آفتاب
«جان کری» هشدار داد؛

تکیه بر نظام تک دولتی برای اسرائیل قابل مدیریت نخواهد بود

تکیه بر نظام تک دولتی برای اسرائیل قابل مدیریت نخواهد بود

وزیر امور خارجه آمریکا به طور ضمنی هشدار داد که نتیجه اشتیاق رژیم صهیونیستی برای توسل به راه حل تک دولتی به سقوط تشکیلات خودگردان فلسطین و ایجاد نظامی ناکارآمد و مبتنی بر نژاد پرستی منجر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هآارتص، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با هفته نامه «نیویورکر» با انتقاد از سیاست رژیم صهیونیستی در قبال دولت خودگردان فلسطین گفت: تل آویو برای پایان دادن مناقشه با فلسطینی ها ایده ای ندارد یا اینکه نمی داند می خواهد چه نوع کشوری باشد.

وی بار دیگر هشدار داد که سیاستی که اسرائیل در پیش گرفته به سمت راه حل تک دولتی پیش می رود و ادامه این راه به سقوط تشکیلات خودگردان فلسطین منجر خواهد شد.

کری گفت: در این صورت اسرائیل به یک کشور دو ملیتی تبدیل خواهد شد یعنی موجودیتی که مدیریت آن غیرممکن است.

وی ادامه داد: نمی گویم اسرائیل قرار است از صحنه روزگار محو شود اما سؤال این است رژیم صهیونیستی قرار است در سال های آینده به چه نوع کشوری تبدیل شود.

کری از واژه «آپارتاید» استفاده نکرد که معرف سیستمی مبتنی بر نژادپرستی است اما به طور ضمنی گفت که ادامه سیاست های فعلی رژیم صهیونیستی نتیجه ای جز این نخواهد داشت.

وی خطاب به صهیونیست ها پرسید: آیا اسرائیل یک دموکراسی خواهد بود؟ آیا یک کشور یهودی خواهد بود؟ یا یک نظام واحد با دو سیستم خواهد بود؟ یا اینکه رفتاری بی رحمانه با فلسطینیان خواهد داشت چرا که اگر به آنها حق رای دهد، نظام یهود کمرنگ می شود؟

کری گفت: مشکل این است که هیچکس جواب این سؤال ها را نمی داند. تظاهر به اینکه تداوم شهرک سازی در کرانه باختری و تخریب منازل فلسطینی هایی که طرف مذاکره شما هستد راه حل درستی است، نمی تواند گِره گشا باشد.

مصاحبه کری با نیویورکر یک هفته پس از آن منتشر شد که وی در مجمع سالانه «سابان» هشدار داد که ادامه دشمنی صهیونیست ها با تشکیلات خودگردان به صلاح تل آویو نیست.

این اظهارات وزیر خارجه آمریکا، با واکنش تند مقامات رژیم صهیونیستی مواجه شد بطوریکه «موشه یعلون» وزیرجنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که  آیا آمریکا نمی تواند کنار بایستد و فقط  در مورد مسائلی همچون خاورمیانه و داعش صحبت کند.

به گزارش مهر، «باراک اوباما» در دور دوم ریاست جمهوری خود دو هدف مهم را را در حوزه سیاست خارجی دنبال می کرد یکی مذاکرات هسته ای ایران و دیگری به نتیجه رساندن مذاکرات سازش. در مورد ایران مذاکرات به توافق منجر شد اما در مورد مذاکرات سازش کارشکنی صهیونیست ها موجب شد تا تلاش های شخص جان کاری بی نتیحه بماند و همین امر عاملی شد برای آغاز اختلافات میان واشنگتن و تل آویو.

آمریکا خواستار به نتیجه رسیدن طرح تشکیل دو کشور برای حل مناقشه خاورمیانه است اما سران رژیم صهیونیستی با این امر موافق نیستند و به نوشته هاآرتض نتانیاهو راه حل یک و نیم کشوری را به راه حل دو کشوری ترجیح می دهد.

منظور هاآرتض این است که نتانیاهو به هیچ وجه راضی به تشکیل یک کشور مستقل فلسطین نیست و فقط با برخوردار شدن فلسطینیان با برخی ویژگی های یک کشور موافق است.

کد N1066935

وبگردی