندهند چون در پایان هر وقف‎‎نامه، لعن و نفرین برای تعرض‎‎کنندگان به وقف درج شده است.

حجت الاسلام سید محمد کاظم مدرسی امام جمعه بخش مرکزی یزد نیز در این همایش گفت: میراث وقف، سابقه اسلامی دارد و از صدر اسلام تاکنون وقف در فرهنگ دینی ما وجود داشته است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) و علی(ع) و دیگر ائمه و صالحان از واقفان بودند و همواره تاکید داشتند که این سنت حسنه زنده بماند .

مدرسی ادامه داد: در طول تاریخ همواره وقف مورد بی‎‎مهری قرار گرفته است اما اکنون در حکومت اسلامی قرار گرفته‌ایم و باید به گونه‌ای عمل شود که نقایص گذشته نیز بر طرف شود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: امکان احیای وقف در حمایت‎‎های قانونی از اوقاف محقق می‎‎شود و باید همواره مورد توجه قرار گیرد که در این رابطه شهرداران و شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز نقش تعیین کننده و اثرگذاری دارند.

مدرسی عنوان کرد: اگر گاهاً در مسیر ساخت و سازهای شهری زمینی وقفی وجود داشت، باید ضمن تشکیل کارگروهی این موانع برطرف شده و با اجازه شرعی نسبت به جایگزینی و تامین نظر واقف و همچنین رفع مشکل اقدام شود.

وی ادامه داد: باید با رکود وقف مقابله شود، یعنی این که باید وقف جدید افزایش یابد و همچنین برای احیای وقف‎‎های قدیمی تلاش بیشتری صورت گیرد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: استان یزد بیش از 12 هزار موقوفه دارد و بر حسب تعداد موقوفه نیز استان یزد مقام پنجم کشور را دارد، اما از لحاظ درآمدی رتبه خوبی نداریم و باید برای این مشکل هم راهکاری اندیشیده شود.

مدرسی افزود: این که در طول سال فقط 40 وقف جدید انجام شود، نشانه‎‎ی رکود است و این تعداد قابل دفاع نیست لذا باید موانع موجود رفع شود و اعتماد مردم نیز بیشتر جلب شود.

وی ادامه داد: این که قسمتی از وقف غصب شود، یکی از عوامل رکود خواهد بود، چون شخص یا نهادی که این کار را انجام می‎‎دهد، باعث بدبین شدن مردم می‎‎شود.

استاد حوزه و دانشگاه یزد گفت: متاسفانه گاهاً شهرداری‎‎ها طرح‎‎های غیر اقتصادی خود را در زمین‎‎های وقفی قرار می‌دهند و ساختمان‎‎هایی همچون آتش‎‎نشانی یا انبار یا حتی پارک را در این زمین‎‎ها تعریف کرده‎‎اند که هیچ‎‎گونه درآمدی ندارد در حالی که برخی از این زمین‎‎ها در کنار بلوار و محل بسیار خوبی قرار دارد.

مدرسی ادامه داد: این عمل مانع شدن برای ادامه وقف است و باعث رکود وقف می‎‎شود و مسئولان جامعه اسلامی باید با آن مبارزه کنند و مگر چقدر قرار است شخصی مسئولیت داشته باشد و قطعاً روزی از این سمت کنار خواهد رفت، اما در صورت دست درازی به زمین و موارد متعلق به وقف برای خودمان الی ابد عذاب الهی را خریده‎‎ایم، چون مانع وقف شده‎‎ایم.

وی با اشاره به این‌که در یزد و برخی شهرستان‎‎ها برخی از ادارات دولتی در زمین‎‎های وقفی قرار گرفته‎‎اند، گفت: برخی از درآمدهای موقوفه رشتی برای چاپ و نشر قرآن و نشر فرهنگ اسلامی مشخص شده است اما این که اداره‎‎ای در این زمین قرار گرفته و اجاره هم نمی‎‎دهد، چگونه باید این هزینه انجام شود؟

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: از زمانی که شهرداری وارد زمین وقفی می‌شود، شهردار و شورای شهر ضامن منافع وقف هستند تا منافع وقف را رعایت کنند در غیر این صورت در این دنیا و جهان آخرت ضامن هستند و حق وقف به گردن آنها خواهد بود و در سایر موارد نهادهای دولتی هم همینگونه است و مسئولان جامعه و حکومت اسلامی باید حافظ منافع وقف باشند.

حجت الاسلام غلامرضا عادل مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد نیز در این همایش گفت: وقف هرگز به بن بست نمی‎‎رسد و برای تبدیل به احسن کردن آن نیاز به مجوز شرعی دارد و در مورد زمین‌های وقفی در سطح شهر و روستا نیز وضعیت به همین گونه است.

وی افزود: اگر در مسائل شهری به مشکلی در مورد وقف برخورد شد باید با تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگان آن نهاد و یا شهرداری و همچنین اوقاف برای تامین نظر واقف و همچنین رفع مشکل اقدام شود.

وی ادامه داد: همه ما مسلمان هستیم و معتقد به رعایت مسائل شرعی و لذا باید همواره موارد مرتبط با وقف را رعایت کرده و از حق وقف دفاع کنیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گفت: برخی از زمین‎‎های وقفی که در توسعه شهری قرار می‎‎گیرد، قابلیت تبدیل به احسن دارد و باید حق و حقوق وقف و همچنین نظر واقف تامین شود تا خدای نکرده حق وقف تضییع نشده و باعث از بین رفتن وقف نشویم.

انتهای پیام

کد N1067022

وبگردی