آفتاب

شمارش معکوس "پی ام دی"

شمارش معکوس "پی ام دی"

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز درنشستی فوق العاده گزارش نهایی یوکیا آمانو را درباره " پی ام دی " بررسی و تصمیم گیری می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در این نشست، شورای حکام پس از ارائه گزارش یوکیا آمانو درباره قطعنامه پیشنهادی 1+5 و خاتمه یافتن موضوع " پی ام دی " تصمیم گیری می کند.
گروه  ١+٥ براساس برجام متعهد شده است پیش نویس قطعنامه ای را با هدف حل نهایی ( پی ام دی ) به شورای حکام ارائه کند. بسته شدن پرونده ادعایی غرب درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران موسوم به "پی ام دی" از شروط اصلی اجرای برجام است.
معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت: با بسته شدن پی ام دی پرونده هایی که برای جمهوری  اسلامی ایران ایجاد کرده اند و همچنین ادعاهایی مبنی بر این که ایران در گذشته، مقاصدی را دنبال می کرده است لغو خواهد شد.
آقای عراقچی افزود: آقای آمانو گزارش جامعی در این زمینه تهیه کرده است که با ارائه و تصویب  این گزارش و ‌قطعنامه شورای حکام، پرونده ایران  برای همیشه بسته خواهد شد.
معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه با اشاره به گزارش آمانو گفت: در گزارش آقای آمانو آمده است که ایران برنامه نظامی هسته ای نداشته و هیچ مورد خلاف یا انحرافی در مواد هسته ای ایران مشاهده نشده  که این گزارش در واقع تمام ادعاهای گذشته را باطل کرده است.
وی به قطعنامه شورای حکام نیز اشاره کرد و افزود: شورای حکام نیز در قطعنامه پیش بینی شده بر گزارش آقای آمانو صحه می گذارد و پرونده  پی ام دی را بر اساس آن می بندد.
عراقچی افزود: در صورت بسته شدن پرونده برجام ایران بخش مهم تعهدات خود به یژه در خصوص سایت اراک را انجام می دهد و پس از آن احتمالا در اواخر دسامبر و اوایل ژانویه (اواسط دی ماه) روز اجرایی شده برجام خواهد بود که در این روز تحریم ها عملا برداشته خواهد شد.
کد N1066598

وبگردی