آفتاب

ساماندهی آتشکده ری/ تمهیداتی برای زائران «حرم عبدالعظیم»

ساماندهی آتشکده ری/ تمهیداتی برای زائران «حرم عبدالعظیم»

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرری از ساخت سه سرویس بهداشتی در اماکن مذهبی - تاریخی شهرری خبر داد.

امیر مسیب رحیم‌زاده در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: قرار است برای حال رفاه زائران ری و با بودجه‌ای که در اختیارمان می‌گذارند، سه سرویس بهداشتی در سه بنای تاریخی مذهبی بسازیم. «بی‌بی شهربانو»، «شیخ کلینی» و ضلع شرقی «حرم عبدالعظیم» سه مکانی است که می‌خواهیم سرویس بهداشتی بسازیم تا زائرانی که به آنجا می‌روند بتوانند از خدمات لازم مثل روشویی، وضوخانه و سرویس بهداشتی مناسب استفاده کنند.

او همچنین درباره مرمت سقف شیروانی آتشکده گفت: سقف شیروانی آتشکده ری نیز مرمت شد تا آسیب جدی به بنا وارد نشود. نورپردازی آتشکده هم انجام شده است. تصمیم داریم قبل از تعطیلات نوروز هم اطراف آتشکده را محوطه‌سازی و گُل‌کاری کنیم، به عبارتی محوطه را ساماندهی کنیم.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرری ادامه داد: تصمیم داریم بعد از مرمت ساختمان قدیمی که کاربری موزه‌ داشته، آن را دوباره راه‌اندازی کنیم، اما برای انجام این کار نیاز به نصب دوربین مداربسته و طراحی مخزن داریم. زیرا آتشکده محوطه خارج از بافت شهری است و بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیستم امنیتی، نمی‌توان اقداماتی برای آن انجام داد.

او همچنین درباره تامین بودجه لازم برای این کار اظهار کرد: درصدد هستیم بودجه این کار را از شهرداری دریافت ‌کنیم.

«ایمان قربانی»، بخشدار قلعه نو نیز در حین بازدید خبرنگار ایسنا از تپه میل از صدور مجوز به رستوران‌های سنتی در محوطه این بنای تاریخی خبر داد.

به گزارش ایسنا، تپه میل که از آن آتشکده بهرام و آتشکده ری نیز نام برده می‌شود، از آثار دوره ساسانیان در شهرری است. گفته می‌شود این بنا آتشگاه بهرام گور بوده است. این بنا حدود 12 کیلومتری جنوب شرقی شهرری به سوی ورامین قرار گرفته است.

«ژاک دومورگان» فرانسوی نخستین‌بار در سال ۱۹۱۳میلادی این آتشکده و سازه‌های پیرامون آن را مرمت کرد. این بنا در سال ۱۹۳۳توسط باستان‌شناس آمریکایی به نام «اریک اشمیت» مورد کاوش و حفاری قرار گرفت.

بنایی قدیمی این محوطه که در گذشته اشیا کاوش شده از آتشکده را در آن نگهداری می‌کردند دفتر کار «اریک اشمیت» باستان شناسی که آتشکده را حفاری کرده است، بوده و حالا قرار است با در نظر گرفتن تدابیر امنیتی از این ساختمان دوباره به عنوان موزه استفاده شود.

سقف آتشکده ری بعد از تعمیر

سقف آتشکده ری قبل از تعمیر

نصب پرژکتورهای نورپردازی

انتهای پیام

کد N1066602

وبگردی