آفتاب

کمبود پتاسیم را جدی بگیرید

کمبود پتاسیم را جدی بگیرید

پتاسیم از جمله املاح مهم در بدن است که افراد کمتر نسبت به برطرف کردن نیاز خود به آن توجه دارند اما کمبود آن برای سلامتی مضر است.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این ماده معدنی مهم نقش اساسی در بسیاری از ضروری‌ترین عملکردهای بدن از جمله تنظیم مایعات و کارکرد صحیح ماهیچه‌ها بازی می‌کند. همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که دریافت این ماده معدنی ممکن است فرد را از ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلیوی حفظ کند.

با وجود نیاز بدن به ماده معدنی پتاسیم افراد کمی نسبت به تامین آن توجه دارند. پزشکان توصیه می‌کنند افراد بزرگسال حداقل در روز باید 4700 میلی گرم پتاسیم دریافت کنند اما بیشتر انسان‌ها نیمی از این میزان پتاسیم را مصرف می‌کنند.

پزشکان همچنین در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان کمبود این ماده مغذی را در بدن تشخیص داد، معتقدند، به طور دقیق نمی‌توان دراین‌باره صحبت کرد. تست‌های متداول و معمول، کمبود پتاسیم را نشان نمی‌دهند. همچنین فرد هیچ نشانه جسمی مبنی بر کمبود آن مشاهده نمی‌کند. هرچند می‌توان با توجه به برخی علائم از فقدان میزان کافی پتاسیم در بدن اطلاع پیدا کرد که پنج نمونه مهم از این علائم عبارتند از:

1- عدم تنوع در رژیم غذایی: میوه‌ها و سبزیجات غنی‌ترین منبع پتاسیم به حساب می‌آیند بنابراین وجود انواع مختلف این مواد خوراکی با رنگ‌های متنوع در وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی ضروری است. در صورتی که رژیم غذایی تنها در بردارنده گوشت، غذاهای نشاسته‌ای فرآوری شده و خوراکی‌های کنسروی باشد بدن میزان کافی از پتاسیم دریافت نمی‌کند.

2- احساس ضعف و خستگی: در صورتی که حس می‌کنید بدنتان از میزان انرژی کافی برخوردار نیست و احساس ضعف و خستگی دارید ضرورت دارد در نوع رژیم غذایی خود دقت بیشتری داشته باشید چون علت این خستگی می‌تواند کمبود پتاسیم باشد. مصرف میوه‌ها و سبزیجات غنی از ماده معدنی پتاسیم فرد را سرزنده و شاداب می‌کند.

3- فشارخون بالا: فاکتورهای بسیاری همچون سابقه خانوادگی، داشتن اضافه وزن و مصرف زیاد نمک موجب می‌شود فشارخون افزایش یابد، اما نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی روی موش‌ها نشان می‌دهد موش‌هایی که در رژیم غذایی‌شان میزان کافی پتاسیم وجود ندارد به فشارخون بالا مبتلا شده‌اند. بسیاری از افراد عادت به خوردن غذاهای پر نمک دارند و در کنار آن میوه و سبزیجات کافی مصرف نمی‌کنند که این وضعیت باعث می‌شود تعادل بین سدیم و پتاسیم از بین برود و به بروز فشارخون بالا کمک می‌کند.

4- گرفتگی عضلات و ماهیچه‌ها: در صورتی که در قسمت پاها دچار گرفتگی ماهیچه همراه با درد می‌شوید کمبود پتاسیم می‌تواند عامل بروز آن باشد.

5- بالا بودن ضربان قلب: زمانی که سطح پتاسیم به شدت پایین باشد باید آن را جدی گرفت. در صورتی که احساس می‌کنید تپش قلب شدید دارید و ضربان آن نامرتب است باید موضوع را با پزشک مطرح کنید.

به گزارش سایت پیریونشن، برای آنکه نیاز بدن به پتاسیم برطرف شود باید انواع مختلفی از میوه‌ها و سبزیجات در طول روز مصرف شود.

انتهای پیام

کد N1066746

وبگردی