آفتاب

استقبال آمریکا از خروج نیروهای ترکیه از عراق

استقبال آمریکا از خروج نیروهای ترکیه از عراق

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با نخست وزیر ترکیه با تاکید بر ضرورت ادامه مذاکرات داوود اوغلو با دولت مرکزی عراق برای ارتقای روابط متزلزل بغداد-آنکارا، از خروج نیروهای ترکیه از موصل استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه حریت، کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا درباره مساله استقرار نیروهای ترکیه در شمال عراق با احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه گفت‌وگو کرده است.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از خروج نیروهای ترکیه از کمپ بعشیقه به عنوان گام مهمی در کاهش تنش‌های اخیر میان بغداد – آنکارا استقبال کرده است.

به گفته مقامات ترکیه، این کشور در چارچوب ائتلاف ضدداعش در مناطق شمالی عراق مستقر شده است. با این حال عراق از شورای امنیت خواست که به حضور نظامی ترکیه در این کشور رسیدگی کرده و آنکارا را مجبور به خروج نیروهای خود از خاک عراق کند.

نیروهای نظامی ترکیه در عراق مجهز به تانک و زره‌پوش هستند و به گفته مقامات آنکارا این نیروها به منظور آموزش پیشمرگ‌های کرد و نیروهای عشایری در منطقه حضور دارند و گفته می‌شود که بخشی از آنها خارج شده‌اند. این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه عراق می‌گوید نیروهای ترکیه‌ای هنوز خاک عراق را ترک نکرده‌اند.

کاخ سفید در ادامه بیانیه خود آورده است که بایدن و داوود اوغلو بار دیگر بر تعهد خود بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق تاکید کرده‌اند.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق پیش‌تر گفته بود که ترکیه مجوزی برای ادامه حضور نیروهای نظامی خود در خاک عراق ندارد و دولت بغداد نیز تاکنون از آنکارا تقاضای ارسال نیروی نظامی نکرده است. ترکیه در مقابل می‌گوید که در چارچوب "ائتلاف ضدداعش" و به دلیل درخواست کمک از سوی اقلیم کردستان عراق نیروهای خود را به عراق گسیل داشته است.

انتهای پیام

کد N1066939

وبگردی