آفتاب

اوباما: شرایط فراهم شود به کوبا می‌روم

اوباما: شرایط فراهم شود به کوبا می‌روم

ایسنا نوشت: رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که از مساله سفر به کوبا در سال 2016 استقبال می‌کند اما در درجه اول خواهان مشاهده آزادی‌های فردی بیشتر در این کشور برای شهروندان عادی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با پایگاه اینترنتی یاهو نیوز گفت که به هاوانا گوشزد کرده است که بدون اجرای یک چنین پیشرفتی بعید است وی پیش از ترک ریاست جمهوری به کوبا سفر کند.

این در حالی است که دو کشور اوایل سال جاری میلادی در اتفاقی تاریخی برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان خود را اعلام کردند.

اوباما در این مصاحبه گفت: من خیلی علاقه دارم به کوبا بروم اما فکر می‌کنم که باید شرایط یک چنین سفری فراهم شود. چیزی که می‌خواهم به دولت کوبا بگویم این است که من در حقیقت اگر بتوانم با اطمینان بگویم که در زمینه آزادی و فراهم شدن امکانات مربوط به آن برای شهروندان عادی کوبایی پیشرفت مشاهده می‌کنم دوست دارم که از فرصت سفر به این کشور برای برجسته کردن این پیشرفت استفاده کنم.

اوباما خاطرنشان کرد: اگر من دست به چنین سفری بزنم بخشی از معامله این خواهد بود که با همه صحبت کنم. من در گفت‌وگوهایم با رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا خیلی صریح گفته‌ام که ما به سراغ کسانی خواهیم رفت که به دنبال گسترش ابعاد آزادی بیان در داخل کوبا هستند.

رئیس جمهوری آمریکا در این مصاحبه که همزمان با سالگرد اعلام مذاکرات هاوانا و واشنگتن برای بازیابی روابط انجام شده همچنین از هدف اعلام شده خود برای تعطیل کردن زندان گوآنتانامو دفاع کرد اما اذعان کرد که بعید است این زندان خیلی زود به هاوانا بازگردانده شود.

اوباما در پاسخ به این سوال که آیا زندان گوآنتانامو را به کوبا بعد از تعطیل شدن بازخواهد گرداند، گفت: چنین تصمیمی احتمالا توسط رئیس جمهور بعدی آمریکا گرفته خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد که همچنان قادر به تعطیل کردن گوآنتانامو پیش از ترک ریاست جمهوری در ژانویه 2017 است اما هنوز طرحی را در زمینه نحوه تعطیل کردن این زندان به کنگره نفرستاده است.

وی همچنین در این مصاحبه از مساله آزاد کردن زندانیان گوانتانامو و بررسی چگونگی آزادی آنها توسط دولتش دفاع می‌کند و معتقد است که در تعطیل کردن گوانتانامو دستاوردهای راهبردی وجود دارد.

261308

کد N1066872

وبگردی